به گزارش خبرنگار علمی«خبرگزاری دانشجو» در این نشست بعد از پخش فیلم مستند«مشتی اسماعیل»، ساخته ی زمانی کیاسری اساتید برجسته علوم اجتماعی با یکدیگر به گفت و گو نشستند. سخنگوی سایت علوم اجتماعی اسلامی ایرانی انگیزه موسسان این نهاد را نیاز کشور به علوم اجتماعی اسلامی ایرانی و باور به این که دین می تواند منبع نظریه پردازی اجتماعی باشد دانستن و نگاه انتقادی این مجموعه را نسبت به علوم اجتماعی موجود و آکادمیک اعلام داشت.
جمشیدیها، رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ضمن ابراز خوشحالی از بودن در نشست نخبگان و صاحب نظران علوم اجتماعی گفت:این برنامه و وجود این سایت خود روشی برای معرفی علوم اجتماعی اسلامی ایرانی است.
وی افزود :جامعه شناسی اسلامی پیش از این در حوزه تمدن اسلامی بوده است و وقوع انقلاب اسلامی خود مهر تاییدی بر وجود اندیشه علوم اجتماعی اسلامی است.
جمشیدیها علاقه مندی و عقیده مندی را از مهم ترین عوامل مورد نیاز ایجاد یک رشته دانست و گفت: در مسیری که شما پیش رو دارید تنها هستید و کسی شما را حمایت و پشنیبانی نخواهد کرد راه انداختن رشته علوم اجتماعی با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از همه چیز غریب تر است و همه مایلند تنها در این باب سخنرانی کنند و برایشان کف بزنند و بروند.
وی همچنین گزارشی از عملکرد دو رشته تازه تاسیس«دانش اجتماعی مسلمین» و «فلسفه علوم اجتماعی» ارائه کرد و گفت: خوشبختانه وزارت خانه برنامه دانش اجتماعی مسلمین را تایید کرد و این اتفاق خوبی و قدم موثری است هرچند کافی نیست.
فقر تحزب ریشه ضعف تشکلهای علمی
در ادامه برنامه انتظاری مدیر گروه علوم اجتماعی علامه گفت: ما در کشور انجمن علمی درست و درمان نداریم و تشکل های که عنوان رسمی علوم اجتماعی دارند کار خود را به خوبی انجام نمی دهند و این علاوه بر اینکه موجب کمتر مراجعه کردن به این تشکلها موجب عدم ایجاد انگیزه برای ایجاد انجمن جدید هم شده است.
وی افزود:انجمن جامعه شناسی ایران از رسالت و ماموریت خود خارج شده است و دیگر کارکرد انجمن علمی را ندارد و حتی دیگر تعداد زیادی در انتخابات سالیانه آن شرکت نمی کنند، اما همین وجود آن هم باعث شده دیگر کسی انگیزه ایی برای ایجاد انجمن جامعه شناسی تازه نداشته باشد.
انتظاری مهم ترین آسیب انجمن های رسمی مجود را خارج شدن از سمت و سوی واقعی آنها دانست و گفت: فقر تحزب و تقلیدی بودن ساختار و تشکیلات از دیگر عوامل ضعف این انجمن هاستند. وی افزود: مجموعه دانشگاهیان در جای خود در جامعه قرار ندارند .
انتظاری انجمن علمی موجود را سرکاری دانست و اعلام داشت: انجمن علمی تنها در صورتی معنادار است که مشکلی را حل کند.
برای نظریه پدازی ایرانی اسلامی نیازی به پوشیدن لباس حزب اللهی نیست
محسنیان راد، استاد برجسته ارتباطات، ضمن تایید سخنان دکتر انتظاری در خصوص فقر تحزب در کشور گفت: به دلیل این فقر است که انجمن های علمی تبدیل به شبه حزب می شوند.
وی افزود: اگر نظریه پردازی به این شکل باشد که آدم بلیط بخرد که بروم نظریه پردازی کنم در نهایت در سال بعد به درد کارتن درست کردن هم نمی خورد نظریه به وجود می آید مهم هم نیست مسیحی یا مسلمان آن را به وجود آورد همچنان که بسیاری از تحقیقات معتبر اسلامی توسط محققین غیر مسلمان صورت گرفته است.
محسنیان با اشاره به برخی از فعالیت های خود و تیم قوی همکارش اشاره کرد و گفت: ما در طی 4سال تحقیق با بودجه وزارت علوم ما ابتدا قصد نداشتیم نظریه اسلامی ایرانی تولید کنیم ولی ما عنصر ارتباطی جدید در جامعه ایران ژیدا کردیم از منبع ایرانی اسلامی.
وی همچنین افزود: در تحقیق دیگری که به مدت3 سال طول کشید و آن هم با بودجه وزارت علوم صورت گرفت ما هنجارهای موجود در تورات، انجیل و قرآن را با یکدیگر مقایسه کردیم و اصلا هم دنبال این نبودیم که در این مسابقه حتما قرآن برنده شود اما در آخر این اتفاق افتاد.
در نتیجه ما برای حرفهای ایرانی اسلامی زدن حتما نباید لباس های حزب اللهی ها را بپوسیم یا لباسی جناح خاص دیگر را.
محسنیان راد مهم ترین وظیفه را ملزم بودن به نگاه علمی دانست و گفت : ما باید به دنبال راهی برای رسیدن به واقعیت باشیم و فتوا دادن و حکم صادر کردن قطعی در این عرصه، علمی نیست.
ما مسایلی داریم که پاسخی در منابع موجود ندارد
شهاب اسفندیاری، دانش آموخته سینما و نظزیه انتقادی نگاه خود به این مسئله را نگاهی از خارج دانست و گفت: انگیزه از ایجاد انجمن علمی جدید را وجود مسائلی دانست که در نهادهای موجود و در ذیل تعریف پذیرفته شده از علم برای آن پاسخی وجود ندارد و این مسائل مادون علم فرض می شود.
وی با اشاره به چگونگی شکلگیری برخی رشته های علمی در جهان چون مطالعات فرهنگی، کنش سیاسی در انجمن های علمی را امری ممکن دانست وگفت: گمان من این است که مسایلی که برای یک نفر مسیحی به وجود می آید با یک نفر مسلمان متفاوت است و مسائل فردی معتقد با غیر معتقد.
نوعی مقاومت روانی برای پذیرش این رشته
خانم باقری از دیگر مدعوین میهمانی گفت:بحث علوم اجتماعی اسلامی ایرانی چیز جدیدی نیست و و وقوع انقلای اسلامی و پاسخی که انقلاب اسلامی به انسان بودن از دل فرهنگ ایرانی اسلامی می دهد خود دلیلی برای وجود آن است. وی غریب بودن این رشته را عقب ماندگی انجمن های علمی موجود دانست و گفت:نوعی مقاومت روانی برای پذیرش این قضیه وجود دارد و این مقاومت روانی حاص این تصور است که تاسیس این رشته دستوری از بالا به پایین است. باقری نداشتن عزم جزم را دلیل بسیاری از مشکلات برای ایجاد علوم اجتماعی ایرانی اسلامی دانست و گفت وجود انجمن جامعه شناسی ایران دلیلی بر دست بسته بودن ما برای ایجاد انجمن های تازه نمی شود.
در پایان دکتر جمیلی ضمن موافقت با اظهارات دیگر اساتید، دلیل مقاومت در برابر این مسئله را مربوط به ریشه های خانواگی امروز و وجور افراط و تفریط دانست و گفت اعتبار بسیاری از پایان نا مه های امروز زیر سوال است و باید در این خصوص با اعتقاد راسخ علمی برخورد شود.