به گزارش گروه اشتغال «خبرگزاری دانشجو» میلی منفرد گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارتخانه علوم می باشد. او متولد 1332 تهران است و در سال 1356 کارشناسی مهندسی برق (قدرت) را از دانشگاه پلی تکنیک تهران (دانشگاه صنعتی امیرکبیر) گرفته و برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت، وی در سال 1363 با دریافت دکترای تخصصی خود در رشته مهندسی برق از دانشگاه پاریس دانشآموخته شد.
با توجه به این تحصیلات و تجربیات، میلیمنفرد چه تصمیمها و برنامههایی برای وزارتخانه علوم دارد؟ خبرآنلاین بیش از 50 برنامه کلیدی دکتر میلی منفرد را منتشر کرده که در زیر پنج برنامه وی را که مربوط به اشتغال و کارآفرینی می باشد آورده شده است:
1. اشتغال دانشآموختگان دانشگاهها یکی از چالشهای امروز کشور است. بخشی از این چالش از گسست میان نیازهای جامعه و آموزشهای دانشگاه، از یک سو و نبود پیوند استوار میان مصرفکنندگان دانش و مهارت (صنعت، دولت، و جامعه) و دانشگاهها به عنوان عرضهکنندگان آنها پدید آمده است. این گسست با آموزشهایی در زمینة کارآفرینی، اقتصاد، مدیریت مالی، حقوق تجارت، اخلاق حرفهای، سواد اطلاعاتی، تفکر خلاق، و یادگیری تمامعمر برای همة دانشجویان و برنامهریزی برای آشناسازی دانشگاهها و دانشگاهیان با نیازها و الویتهای جامعه، از یک سو و برنامهریزی برای آشناسازی دولت، صنعت، و جامعه با توان، مهارت، و دانش دانشگاهها و دانشآموختگان از سوی دیگر کاهش مییابد. در این راه با همکاری نهادهای دیگر، افزایش اثربخشی بورس ایده و بازار فناوری (ق.ب.: ماده 17) پیگیری خواهد شد تا این پیوند استوارتر شود.
2. دستیابی به اقتصاد دانشبنیان و گسترش اشتغال دانشآموختگان و دستیابی دانشگاهها به منابع مالی پایدار (س.ع.) بدون گسترش شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای زایشی، پارکهای علم و فناوری، و مراکز رشد شدنی نیست. دانشگاهیان به خوبی توان تشکیل و توسعة این گونه سازمانها را برای دستیابی به هدفهای علم و فناوری و تولید ثروت دارند. از این رو، همة ظرفیتهای قانونی برای راهاندازی و کار آنها به کار خواهند رفت (ق.ب.: ماده 17).
3. یکی از بهترین زمینهها برای آماده شدن دانشجویان برای ورود به بازار کار و یافتن یا ایجاد فرصت شغلی، کارآموزی و کارورزی است. بر این پایه، شیوة کارآموزی و کارورزی دانشجویان بازنگری و به بخشی هدفمند و جدی و روزامد در آموزش عالی تبدیل خواهد شد (ق.ب.: ماده 21).
4. آموزشها و مهارتهای کاربردی میتوانند از یک سو زمینة اشتغال دانشآموختگان را فراهم کنند و از سوی دیگر به نیازهای بازار کار پاسخ گویند و ترکیب نیروی انسانی متخصص را برای ایفای نقشهای گوناگون در بازار کار بهینه سازند. بخش خصوصی میتواند در این راه به خوبی نقشآفرینی کند (ق.ب.: ماده 21) و با مشارکت بهرهبرداران در این زمینه کیفیت آموزش افزایش و بر پایة نیازهای جامعه گسترش یابد. از این رو، ایجاد و توسعة دانشگاههای علمی و کاربردی در بخش خصوصی، پشتیبانی و آسان خواهد شد.
5. در اقتصاد دانش بنیان مالکیت معنوی اهمیت بسیاری دارد. ناتوانی در نگهداشت داراییهای معنوی، بیانگیزگی دانشگاهیان در انتشار دستاوردها و تجاریسازی ایدههای آنها را در پی خواهد داشت. وزارت عتف با همکاری نهادهای دیگر مانند بنیاد ملی نخبگان و ادارة ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی، طراحی و اجرای نظام مالکیت معنوی را پی خواهد گرفت (س.ع.؛ ق.ب.: ماده 46).
بازگشت به صفحه نخست سرویس اشتغال