به گزارش گروه اشتغال «خبرگزاری دانشجو»؛ بی شک برنامه ریزی های کوتاه و بلند مدت در حوزه کسب و کار، مدیریت بحران و اجرای طرحهای اشتغالزا به تحقیق و مشاوره نیاز دارد. هیچ موفقیتی بدون تلاش، تمرین و برنامهریزی به دست نمی آید. مهمترین خصوصیت کارآفرینان پیگیری فرصتهای اشتغال و نوع دیدگاه متفاوت آنان به امور مختلف است. برخی از مهمترین ویژگیهای کارآفرینان و دیدگاه آنان را بررسی میکنیم.
انگیزه
انگیزه مهمترین عامل تسریعکننده فعالیتهای کاری ، موتور محرک کسبوکار کارآفرینان، دغدغهها و باورهای ذهنی آنان است که در عالم واقعیت با برنامهریزی به اجرای طرحهای اشتغالزا منجر میشود. خلق موقعیتهای کاری جدید و تلاش برای تحقق بخشیدن طرحها، آنان را به جستجو و آزمون و خطا سوق میدهد. تجربه فعالیتهای کارآفرینان در طرحهای مختلف نشان داده است که وسعت دیدگاه و نگرش آنان به امور مختلف، بازتاب گستردهای در خلق طرحهای نوین اشتغالزا بهوجود میآورد.
استفاده صحیح از فرصتها
وجود سرمایه و دانش مورد نیاز برای تحقق طرحهای کارآفرینی از یک سو و انگیزه و مشاوره با کارشناسان از سوی دیگر موجب میشود تا آنان با دیدگاهی کاملاً حرفهای کوچکترین فرصتها و موقعیتها را به بزرگترین طرحهای کارآفرینی تبدیل کنند. سالها فعالیت در این عرصه و مواجهه با شرایط مختلف آنان را به متخصصینی متبحر تبدیل کرده است.
قدرت مدیریت و اعتماد به نفس
مدیریت هنر به خدمت گرفتن تخصصها در قالب یک مجموعه هماهنگ شده و در حال گسترش است. در دست گرفتن اداره امور، کنترل منابع انسانی و تولید نیاز به مهارت و تجربهای فوقالعاده دارد که در سایه سالها فعالیت و حضور در عرصههای مختلف علمی و عملی امکانپذیر خواهد شد. مدیریت تنها محدود به فضای درون سازمانی، تولید و کنترل اعضا نمیشود. برای ارتقای دانش تولید و کنترل صحیح منابع مختلف باید روابط فراسازمانی را نیز افزایش داد.
تبادل اطلاعات با مدیران و مقامات مسئول در سازمانهای دیگر، شرکت در دورههای آموزشی، بازبینی عملکرد شرکتها، سازمانها و رقیبان میتواند راهکارهای جدیدی را فراسوی مسیر موفقیت مدیران قرار دهد.
رابطه کاملاً مکملی میان مدیریت و اعتماد به نفس وجود دارد. شخصیت، ظاهر و رفتارهای مدیران، حاصل اعتماد به نفــــس والای آنان است. در واقع در پس خونسردی چهره مدیر، تفکری عمیق، برنامهای دقیق و ساختاری مشخص هدایت تمامی امور را در دست گرفته که درواقع اساس سازمان نیز برهمین اصــــل بنیان نهاده شده است.
چقدر مخاطبان و مشتریانتان را میشناسید
تا چه اندازهای مشتریان و مخاطبان خودتان را میشناسید و از نیازها و خواستههای آنان مطلع هستید؟ کلید یک ارتباط مناسب به آگاهی از شرایط مخاطبان، میزان سرمایه، نیاز بازارهای تجاری و درنهایت قدرت خرید مشتریان وابسته است. درباره انتظارات مخاطبان و مشتریان تحقیق کنید. طرحها و سبکهای جدید در فروش و تولید را بسنجید و در پایان راهکارهای نوین را به اجرا درآورید.
مشتریان محصولات شما به کسبوکارتان رونق میدهند و عاملی برای تداوم موفقیتهایتان محسوب میشوند. تنوع و کیفیت مناسب محصولات همیشه جزو آن دسته از مباحثی بودهاند که با مطالعه راهکارهای نوین اقتصادی و بازارهای تجاری ارتباطی منسجم دارند. نمیتوان به برندهای تجاری، اهمیت کیفیت و مرغوبیت آنان بیتوجه بود. مشتریمداری و تولید براساس استانداردهای بینالمللی جزو اصول اولیه کسبوکار محسوب میشود.
به مخاطبان و مشتریان آزادی انتخاب دهید. بگذارید تا آزادانه درباره نوع محصولات تحقیق و سپس کالای مورد نظرشـــان را تهیه کنند. تلاش و تحقیق برای یافتن محصول ایدهآل جزو ویژگیهای مخاطبان است.
اتخاذ تصمیمهای مقتضی در جریان کسب وکار
شناسایی طیف مخاطبان و انتخاب محصول، ازجمله تصمیمهایی است که به جریان تجارت تحرک میبخشد. تصمیمگیری و مدیریت بخشهای مختلف در مواقع بحرانی، شایستگیها، تجربهها و آموختههای کارآفرینان و طراحان اقتصادی را اثبات میکند. درهمین رابطه، ارائه محصول متناسب با خواسته مخاطبان، ارزش مالی کالاها، استاندارد، میزان شناخت مدیران از مصرفکنندگان، نوع محصول و ضمانتنامه بسترهای یک کسبوکار موفق را فراهم میآورند. زمان توزیع محصول نیز اهمیت ویژهای برای مخاطبان دارد. اساساً هدف فروش، تلاش برای جلب رضایتمندی مخاطبان است. درهمین راستا، طرح تجاری نیز باید بازتابی از عملکردهای مخاطبان، آموختهها و تجربههای شما باشد. چنین محیط رقابتیای نیاز مبرم به آگاهی از اطلاعات مختلف در زمینههای بازاریابی، تبلیغات، نوسانهای تجاری و بازار بورس دارد.
