به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، متن بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف درباره کابینه پیشنهادی دولت یازدهم به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بانگ رسای ملت شریف ایران در لبیک به فرمان رهبر فرزانه ی انقلاب مبنی بر خلق حماسه سیاسی بود و در حالی رقم خورد که دشمنان خارجی و فریب خوردگان داخلی آنها به زعم خود بنا داشتند با اعمال تحریم های فلج کننده مردم ایران را از شرکت در انتخابات دلسرد کرده و با کوبیدن بر طبل تحریم انتخابات، زمینه را برای جدایی بین مردم و نظام اسلامی ایجاد کنند. ملت شریف ایران صحنه مردم سالاری دینی را به صحنه تبعیت از ولایت تبدیل کرده و با خلق حماسه سیاسی زمینه را برای تحقق حماسه اقتصادی فراهم کردند.
مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی با انجام رسالت دینی و انقلابی خود گام اصلی را در تحقق حماسه سیاسی و تغییر نرم قدرت که به فرموده رهبری انقلاب یک منت الهی است، برداشتند و حال نوبت مسئولین است تا با انجام وظایف شرعی و قانونی خود گام نهایی را برای تکمیل حماسه سیاسی برداشته و شرایط را برای تحقق حماسه اقتصادی فراهم نمایند. در این برهه ی حساس، تشکیل کابینه ای از افراد صالح، بار سنگینی است که بر دوش منتخب ملت و نمایندگان مردم قرار دارد و انتظار می رود مسئولین محترم با درک شرایط حساس کنونی و انتظارات مردم فداکار ایران در انجام تکلیف خود ذره ای کوتاهی نکرده و تمام تلاش و همت خود را برای تحقق این مهم به کار گیرند.
در این زمینه بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بر خود لازم می داند نکاتی را پیرامون کابینه معرفی شده، خدمت رئیس جمهور منتخب و نمایندگان محترم عنوان کند:
1. از رئیس جمهور محترم ایران که با شعار اعتدال توانست اعتماد ملت ایران را جلب کند انتظار می رود تا در تمامی مراحل به این شعار مهم جامه ی عمل بپوشاند. در این میان تشکیل کابینه ای که نشانگر اعتدال باشد یکی از مهم ترین مراحلی است که می تواند نوید بخش پیگیری عملی رویه اعتدال در دولت یازدهم باشد. طبیعتا انتظاری که از رئیس جمهور در قبال شعار اعتدال و فراجناحی بودن می رود عدم به کارگیری افرادی است که در کارنامه سیاسی و حزبی خود سابقه افراطی گری و تندوری را دارند. متأسفانه برخی از وزرای معرفی شده در طول دوران مسئولیت خود و همچنین مقاطع گوناگون سیاسی به خصوص فتنه88 کارنامه ای افراطی و غیر قابل دفاع را از خود به جای گذاشته اند که در این زمینه از نمایندگان ملت انتظار می رود تا با دقت و هوشیاری از ورود چنین افرادی به کابینه ای که بناست به عنوان کابینه ی معتدل نقش آفرینی کند، جلوگیری نمایند.
2. در جریان فتنه 88 عده ای که خود را قانون مدار می دانستند، با عدم پذیرش نتیجه انتخابات، دست به آشوب های خیابانی زده و فرصتی که آن انتخابات با شکوه برای نظام اسلامی ایجاد کرده بود را به تهدید تبدیل نمودند.
پس از فتنه سال 88 شاخص مهمی در دست ملت مسلمان ایران برای ارزیابی مسئولین و نخبگان سیاسی قرار گرفت. مطالبه و انتظاری که قشر دانشجو و نخبه کشور و همچنین عموم مردم ایران از نمایندگان خود دارند، عدم اعتماد آن ها به کسانی است که یک بار عدم پایبندی و وفاداری خود را به اصول و ارزش های انقلاب و نیز قانون اساسی ثابت کرده اند. متأسفانه در این زمینه نیز افرادی در بین وزرای پیشنهادی به چشم می خورند که کارنامه تاریکی را در دوران فتنه و آن آزمون بزرگ از خود به جای گذاشته اند. ملت بزرگ ایران ذره ای کوتاهی در این زمینه را بر نمی تابد و خائنان به نظام و انقلاب هیچ گاه صلاحیت حضور در هیچ یک از مناصب نظام اسلامی را نخواهند داشت.
