به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، وبلاگ صدرا نوشت:
زمانی که رهبر انقلاب اسلامی به نقش رسانهها اشاره کردند و در این باره میفرمودند: «رسانهها میتوانند زمینهساز گفتوگوی آزاد و دوجانبه، همچنین چند جانبه میان ملتها و وسیلهای برای تبادل مفاهیم فرهنگی، اخلاقی و ارزشهای والای انسانی میان آنان باشند.» شاید منظورشان همین رسانههایی بود که این روزها، بر خلاف رسالت فرهنگی و اخلاقی خویش، در عرصه ارتباطات مشغول به عرضاندام هستند!
اینکه نقش رسانهها، در پدیده اطلاعرسانی و آگاهسازی فضای اجتماعی چیست، شاید بر هیچکس پوشیده نباشد، اما در فضایی که رسانهها، به یکی از ابزار قدرتمندان تبدیل شده و به راحتی میتوانند، حق را ناحق جلوه دهند، مخصوصاً سایتهای شخصی که بدون نظارتهای قانونی، در پی اخلاق دویدن و فرهنگسازی کردن، برای بسیاری از خواب و خیالهای خویش هستند، هرگز به واقعیت تبدیل نمیشود.
با توجه به اختلاسهای میلیاردی در چند سال گذشته، بسیاری از سایتهای خبری بر آن شدند که به یک سری باجگیریها از سازمانهای مرتبط با اختلاسگران اقدام نمایند. از این رو این ذهنیت و کاربرد باجگیری باعث شد افراد فرصت طلب با عناوین مختلف شبه رسانهای در سر راه سازمانها و شرکتها قرار گرفته و با تهدید آنان خواستار کسب آگهی و مطلب از آنان شده و اعلام نمودند در صورت رد خواسته آنان با انتشار اطلاعاتی چه درست و چه غلط در عرصه رسانه افکار عمومی جامعه را نسبت به آنان مشوش نموده و دیگران را به چالش میکشند و نقش خود را پر رنگ مینمایند. لذا از آنجایی که این عملکرد نتیجه مثبت و بار مالی مناسبی برای شبه رسانهها به ارمغان میآورد پس این بار افکار خود را به فعالان بخش صنعت معطوف ساخته و دائماً آنها را مورد تهدید و باجگیری قرار میدهند.
اما به راستی زمانی که خبر از سرمایهگذاریهای مردمی زده میشود، اگر تنها به امتیازات منفی و عدم اندوختههای مردمی پررنگتر نشویم، بلکه فلسفه اقتصادی و آیندهای درخشان را که در بخش اقتصادی برای افراد رقم میزند را به نمایش بگذاریم، یا اختلاسهای میلیاردی تنها به برگزاری دادگاههای پرهیجانی که هر روز وعده نامهای بسیاری که در پشت پرده مسببان اصلی بودند، اسامی را منتشر کرده یا حقایق موجود در آن سوی اختلاسها را نمایش میداد و پس از برگزاری دادگاهها نیز پیگیر چنین ماجراهایی میشد و یا به جای اعلام شیوع بیماریهای واگیردار در فصول سال و ضمن هشدار دادن به اقشار مختلف جامعه به رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، به شایعات خزنده دامن میزنیم، آیا چنین وضعیتی به وجود میآمد؟ به راستی مخاطبان چنین رسانههایی را میتوان به راحتی و با نشان دادن چند فیلم نمایشی و گذاشتن سمینارهای خبری متقاعد کرد؟!
شاید بررسی سابقه برخی از سایتها و پایگاههای خبری، بتواند جایگاه رسانهها و تاثیرات آنها بر مخاطبان و صد البته اثرپذیری آنان از بسیاری از مسائل را بهتر نمایان کند. البته باید این را هم بگوییم هستند رسانههایی که صادقانه برای احیای رسالت حرفهای خویش مبارزه میکنند.
موضوع رشد فعالان اقتصادی در حوزه خصوصی سازی در این چند سال اخیر همواره مورد توجه رسانهها قرار گرفته است و فعالان عرصه رسانه را به واکنشهای متفاوت با دیدگاههای مختلف وا داشته است. اما در این میان برخی شبه رسانهها که سوابق روشن و شفافی در عرصه رسانه نداشته و البته دست بلندی در باجگیری رسانهای دارند، موضوع پیشرفتهای این افراد را جالب دیده و با درج اخبار نامفهوم و بدون دنباله زمینه سازی باجگیری رسانهای را فراهم میکنند.