به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ بازی «کارآگاه علوی» یکی از بازی های زیبا و به یاد ماندنی است که حتما طرفداران بازی های کامپیوتری با آن آشنایی دارند که یادآور سریال موفق کارآگاه علوی می باشد. در همین راستا مصاحبه ی کوتاهی با «امیر هوشنگ امام جمعه» طراح این بازی انجام داده ایم.
خبرگزاری دانشجو: با سلام، لطفا کمی راجع به بازی «کارآگاه علوی» توضیح دهید؟
امام جمعه: بازی به دلیل برداشتی که از روی فیلم کارآگاه علوی بود برای کودکان و بزرگسالان بسیار جذاب بود. در سال87 همزمان با پخش سریال گارآگاه علوی کار طراحی بازی را شروع کردم، که در سایت های زیادی از آن استقبال شد و روزنامه ها هم خبر ان را منتشر کردند.
من هم در آن ایام در روزنامه فروشی ها مدام دنبال خبرهای بازی ام بودم و در کنار این کارها برای مرکز هنری صبا هم انیمیشن می ساختم. البته از 85 تا حالا آن انیمیشن کار نشده است. در ابتدا بازی را بهصورت تست در سایتم قرار دادم که طرفداران زیادی را به خود جلب کرد.
5 آذر سریال کارآگاه علوی شروع شد و من در 4 اسفند Demo30 دقیقه ای آنرا روی سایت قرار دادم. از امتیازات بازی فکری بودن آن و محیط کاملا ایرانی آن می باشد که در واقع تهران قدیم است. باید یاد آور شوم که مسئولیت بخشی از کدنویسی با برادرم بود که در رفع بعضی مشکلات بازی به من کمک کرد.
خبرگزاری دانشجو: طراحی بازی در چه مدتی انجام شد؟
امام جمعه: طراحی بازی یک سال و نیم به طول انجامید و سال بعد خروجی آن به نمایش درآمد.
خبرگزاری دانشجو: شروع همکاری شما با بنیاد به چه صورت بود؟
امام جمعه: در ابتدا با سرعت زیادی کار طراحی را انجام می دادم اما در سال 88 بعد از سربازی وقفه زیادی در کار افتاد. اواسط خدمتم 90% درصد کار انجام شده بود ولی سطح آخر بازی و صدا گذاری باقی مانده بود که بنیاد بازی های رایانه ای با من تماس گرفت که به دلیل نیمه تمام بودن سطح آخر بازی کمی در فروش آن به بنیاد تعلل کردم چون مایل به پخش بازی تا قبل از مرحله نهایی نبودم. بعد از انجام مراحل باقی مانده بازی را برای بنیاد فرستادم که 75 درصد مشارکت با بنیاد و 25 درصد حق معنوی با من بود.
خبرگزاری دانشجو: کار با بنیاد ملی بازی های رایانه ای به چه صورت بود آیا رضایت داشتید؟ خوبی کار با بنیاد چه بود؟
امام جمعه: گلایه ای که از بنیاد دارم این است که نتیجه کار از لحاظ معنوی بررسی نمیشود، بلکه تعداد نفراتی که در ساخت بازی مشارکت داشته اند یا مدت زمان ساخت آن مورد توجه است و متاسفانه زحمتی که از لحاظ معنوی برای ساخت کار کشیده شده محاسبه نمی شود.
اما یکی از خوبی های کار با بنیاد این بود که به کار اصلاحیه ای وارد نشد و فقط گفته شد که برای جذاب تر شدن بازی لحن های مختلفی به شخصیت ها داده شود. همچنین این که بنیاد بازی را در نمایشگاه های مختلف نمایش می داد که این کار باعث مطرح شدن آن بین دیگران بود.
خبرگزاری دانشجو: این بازی چه افتخاراتی کسب کرده است؟
امام جمعه: سال 90 بازی در جشنواره رسانه های دیجیتال عنوان بهترین بازی ماجراجویی را کسب کرد و توسط بنیاد در نمایشگاه های تاجیکستان و دبی به نمایش درآمد.
خبرگزاری دانشجو: روند سرمایه گذاری و پیشرفت کار به چه صورت بود؟
امام جمعه: بازی را به یک شرکت سرمایه گذار فروختم. هر چند به دلیل طولانی بودن روند انجام کار راضی نبودم. این بازی به زبان فارسی و انگلیسی وارد بازار شد. همچنان فکرهایی برای ادامه کار دارم که مشکلات مالی مانع انجام آن شده است.
خبرگزاری دانشجو: آیا با شرکت های خارجی هم در مورد بازی صحبتی شد؟
امام جمعه: بله، بازی را برای گرفتن استاندارد به آمریکا فرستاده شد که مورد قبول واقع شد مشروط به رفع اشکالاتی مثل3 بعدی بودن بازی که باید تبدیل به 2 بعدی شود و اشکالاتی در ترجمه انگلیسی، بک گراند بازی و اینکه از لحاظ استاندارد بازی باید از چشم اول شخص دیده شود و بازیکن خودش را به جای آن بگذارد. با این حال از داستان و منوی شروع بازی بسیار راضی بودند.
با اینکه در ایران متخصصانی بودند که در رفع اشکالات کمکم کنند امبه دلیل هزینه بالا و مدت زمان طولانی انجام کار به وسیله آنها از طریق اینترنت با چند گرافیست هندی آشنا شدم که در ازای مبلغ کمی کار را انجام می دادند که آن هم با گران شدن دلار لغو شد.
هرچند که خودم حدود 70 بک گراند آماده برای طراحی بازی داشتم و با اینکه مایل به ارایه آن به صورت 3D و Paint بودم، متاسفانه به دلیل هزینه های سنگین این کار نیز نیمه تمام ماند.
خبرگزاری دانشجو: موسیقی و صداگذاری کار به چه صورت بود؟
امام جمعه: در صداگذاری کار هم با مشکلاتی مواجه شدم که بالاخره به وسیله آقای بختیار نسب صورت گرفت. برای موسیقی متن از یک آهنگ بی کلام استفاده شد و صداگذاری تکمیلی آن را هم شرکت طرف قرارداد انجام داد. در Demo ابتدایی کار که در سال 87 وارد بازار شد کار صداگذاری به وسیله موسسه سروش سیما با کیفیت خیلی خوبی انجام شد.
خبرگزاری دانشجو: آماری از مخاطبین بازی دارید؟
امام جمعه: آمار مخاطبین هر دو نسخه بازی جمعا 100 هزار بازدید و حدود 36 هزار دانلود رایگان بود که در حدود 18 هزار بار برای سال 87 و 17 هزار دانلود آن برای سال 88 بود. مشکلات بخش مانع ار ادامه دادن و وارد کردن ورژن 2 بازی به بازار شد.
خبرگزاری دانشجو: چه طرح هایی برای آینده دارید؟
امام جمعه: از طرح هایی که در دست ایجاد دارم 2 بازی «پیچ» و «حاکم» می باشد که اولی فضایی آهنی و دومی فضایی ایرانی دارد و برای کودکان خردسال است. همچنین در حال طراحی بازی برای موبایل نیز می باشم که قابل اجرا در اندروید، IOS و ویندوز باشد.
خبرگزاری دانشجو: حرف آخر؟
امام جمعه: با تشکر از شما.