به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، مدتی میشود که دو شبکه بزرگ اجتماعی فیسبوک و توئیتر تمام توان خود را بر این قضیه گذاشته اند تا بتوانند در همین اول کاری، علاقه مخاطبان را بهسوی سرویس های متبوعشان جلب کنند.
رقابت، این بار بر سر ویدئوهای کوتاه مدت یا همان هایی که ما به آن ها کلیپ میگوییم. در واقع باید دید که مخاطبان ایستاگرام فیس بوک را میپسندند و یا ویدئوهای خودرا با سرویس Vine به دنیای مجازی رهسپار میکنند؟
توییتر و فیسبوک مدت هاست که بر سر چیره شدن به دنیای شبکههای اجتماعی با هم دست و پنجه نرم میکنند. مبارزه این دو رقیب دیرینه اینبار بر سر ویدیوست.
حدود 6 ماه از رونمایی سرویس جدید اینستاگرام فیس بوک میگذرد اما این شبکه اجتماعی به تازگی قابلیت ضبط و به اشتراک گذاری کلیپ هایی با طول 15 ثانیه را به سرویس نوپای خود اضافه کرده است.
این رونمایی بهطور کامل انحصار ضبط و به اشتراک گذاری ویدیوهای کوتاه در شبکههای اجتماعی را که پیش از این در اختیار توئیتر بود را در هم شکست.
کار کردن با Vine ساده است. همین میتواند بزرگترین مانع بر سر پیشرفت ایستاگرام باشد. کاربر توییتر با 140 علامت میتواند پیامهای خود را با انتخاب هشتگ، با دنبالکنندگانش، با جهان به اشتراک بگذارد.
همین اجازه را vine به کاربر برای به اشتراکگذاری ویدیو میدهد. برای یک Vine تنها لازم است که کاربر انگشتاش را روی صفحه نمایش نگه دارد و تصاویر دلخواه را ضبط کند. با برداشتن انگشت ضبط تصاویر متوقف میشود و با تماس دوباره صحنهی بعدی به ویدیو افزوده میشود.
اما بزرگترین مزیتی را که فیس بوک با ایستاگرامش میتواند در برابر Vine به آن بنازد، افزایش طول ویدئوها از 6 ثانیه به 15 ثانیه است. هر چند که Vine تاکنون توانسته بود با همین ویدئوهای کوچک 6 ثانیه ای خود بهسرعت خیل عظیمی از مخاطبان را برای خود دست و پا کند اما اینستاگرام نشان داد که انتشار تصاویر حیرتآوری از زندگی انسان در عصر گوشی هوشمند نمیتواند تا اید در اختیار توئیتر باشد.
آوریل سال گذشته بود که فیس بوک سرویس اینستاگرام را با قیمت یک میلیارد دلار خرید و توییتر را از دور رقابت بر سر این سرویس عکس خارج کرد. اپلکیشنی که به هر کاربری که بخواهد اجازه میدهد تنها با استفاده از فیلتر، یک اثر هنری خلق کند.
میتوان دستاورد ایسناگرام را افزایش مخاطبان فیس بوک از 40 میلیون به 130 میلیون و به اشتراک گذاری 60 میلیارد عکس دانست. اما در کنار همه این موفقیت ها چیزی که توئیتر از آن غافل بود این بود که فیس بوک چشم به داشته های دیگر هم دارد و افزودن قابلیت ویدئو به سرویس اینستاگرام بخش تکمیلی این سرویس است.
امکان ضبط ویدیو تا 15 ثانیه، بهرهگیری از 13 فیلتر و جلوگیری از تکرار دوبارهی ویدیو پس از پایان مزیت هایی است که فیس بوک امیدوار است تا بتواند با آن بهطور کلی سرویس خود را به ذائقه کاربران بقبولاند. چیزی که تنها در 24 ساعت اول پس از رونمایی، پنج میلیون ویدیو با استفاده از امکان جدید آپلود شدند.