به گزارش باشگاه دانشجویان «خبرگزاری دانشجو»، وحید غفارینیا، سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اهمیت ویژه دستیابی به فناوریهای کلیدی در طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافری 150 نفره، این پروژه را از مهمترین طرحهای کلان مصوب شورای عالی عتف و منطبق بر نیازهای ضروری کشور دانست و گفت: بال، بدنه، موتور و اویونیک بخشهای اصلی طرح هستند که اویونیک به دلیل برآورده کردن تعداد زیادی از کارکردهای اصلی هواپیما و ایمنی آن از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی افزود: با ایجاد پژوهشکده اویونیک در ابتدای امسال و راه اندازی دوره کارشناسی ارشد معماری اویونیک از دو سال گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان، زمینه برای انجام فعالیتهای منسجم، ساختاریافته و مبتنی بر دانش نوین جهانی در این عرصه بسیار مهم درکشور فراهم شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به ارتباط مستقیم اویونیک با بخشهای مختلف مرتبط با علوم برق و کامپیوتر اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به پیشرفت سریع فناوریهای مرتبط با کامپیوتر و الکترونیک و ارائه مستمر نسلهای جدید و پیشرفتهای از تجهیزات الکترونیکی، فعالیت در این زمینه بر مبنای مرزهای دانش و منطبق با پیشرفتهای نوین جهانی است.
غفارینیا تعدد سامانههایی با فناوریهای گوناگون را از ویژگیهای خاص سیستم اویونیک هواپیما بیان کرد و گفت: در یک هواپیمای مسافری مشابه موضوع این پروژه بیش از 200 نوع حسگر، حدود 300 عملگر، بیش از 200 پردازنده، بیش از 5 میلیون کد نرم افزاری و نیز حدود 50 سیستم کامپیوتری که در قالب یک شبکه با یکدیگر ارتباط دارند، اجزای اصلی اویونیک هواپیما هستند.
سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: با راه اندازی این پژوهشکده در فروردین ماه امسال برای نخستین بار در کشور ضمن ایجاد یک عزم جدی جهت ورود به این عرصه، زیرساخت مناسبی برای انجام پژوهشهای کاربردی در زمینه اویونیک فراهم شده است.
وی ادامه داد: گروههای مختلف این پژوهشکده بر مبنای تخصصهای لازم و نیز بر اساس سامانهها تشکیل شدهاند که سامانههای مخابراتی، سامانههای ناوبری، سامانههای کنترلی و اتوپایلت، گروه الکتریک، گروه سامانههای حیاتی، گروه سنسورها و عملگرها و گروه تلفیق سامانهها از جمله آنها هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: به دلیل اجرای فاز طراحی مفهومی اویونیک طرح کلان هواپیمای ملی 150 نفره، هم اینک تمام این گروهها در پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان فعال هستند.
غفاری نیا با اشاره به جذب اعضای هیات علمی تمام وقت در این پژوهشکده و همکاری اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان در انجام این طرح گفت: این پژوهشکده ضمن بهرهگیری از مزیت همجواری با هسا به عنوان یکی از مهمترین زیرمجموعههای صنعت هوایی کشور و دیگر صنایع مرتبط با الکترونیک هوانوردی، جذب نیروهای متخصص و توانمندسازی آنان را آغاز کرده است.
غفارینیا ادامه داد: توانمند سازی و شناخت محصول، طراحی مفهومی، طراحی مقدماتی و طراحی تفصیلی چهار فاز اصلی برنامهریزی شده برای دستیابی به فناوریهای کلیدی در طراحی هواپیمای جت مسافری 150 نفره است.
وی با اشاره به پیشرفتهای صورت گرفته در روند طراحی اویونیک این هواپیما به عنوان یکی از کلیدیترین نیازهای کنونی کشور تصریح کرد: هواپیمای 150 نفره پیش بینی شده به منظور طراحی و ساخت در این پروژه، همردیف و منطبق با کلاس هواپیماهای ایرباس 320 و بوئینگ 737 است که در فاز شناخت محصول ضمن کسب موفقیت کامل، بخشهای مختلف این دو هواپیما به دقت مورد بررسی، شناخت و ارزیابی قرار گرفته است.