به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو» در نشستی دوستانه پذیرای نمایندگان تشکلهای دانشجویی شدیم تا نظرات آنها را در باب مطالباتشان از دولت روحانی در انتخاب وزیر علوم و انتظاری که آنان از نمایندگان مجلس برای احراز صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم دارند، بررسی کنیم.
مهمترین محورهای مکائیل دیانی، قائم مقام سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل بدین شرح است:
ویژگیهای وزیر علوم پیشنهادی دولت یازدهم
- وزیر علوم دولت یازدهم باید شرایط فعلی جمهوری اسلامی را درک کند؛ چرا که کشور ایران اکنون در شرایطی است که رشد تولید علم در آن 16 برابر نرخ متوسط جهان است و تا سال 2017 جزو پنج کشور برتر علمی دنیا خواهد شد، بنابراین به خاطر این که این مسیر را ادامه دهیم، نیاز داریم که وزیر علوم، متعهد و ملتزم به بحث تولید علم در جمهوری اسلامی باشد.
- الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت یکی از مواردی است که باید به آن توجه کند و این امر نیازمند آن است که در مبنای اولیه خود به تولید علم توجه نماید که این اتفاق باید از دانشگاه کلید بخورد، بنابراین وزیر علوم باید مبنای فکری هم راستا و هم باور با مبحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشته باشد.
- آن کسانی که در مبنای غربی غرق شده و غلت خوردهاند و مدلهایی مثل برنامه چهارم توسعه را ارائه دادند که در انتها مجبور شدند مبانی آن را خمیر کنند، قطعاً به درد فضای علمی جمهوری اسلامی نمیخورند.
- محیط دانشگاه را نباید با سایر محیطهای جامعه یکسان گرفت؛ چرا که در دانشگاه علاوه بر آن که به مبانی علمی و تحقیقی توجه میشود باید چارچوبهای فکری اسلامی و اعتقادی لحاظ شود و باید نشاط سیاسی در آن اجرا گردد تا دانشجویان بتوانند انرژی خود را تخلیه کنند؛ این نشاط سیاسی موجب پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی خواهد شد.
- وزیر علوم باید ایمان و باور واقعی به نشاط سیاسی نه به معنای سیاسیکار، هوچیگری، زد و خوردها و باندبازی در برخی تشکلهای خودساخته داشته باشد و این حداقل ویژگیهایی است که وزیر دولت یازدهم باید دارا باشد.
تناسب وزیر پیشنهادی دولت یازدهم با نیازهای وزارت علوم در کشور
- وزیر پیشنهادی دولت یازدهم تناسبی با این ویژگیها ندارد؛ چرا که این نوع مدل فکری دست به تحصن در مجلس ششم زد؛ میلی منفرد وزیر علوم پیشنهادی دولت روحانی از این دسته است و با این تفکر رشد کرده است.
- میلیمنفرد تنها گزینهای است که پس از چند باری که مصطفی معین استعفا داد به عنوان معاون انتخاب شد؛ چرا که در آن فضا تنها او میتوانست این گونه به هوچیگری بپردازد.
- به نظر ما او برای وزارت علوم مناسب نیست؛ چرا که اکنون دانشگاههای ما نیازمند کسی است که بتواند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را در آن پیاده کند و نشاط سیاسی را در دانشگاهها شکل دهد.
- وزیر علوم پیشنهادی دولت دارای سوابقی مثبتی نیست.
- وقتی در سال 88 به بررسی سوابق این فرد میپردازیم، درمی یابیم که او جزو اساتیدی بود که در بحث فتنه، دانشگاه را ساپورت میکرد و یا از کسانی است که در تعطیل کردن امتحانات به وسیله شورش سردمداری مینمود، حتی در سالهای 78 تا 79 که معاونت مصطفی معین را برعهده داشت، از حمایت بیدریغ تشکلهای معارض با نظام و مقابله با تشکلهای موافق با نظام دست برنداشت و این از جمله اقدامات وی میباشد.
- ما معتقدیم که شخصیت سیاسی وی با نیاز وزارت علوم بیگانه است و این امر نشاندهنده آن است که انتخاب این فرد برای پست وزارت علوم بیشتر بر مبنای انتخاب سیاسی بوده است.
