نامه دبیر سیاسی تشکلهای دانشگاه آزاد به زیباکلام؛
کد خبر:۲۵۶۲۰۸
برنامه های اشتغال و کارآفرینی میلی منفرد، وزیر پیشنهادی علوم
با توجه به تحصیلات و تجربیات دکتر میلیمنفرد چه تصمیمها و برنامههایی برای وزارتخانه علوم دارد؟ در زیر پنج برنامه وی را که مربوط به اشتغال و کارآفرینی می باشد آورده شده است:

به گزارش گروه اشتغال «خبرگزاری دانشجو» میلی منفرد گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارتخانه علوم می باشد. او متولد 1332 تهران است و در سال 1356 کارشناسی مهندسی برق (قدرت) را از دانشگاه پلی تکنیک تهران (دانشگاه صنعتی امیرکبیر) گرفته و برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت، وی در سال 1363 با دریافت دکترای تخصصی خود در رشته مهندسی برق از دانشگاه پاریس دانشآموخته شد.
با توجه به این تحصیلات و تجربیات، میلیمنفرد چه تصمیمها و برنامههایی برای وزارتخانه علوم دارد؟ خبرآنلاین بیش از 50 برنامه کلیدی دکتر میلی منفرد را منتشر کرده که در زیر پنج برنامه وی را که مربوط به اشتغال و کارآفرینی می باشد آورده شده است:
1. اشتغال دانشآموختگان دانشگاهها یکی از چالشهای امروز کشور است. بخشی از این چالش از گسست میان نیازهای جامعه و آموزشهای دانشگاه، از یک سو و نبود پیوند استوار میان مصرفکنندگان دانش و مهارت (صنعت، دولت، و جامعه) و دانشگاهها به عنوان عرضهکنندگان آنها پدید آمده است. این گسست با آموزشهایی در زمینة کارآفرینی، اقتصاد، مدیریت مالی، حقوق تجارت، اخلاق حرفهای، سواد اطلاعاتی، تفکر خلاق، و یادگیری تمامعمر برای همة دانشجویان و برنامهریزی برای آشناسازی دانشگاهها و دانشگاهیان با نیازها و الویتهای جامعه، از یک سو و برنامهریزی برای آشناسازی دولت، صنعت، و جامعه با توان، مهارت، و دانش دانشگاهها و دانشآموختگان از سوی دیگر کاهش مییابد. در این راه با همکاری نهادهای دیگر، افزایش اثربخشی بورس ایده و بازار فناوری (ق.ب.: ماده 17) پیگیری خواهد شد تا این پیوند استوارتر شود.
2. دستیابی به اقتصاد دانشبنیان و گسترش اشتغال دانشآموختگان و دستیابی دانشگاهها به منابع مالی پایدار (س.ع.) بدون گسترش شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای زایشی، پارکهای علم و فناوری، و مراکز رشد شدنی نیست. دانشگاهیان به خوبی توان تشکیل و توسعة این گونه سازمانها را برای دستیابی به هدفهای علم و فناوری و تولید ثروت دارند. از این رو، همة ظرفیتهای قانونی برای راهاندازی و کار آنها به کار خواهند رفت (ق.ب.: ماده 17).
3. یکی از بهترین زمینهها برای آماده شدن دانشجویان برای ورود به بازار کار و یافتن یا ایجاد فرصت شغلی، کارآموزی و کارورزی است. بر این پایه، شیوة کارآموزی و کارورزی دانشجویان بازنگری و به بخشی هدفمند و جدی و روزامد در آموزش عالی تبدیل خواهد شد (ق.ب.: ماده 21).
4. آموزشها و مهارتهای کاربردی میتوانند از یک سو زمینة اشتغال دانشآموختگان را فراهم کنند و از سوی دیگر به نیازهای بازار کار پاسخ گویند و ترکیب نیروی انسانی متخصص را برای ایفای نقشهای گوناگون در بازار کار بهینه سازند. بخش خصوصی میتواند در این راه به خوبی نقشآفرینی کند (ق.ب.: ماده 21) و با مشارکت بهرهبرداران در این زمینه کیفیت آموزش افزایش و بر پایة نیازهای جامعه گسترش یابد. از این رو، ایجاد و توسعة دانشگاههای علمی و کاربردی در بخش خصوصی، پشتیبانی و آسان خواهد شد.
5. در اقتصاد دانش بنیان مالکیت معنوی اهمیت بسیاری دارد. ناتوانی در نگهداشت داراییهای معنوی، بیانگیزگی دانشگاهیان در انتشار دستاوردها و تجاریسازی ایدههای آنها را در پی خواهد داشت. وزارت عتف با همکاری نهادهای دیگر مانند بنیاد ملی نخبگان و ادارة ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی، طراحی و اجرای نظام مالکیت معنوی را پی خواهد گرفت (س.ع.؛ ق.ب.: ماده 46).
بازگشت به صفحه نخست سرویس اشتغال
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.