مسئول سابق بسیج دانشجویی پردیس دانشگاه تهران گفت: باید تشکلهای دانشجویی، روحانیت و دانشگاهها معنای اعتدال را به روحانی گوشزد کنند.
سیداحمد حسینی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، درباره مفهوم اعتدال گفت: لفظ اعتدال میتواند دو معنا را در بر داشته باشد؛ نخست برداشت محافظهکارانه از این موضوع است، یعنی اینکه میان حق و باطل راه برویم و بگوییم معتدل هستیم، نکته دیگر، پیروی از گفتمان اسلام ناب محمدی است و در این رابطه باید مشخص شود که آیا قرار است مانند دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی باشد یعنی منظور از اعتدال، محافظهکاری است یا نه.
وی با بیان اینکه در تعریف اعتدال تفاوت میان محافظهکارانه بودن و اسلام محمدی بودن است، خاطرنشان کرد: در اسلام ناب تعریفی از اعتدال وجود دارد که همان عدل است، البته معنای واقعی اعتدال از منظر حضرت علی (ع) نیز به این معناست که هر چیزی در جای خودش قرار گیرد؛ این اعتدال خواهد بود و به این شکل، افراط و تفریطی صورت نمیگیرد.
مسئول سابق بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران در ادامه افزود: اگر اعتدال به معنایی که گفته شد استفاده شود کامل خواهد بود، اما اگر بخواهیم معنای سیاسی برای آن در نظر بگیریم یعنی اینکه من نه اصولگرا و نه اصلاح طلب هستم، ما را به سمت محافظهکاری پیش میبرد و میتواند تعریف دیگری از اعتدال باشد؛ اینکه من جزو این دسته و آن دسته نیستم و میخواهم همه گروهها را در کنار یکدیگر داشته باشم، یعنی حق و باطل هر دو حضور داشته باشند، اما مطالبه دانشجویان این است که تعریف دولت تدبیر و امید از معنای اعتدال، اسلام ناب باشد.
حسینی با بیان اینکه اعتدالی که مدام در حال تکرار شدن است قبل از انتخابات هم مطرح بود، گفت: ما هیچ وقت به بحث مقاومت افراط نمیگوییم، مقاومت در موضوعات مختلف از جمله موضوع هستهای، در برابر دشمنان و تحریمها افراط نیست.
وی در ادامه افزود: اکنون که روحانی رئیس جمهور ماست، باید مطالبه گفتمانی داشته باشیم تا معنای واقعی اعتدال را به گفتمان اسلام ناب نزدیک کنیم و این اعتدالی که در مبنای اعتقادی شیعه امام خمینی است را مطالبه نماییم.
مسئول سابق بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران با بیان اینکه روحانی به دنبال خط امام است، اما باید معنای اعتدال را از طریق تشکلهای دانشجویی، روحانیت و دانشگاهها به او گوشزد کرد، گفت: بخصوص از سال 84 به بعد که تشکلهای بسیج دانشجویی فعالتر شدهاند باید بحث مطالبه و گفتمانسازی را داشته باشیم که اگر این مطالبه براساس اسلام ناب باشد آنان نمیتوانند تعریف اشتباهی از اعتدال ارائه دهند؛ زیرا منطق گفتمان اسلام ناب در سخنان امام خمینی و رهبری وجود دارد.