3. یکی از مهم ترین شعارهایی که رئیس جمهور محترم برای حل مسائل کشور همواره بر آن تأکید می نمود مسئله شایسته سالاری بود. بدون شک یکی از محورهای مهم برای تحقق این امر، تناسب تخصص و تجربه افراد با مسئولیت پیشنهاد شده است. این تخصص می تواند خود را در سابقه و همچنین تحصیلات افراد نشان دهد که متأسفانه در مواردی افرادی به چشم می خورند که هیچ سابقه یا تحصیلاتی در زمینه مورد نظر نداشته و اساساً زمینه کاری یا تحصیلاتی متفاوتی را تجربه کرده اند. این امر در شرایطی که 34سال از انقلاب اسلامی می گذرد و در هر زمینه ای افراد متخصص و متعهد فراوانی تربیت شده اند، قابل قبول نیست.
4. پویایی و نوآوری در هر سیستمی به واسطه گردش نخبگان در رده های بالای آن عینیت می یابد. و در صورتی که این گردش نخبگانی اتفاق نیافتد موجبات رکود و خمودگی را در سطوح کلان و راهبردی فراهم می آورد.
از طرفی افرادی که عهده دار مسولیت وزارت می شوند بایستی بار اجرائی سنگینی را بر دوش بکشند که از لوازم قطعی آن دارا بودن روحیه تحرک و نشاط کافی برای انجام چنین مسئولیتی است.
این در حالی است که میانگین سنی وزرای پیشنهاد شده قریب به 60 سال است، بنابراین بیم آن می رود که نشاط و تحرک در این کابینه کمرنگ شده و خلاقیت و نوآوری جای خود را به محافظه کاری بدهد. البته بر همگان پر واضح است که استفاده از افراد جوان تر به معنای حذف اساتید با تجربه نبوده بلکه به معنای استفاده صحیح از ظرفیت این افراد در جایگاه هایی مانند مشاور است.
با توجه به اهمیت موضوعات علمی و ضرورت پرهیز از سیاست زدگی در این امور، همچنین لزوم جلوگیری از ورود جریان های حزبی و سیاسی به عرصه آموزشی و تربیتی، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از اعضای خانواده بزرگ فرهنگی و آموزشی کشور مطالبی را در مورد دو وزارتخانه مهم آموزشی و وزرای پیشنهاد شده یادآور می شود:
5. در مورد وزارت آموزش و پرورش فردی که در سوابق خود جهت گیری های تند سیاسی را دارد و در جریان فتنه 88 عملکرد غیرقابل دفاعی را از خود به جا گذاشته است، نه تنها زیبنده کابینه اعتدال نبوده، بلکه عرصه آموزش و پرورش کشور که وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم را برعهده دارد درگیر تندبادهای مخرب سیاسی کرده و نگاه های سیاست زده، لطمات جبران ناپذیری را به این عرصه وارد می کند. بنابراین مطالبه به حق جامعه فرهنگی و آموزشی کشور از نمایندگان ملت، عدم تساهل و تسامح در زمینه تایید وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می باشد.
6. درصورتی که مدیریت وزارت مهم و راهبردی علوم، به فرد، گروه و یا طیف حاشیهساز واگذار شود، بستر برای جولان فتنهگران فراهم خواهد شد که در این صورت صحنه ی دانشگاه که باید موتور محرک علمی کشور باشد گرفتار جنجال های سیاسی احزاب و گروه ها شده و عناصر افراطی میداندارخواهند شد. آیامیتوان به کسی که درفتنه 88 ازعوامل تحصن و از مشوقین تحصنکنندگان درمسجد دانشگاه امیرکبیر بوده است، وزارتخانه علوم را سپرد؟ به نظر میرسد انتخاب چنین فردی برای وزارت علوم نه تنها با شعار اعتدال سنخیتی ندارد بلکه دکتر میلی منفرد گزینه حداکثری جریان تندرو و افراطی است که در دوره های مختلف دانشگاه ها را به آشوب کشیدند. بنابراین به عنوان عضو کوچک جامعه نخبگانی و دانشگاهی کشور این خطر مهم را گوشزد کرده و از نمایندگان ملت می خواهیم با انجام وظیفه شرعی و قانونی خود، زمینه ورود چنین جریانهایی را به دانشگاه فراهم نیاورند.
والعاقبه للمتقین