مولف کتاب «اسلام هراسی در غرب» گفت: در پی فروپاشی شوروی، غرب به دنبال یک دشمن جدید بود؛ چون تلاش آنها اثبات خود از طریق نفی دیگران است.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، نشست رونمایی از کتاب «اسلام هراسی در غرب» صبح امروز با حضور دکتر محمدرضا دهشیری، مولف کتاب و حسن هانیزاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در خبرگزاری مهر برگزار شد.
دهشیری در خصوص انگیزه خود از تالیف اسلام هراسی در غرب گفت: این کتاب به این دلیل نوشته شده که عدهای معتقد بودند اسلام هراسی توهم و تصورات ذهنی است و در واقعیت چیزی به اسم تلاش غربی ها برای نشان دادن چهره خشن از اسلام وجود ندارد.
وی افزود: من در تحقیقات خود متوجه شدم این مسئله نه تنها توهم نیست، بلکه سازماندهی شده می باشد، به طوری که حامیان مالی قدرتمندی دارد و سیاستمداران مشهوری به این جریان دامن می زنند، برای همین لازم بود برای جامعه دانشگاهی این جریان شناسانده شود.
مولف کتاب «اسلام هراسی در غرب» با اشاره به اینکه واژه اسلام هراسی از سال 1997 وارد ادبیات بین الملل شد، گفت: البته حقیقت این واژه پیش از این وجود داشت، اما در پی فروپاشی شوروی، غرب تلاش کرد به یافتن یک دشمن جدید بپردازد؛ چون تلاش آنها اثبات خود از طریق نفی دیگران ست.
دهشیری افزود: تلاش غرب بر این اساس مبتنی است که نشان دهد غرب یک جامعه پیشرفته و مسالمتگرا بوده که در مقابل یک جامعه عقب مانده و متحجر یعنی جوامع اسلامی به مقابله پرداخته؛ بخشی از این مسئله نیز به دلیل احساس خطری بود که آنها نسبت به اسلام داشتند.
وی با اشاره به اینکه پس از پایان جنگ سرد نوعی جنگ سرد نوین فرهنگی شکل گرفت و شاهد تقابل فرهنگی بین جهان اسلام و جهان غرب بودیم، اظهار داشت: این مسئله، بویژه پس از 11 سپتامبر شدت گرفت و آنها سعی کردند بین اسلام و تروریسم پیوند برقرار کنند.
مولف کتاب «اسلام هراسی در غرب» یادآور شد: این مسئله نه تنها در میان امپریالیسم رسانهای رواج پیدا کرد، بلکه به اسلام هراسی در میان نخبگان دانشجویی نیز دامن زد، به گونه ای که بسیاری از اندیشمندان غرب اعتقاد پیدا کردند اسلام یک دین افراطی است که غرب با تمام توان خود باید به مقابله با آن برخیزد.
دهشیری با بیان اینکه در حال حاضر منازعهای با عنوان تقابل دین و سکولاریسم در حال شکل گیری است، بیان داشت: اساس این منازعه بر این مبنا استوار است که آیا دین در روابط بین الملل نقش دارد یا خیر؟ جریان دین باور در جهان رو به رشد است و با توجه به این واقعیت، غرب در صدد انحراف اذهان به سمت شکل خاصی از اسلام گرایی می باشد؛ البته تکفیرگرایان نیز به این فضا دامن زدند و سعی کردند این تصویر را به سایرین تعمیم دهند.
وی گفت: با توجه به گسترش امواج بیداری اسلامی و شکل گیری تمدن نوین اسلامی، نوعی باز زخیزی در اسلام در حال شکل گیری است و این احساس خطر باعث شده حامیان مالی اسلام هراسی بیشتر در صدد تخریب چهره اسلام برآیند.
مولف کتاب «اسلام هراسی در غرب» افزود: آنها محدودیت های حقوقی و شهروندی را علیه مسلمانان در غرب ایجاد کرده اند؛ این در حالی است که آمارهای غربی نشان می دهد خشونتگرایی در غرب بیشتر توسط غیرمسلمانان انجام می شود و خشونت های مسمانان بسیار اندک است، اما همان موارد اندک را پررنگ نشان می دهند.
دهشیری در ادامه گفت: حتی مسلمانان نقش عمده ای علیه حملات تروریستی در غرب داشته اند؛ مثلاً حادثه تروریستی میدان تایمز توسط یک مسلمان خنثی شده است، از سوی دیگر بسیاری از حملاتی هم که توسط مسلمانان صورت گرفته خود مسلمانان را نشانه رفته و اختلاف درون تمدنی بوده نه اختلاف میان اسلام و غرب.
وی بیان داشت: یکی از مشکلات غرب نظامی گری و همچنین شکاف هایی است که در جریان جهانی شدن رخ داده و باعث شده محافظه کاران به این حرکات دامن بزنند، اما با وجود تمام این تلاش ها گرایش مردم اروپا به اسلام در حال افزایش است، حتی در کشورهای خیلی لائیک مثل فرانسه گرایش به معنویت گرایی شدت یافته و این نشان می دهد تلاش هایی که علیه مسلمانان صورت گرفته نتیجه عکس داده است.
مولف کتاب «اسلام هراسی در غرب» با اشاره به راهکارهایی که می توان برای مقابله با پدیده اسلام هراسی اتخاذ کرد، گفت: باید تشکل های اسلامی تشکیل شوند تا مسلمانان بتوانند نقش بیشتری در جهان داشته باشند؛ همچنین از رسانه ها حداکثر استفاده برای ارائه چهره جذاب از اسلام صورت گیرد، از سوی دیگر ما باید به شفاف سازی بپردازیم تا بتوانیم این دروغ ها و فریب ها را خنثی کنیم، علاوه بر این بهتر است در مجامع بین المللی واژه هایی مثل مسیحیت هراسی نیز مطرح شود تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.
دهشیری با بیان اینکه یکی از ریشه های اسلام هراسی به مباحث مطرح شده توسط مستشرقین برمی گردد، تصریح کرد: مستشرقین سعی داشتند القا کنند که غرب متمدن و پیشرفته، ولی شرق متحجر و عقب مانده است؛ این مسئله در ذهن غربی ها رسوخ کرده بود و پس از جنگ سرد تلاش کردند این دگرسازی را با اهریمن سازی از اسلام تلفیق کنند.
وی در خصوص نقش بیداری اسلامی در تغییر دیدگاه غربی ها نسبت به اسلام گفت: بیداری اسلامی در ابتدا اسلام هراسی را کاهش داد؛ چون غربی ها احساس کردند عرب ها این توان را ندارند که موج دموکراسی خواهی را راه بیندازند و این ذهنیت در غرب ایجاد شد که شاید ما ذهنیت غلطی راجع به جامعه عرب داشته ایم، اما بتدریج با انحراف حرکت های اسلام خواهانه و اقداماتی که مسلمانان علیه هم و حمله به سفارتخانه های آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام دادند منجر به این شد که غربی ها تصور قبلی خود را از اسلام درست بدانند.