تحلیل نقاط ضعف و قدرت در تجارت نیز در جایگاه عاملی موثر در پیشبرد اهداف تجاری و اجراییکردن طرحها حائز اهمیت است. برآورد سرمایهگذاری و بررسی قدرت خرید مخاطبان نیز از عواملی است که میتواند بر روند توسعه تأثیر بگذارد. پیش از قطعیکردن تصمیم خود، باید از اعضای تیم تجاری و مهارتهای آنان اطلاع کسب کنید.
بازاریابی و تبلیغات
امروزه بازاریابی و افزایش فروش به دانشی تخصصـــــی تبدیل شده است که در سایه تجربه و آگاهی از بازارهای داخلی و خارجی به وجود میآید. اگرچه محصول با کیفیت همیشه جایگاه خویش را میان مخاطبان و مشتریان پیدا خواهد کرد، اما تبلیغات و بازاریابی نهتنها درصد فروش را افزایش خواهنـــد داد، بلکـــه بر اعتبار مدیر و برند تجاری آن نیز میافزاید. راهکارهای زیــــر تا حدودی میتوانند راهنمای افزایش فروش مدیران باشند.
مطابق با عصر خود پیش روید
استفاده از تکنولوژی و همگام شدن با عصر ارتباطات مزایای خاص خودش را دارد. امروزه اینترنت و فضای مجازی بخش عظیمی از روند تبلیغات را انجام میدهند. سبکهای سنتی را کنار بگذارید. هیچ گاه از جادوی رنگها و تنوع بستهبندیها در فروش محصولاتتان غافل نشوید.
اخلاق و احترام به مشتری
هیچگاه تاثیر نخستین برخورد را از یاد نبرید. ایجاد یک رابطه پایدار و دوستانه، ترفندی است که اغلب مدیران فروش در کارشان استفاده میکنند. مشتریان را راهنمایی کنید. از توضیحدادن اضافی بپرهیزید. سعی کنید با ارسال یک هدیه کوچک به مشتریان خاطره و تاثیری فراموش نشدنی به جای بگذارید.
محیط کارتان را طراحی کنید
تزئین و طراحی محیط کار نیز یکی دیگر از روشهایی است که با بهکارگیری اصول روانشناختی، دکوراسیون، ترکیب رنگها و پوسترهای جذاب موجب جلب توجه مشتریان میشود. مکان و موقعیت تجاری باید حتماً در مرکز شهر و محیطی پر رفت و آمد بنا شود. آگهیهای تبلیغاتی، پوسترها و حراجهای فصلی نیز نقش تاثیرگذاری در افزایش فروش دارند.
مرز میان مدیران و مخاطبان
تعهد به کار و مسئولیتپذیری، ویژگیای است که اغلب مدیران موفق در برنامههای تجاری خودشان از آنها استفاده میکنند. مشتری مداری و برآوردن خواستههای مخاطبان به برنامهای هماهنگ در تولید، ارزیابی کارشناسانه منابع انسانی، تبلیغات و بازاریابی و درنهایت کیفیت نیاز دارد.
مخاطبان براساس تبلیغات و کیفیت محصولات خرید میکنند. اگر به هر دلیلی نتوانید رضایت آنان را جلب کنید، فرصت مجددی برای فروش نخواهید داشت. از این منظر و در جایگاه مدیری کارآزموده باید اعتماد مخاطبان را جلب کنید.
اعتمادپذیری
اگر در زمینه کسبوکارهای الکترونیکی و یا سفارشهای پستی فعالیت میکنید، ارسال به موقع کالاها، حفظ احترام مخاطبان و مشتریان و کسب اعتماد آنان جزو ارکان اولیـــــه این حوزه محسوب میشود.
گاهی وقتها حتی یک پوزش ساده به دلیل تأخیر در ارسال سفارشها و یا هدیهای کوچک میتواند پیوند دوبارهای برای ارتباط میان مدیران فروش با مشتریان محسوب شود.
برنامه ریزی
در پایان هر فصل براساس میزان درآمد، سود شرکت و تعداد بازدیدکنندگان آماری ارائه میشود که به واسطه آن میزان عملکردها و فعالیتهای مدیران بخشهای مختلف شرکت و سازمان مشخص خواهد شد. آیا توانستهاید بر شمار بازدیدکنندگانتان بیفزایید؟ آیا در بخش تبلیغات و بازاریـــــابی موفق بودهاید؟
با استفاده از آمار فصلی میزان صعود و نزول فعالیتهای خودتان را بررسی کنید و با ارائه راهکارهای مقتضی روند کسبوکارتان را ارتقا دهید.
کلام آخر
دیدگاههای نوین و متفاوت، جرقهای برای آغاز یک تجارت و رویدادی شگرف محسوب میشوند که میتوانند روند فعالیتهای کسبوکار هر کسی را دگرگون کنند. هر شخصی از زاویهای خاص به طرح کسبوکار مینگرد و عقیدهای خاص نسبت به فعالیت تجاری دارد. جذب مشتریان و افزایش میزان فروش نیز به تحقیق و ارزیابی بازارهای تجاری و کسب اعتماد مخاطبان نیاز دارد.
ترجمه: رسول میرزایی