به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، همگام با افشاگریهایی که ادوارد اسنودن در مورد امنیت و فضای مجازی در امریکا انجام داد، شرکتهای بیمه مبلغ «بیمههای سایبری» را افزایش دادند.
در همین راستا عضو هیئت مدیره بیمه آلیانتس آلمان دراین باره گفت: «ما چنین اتفاقی را حدس نمیزدیم اما اکنون موقعیت بسیار خوبی برای ما ایجاد شده است».
این شرکت بیمهای پس از افشاگریهای اسنودن، یک بسته بیمهای را به مشتریان خود ارایه کرد که به گفته کسانی که این طرح را دادهاند، از شرکتها در برابر خطرات و حملات سایبری در رده های مختلف حفاظت میکند و مانع از آسیبرسانی به آن مکان خواهند شد.
هرچند که این ایده، ایدهی نویی در امریکا نیست اما در چنین شرایطی هم استقبال خوبی از آن خواهد شد و هم بیمه گذاران سود زیادی از این شرایط خواهند برد.
به گفتهی یک کارشناس سوئیسی از حوزه اقتصاد بیمه، این عرصه در آلمان و اروپا هنوز نوپاست. گفتهی وی، برای چنین بیمههایی در بازار اروپا، ظرفیت جذب حدود یک میلیارد یورو در سال وجود دارد.
هنوز تصور روشنی از ابعاد دقیق خسارت واردشده به قربانیان پس از حملات سایبری وجود ندارد. به عقیده کارشناسان خسارتهای وارده در این حوزه نه جبران شدنی و نه قابل پیش بینی است. به همین دلیل بیمه گذاران از روش های جایگزین برای جبران استفاده میکنند.
مثلا کارشناسان تبلیغاتی شرکت آلیانتس پس از بروز حادثه تلاش میکنند وجهه آسیبدیدهی شرکتها را در افکار عمومی ترمیم کنند؛ فرایندی که «اقدام متقابل در حوزه ارتباطات» خوانده شده است.
با وجود تمام این مسایل هنوز اطلاعات و آمار مشخصی از این بیمهها وجود ندارد. و از طرفی هم این خدمات بیمهای به افراد حقیقی ارایه نمیشوند.