خطرات بازگشت فضای دانشگاه به دوران اصلاحات
- دانشگاه در دوران اصلاحات به پیاده نظامی برای احزاب سیاسی تبدیل شد و این مراکز آموزشی در فضایی به دور از عقلانیت، به هوچی گری پرداخت و دولت وقت نیز سیاست خود را بر این مبنا استوار کرد که دانشجویان را به سیاسیکاری مشغول کند.
- در هشت سال گذشته شاهد بودیم که دانشگاه به سمت فضای عقلانیت سوق داده شد و حتی تشکلهای دانشجویی هم فهمیدند که باید در کنار کارهای سیاسی خود به کارهای علمی بپردازند.
- در این هشت سال جشنوارههای مختلف علمی مانند خوارزمی رشد بسیاری کردند و در این هشت سال قدرت گرفتند و دانشجویان ما در المپیادهای علمی شرکت کرده و حائز مدالهای طلا و نقره شدند.
- اکنون بحث علمی در کشور تثبیت شده است و نباید جهتگیری این مسیر علمی در دولت یازدهم منحرف شود.
- ما شاهد هستیم که دانشگاه همواره از نشاط سیاسی برخوردار بوده که با وجود آن که 3000 نشست سیاسی در دانشگاهها برگزار شده، اما شاهد هیچگونه حاشیهای در دانشگاهها نبوده ایم.
- با وجود آن که این فضا میتوانست بهتر از این باشد، اما تا پیش از انتخابات نشستهای بسیاری در فضای عقلانی برگزار شد که با هوچیگری همراه نبود، در حالی که اگر این امر را با دوران اصلاحات مقایسه کنیم خواهیم دید که در دوران اصلاحات یک سخنرانی سیاسی ساده منجر به یک درگیری بزرگ و تشنج سیاسی در دانشگاه میشد.
- در اینجا اعلام میکنیم فضای امنیتی را در دانشگاه را برنمیتابیم و این امر را نه تشکلها، بلکه استادان، مسئولان و دانشجویان نیز نخواهند پذیرفت، بنابراین برخلاف ادعای برخی افراد که برخی کجسلیقگیها را با فضای امنیتی یکی میکنند، باید بگویم که در آن زمان به سیاسیکاری میپرداختند و فضای امنیتی در دانشگاهها به وجود میآوردند.
- در سال 82 شاهد هستیم که مصطفی معین، وزیر وقت علوم خواستار پیگیری امنیتی قضایی تعدادی از دانشجویان از رئیس جمهور وقت شد و این اتفاقات دلایلی است که نشان میدهد که نباید سکان وزیر علوم به دست کسی سپرده شود که نماینده آنان بوده است.
مطالبات تشکلهای دانشجویی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی
- اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل از نمایندگان مجلس میخواهد که از رایی که مردم به آنها دادهاند پاسداری کنند و کاری نکنند که فردا شرمنده شوند.
- روحانی شعار اعتدال را مطرح کرد که ما از کابینه پیشنهادی او رنگ و بوی اعتدال استشمام نمی کنیم و افرادی با روحیه افراطی مثل میلیمنفرد و یا انتخاب افرادی با میانگین سنی بالا را متناسب با فضای جوان کنونی جمهوری اسلامی نمیدانیم.
- دولت آینده باید از نیروی جوان، پرتلاش، با تجربه و متعهد و متخصص استفاده کند تا بتواند از تمام پتانسیل کشور بهره ببرد؛ از سویی سفرهای استانی که مطالبه همگانی مردم است را اگر بخواهیم با شاخص سنی وزرای پیشنهادی روحانی در نظر بگیریم، مسلماً محقق نخواهد شد.
- عدم وابستگی به جریان انحراف، فتنه و نقش این افراد از جمله مسائلی است که نمایندگان باید به آن توجه کنند.
- ما معتقدیم اعتدالی که روحانی در سخن خود مطرح کرد، یک شعار نیست، اما اعتدال شاخصهایی دارد که با قسط، عدل و میانهروی همراه است که ما امیدواریم روحانی به این مباحث نیز توجه کند.