به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو» حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رویکرد غلط به قرآن و استفاده ابزاری از آن اشاره کرد و گفت: استفاده ابزاری از قرآن برای منافع افراد است. به طوری که آیات را به صورتی تفسیر کنیم که به نفع ما باشد و نیت ما را موجه کند ما آیاتی را که به نفع خود نمیدانیم نادیده بگیریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:ابزاری دانستن قرآن همان گزینشی خواندن قرآن است و این آغاز بزرگ فتنه است.
ازغدی بااشاره به رویکرد غلط سکولار از قرآن گفت: دراین نوع جوامع تجلیل از جامعه قرآنی و عاملان قرآنی وجود دارد به شرطی که قرآن در حاشیه باشد نه در مرکز و این گونه میشود که قرآن را سر نیزه میبرند که در جنگ صفین شاهد آن بودیم. این جوامع قرآن را از سیاست و امور اجتماعی و اقتصادی جدا میدانند.
وی گفت: ملاکهای قرآن برای دولتمردان با توجه به اوضاع فعلی این است که نامزد انتخاباتی باید از سرنوشت بترسد و ملاکهای قرآن را در نظر بگیرد تا هر کسی به خود اجازه انتخاب شدن ندهد؛ چراکه بخش مهمی از ثروت جامعه در دست فرد است و سرنوشت کشور در دست اوست.
ازغدی با اشاره به اینکه اگر کسی دین داشته باشد جرئت ندارد خود را عرضه کند گفت: برای حاکم شدن به مردم دو گروه خود را عرضه میکنند و آن دو گروه فداکاران و فاسقان هستند.
وی گروه سوم را احمق توصیف کرد و گفت: کسانی که بااخلاق اجتماعی و عزت مردمی به راحتی بازی میکند احمق هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در قرآن ملاکهای حکومتداری وجود دارد و یکی از آموزهای قرآنی این است که به سوابق نامزدها رجوع شود و به تبلیغات خیلی توجه نشود در واقع مردم نگاه کنند به اینکه چه کردند و نگاه نکنند که چه میگوید.
ازغدی گفت: حاکم حکومتی باید شجاع باشد و قرآن اجازه حکومت را به ترسوها نمیدهد. اگر نامزدی دنبال اشرافیت اقتصادی و سیاسی است حق حاکمیت در جامعه اسلامی را ندارد.
وی ادامه داد: کسانی که امانتداری را رعایت نمیکنند به امت اسلامی خیانت میکنند و کسانی که به ارزش حق و باطل اهمیت نمیدهند و زهد و انقلابی و ضداستکبار و اهل مشورت نیستند مشروعیت حاکمیت بر مردم را ندارند.
ازغدی گفت: قرآن اجازه رای دادن به کسانی که مدیریت و مسئولیت را مالکانه میدانند نمیدهد و کسانی که خودمحور و لجباز هستند و امین نیستند نیز حق حکومت ندارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کسانی که اهل زیاد حرف زدن هستند متوهم هستند و اهل عمل نیستند و کسانی که اهل غلو و افراط و تفریط هستند و عقلانیت را در تصمیمگیری از نگاه قرآن مشروعیت حاکمیت ندارند.
وی گفت: کسانی که از راه انقلابی بودنشان پشیمان میشوند و از مسیرشان تغییر و تجدید نظر میکنند و مردم را تحقیر میکنند و یا به خاطر خدمات خود به مردم منت میگذارند حق انتخاب شدن ندارند.
وی در ادامه گفت: کسانی که صادق و صحیح در حق، انتقادپذیر، خستگیناپذیر، ضداستکبار و محافظهگرا وجوانگرا هستند اجازه حاکمیت بر مردم را دارند.
ازغدی کسانی را که به دنبال غنیمت و فرصت در دولت هستند و نگاه سکولار و غیر الهی به دولت دارند را از نظر قرآن باطل دانست و گفت: اگر در صحبتهای تبلیغاتی کسی فرهنگ را از دولت جدا دانست به غیر الهی بودن نیت او پی ببرید در تبلیغات به ادبیات سکولار در نامزدها توجه کنید و گول نخورید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه قرآن بر دولت را برشمرد و گفت: حکومت و رسالت باید براساس قران سازماندهی شود. همه جا اختلاف نظر وجود دارد و در نهایت باید به قرآن رجوع کرد تا داوری براساس حق انجام شود.
وی در ادامه گفت: رای ما مشروط است رای به شرط انقلاب هدف ماست. هر کس با خدا کار دارد باید فرمان خدا را از پیامبر خدا بشنود و یا هر کس که با خدا بیعت میکند باید با رسول خدا بیعت کند و نهایتا هر کس پیمان خود را بشکند به خود خیانت کرده است.
وی بااشاره به اینکه قرآن و رسول دو ملاک مهم برای حاکمیت است گفت: اگر کسی قرآن و رسول را کنار هم نگذارد حاکمیت او باطل است. از منظر قرآن هدف حکومت و دولت منافع مردم و قسط میباشد و باید دید چه کسی دنبال منفعت مردم و چه کسی دنبال منفعت خویش است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید دید هدف دین چیست؛ چرا که هدف حکومت دینی همان اسلام است. دولت باید پابیند به اصول ولایت باشد و ادبیات جدلی نداشته باشد و لفاظی نکند.
وی در ادامه به وظایف دولت اشاره کرد و گفت: دولت باید روح نماز و عبادت را در جامعه پیاد کند با شکاف اقتصادی مبارزه کند، صبر و استقامت پیشه گیرد و در برابر کفر شجاع باشد.
ازغدی افزود: کسانی که وحدت جامعه را به هم میریزند برای خود حق دولتمردی و مشروعیت ندارد. شعارزدگی، توهم، آرزو محوری و تکبر و کسانی که برای تصمیمهای نفس خود را به رخ میکشند به گفته قرآن حق حاکمیت بر مردم راندارند.
وی به ملاکهای دیگر قرآن برای حاکمیت بر مردم اشاره کرد و گفت: دولت باید معتدل و قرآنی باشد و هر ارزشی را در جایگاه خودش مدنظر قرار دهد همچنین جبران خطا از شاخصهای است که حکومت باید برای خود واجب بداند. آیندهنگری، احترام به عقل ابزاری در کنار مسائل اخلاقی دلیل قرآن برای انتخاب شدن فرد است.
ازغدی به افشاگری و انتقادپردازی اشاره کرد و گفت: جریانهای سیاسی در کشور ما از هم پرونده سازی میکنند و در زمان انتخابات آنها را فاش می کنند و این خیانت میباشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر کسی از کسی پرونده دارد و اثبات قانون و شرعی شد آن را افشا نکند و بر زمان خاصی موکول کند قانونی نیست و اگر کسی فسادی را که اثبات نشده و شایعه شده در زمان خاصی مطرح کند خیانت است.
وی در پایان گفت:فرهنگ قرآنی در باب مبارزه با فساد شامل مواردی است که اگر فساد اقتصادی و سوءاستفاده از آن اثبات شد و با آن برخورد شد باید مطرح شود. البته برای این موارد سکوت نباید کرد و نباید از تضعیف شدن فرد و یا حکومت ترسید. اگر فساد اقتصادی اثبات نشود سوءظن و بدبین کردن مردم است واگر طوری افشا شود که اذهان عمومی پیش خود بگویند که دیگر نمیتواند به کسی اعتماد کرد این خیانت است افشاگری خوب است اما روش چگونگی آن مهم است.