کد خبر:۲۵۸۷۸۶
وبلاگ کشک کول

اقسام سه گانه مردم از نظر قرآن

از نظر قرآن مردم سه دسته‌اند: یک گروه دنیاطلب و هواپرست هستند؛ یعنی آنان که «اشتروا الحیوة الدّنیا بالاخرة «﴿۱﴾؛ آخرت فروخته و دنیا خریده‌اند. کافرانِ کنود از این دسته به حساب می‌آیند.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، در وبلاگ کشک کول آمده است، البته خدای سبحان آنان را فی الجمله به مطلوب مادی می‌رساند: «من کان یرید العاجلة عجّلنا له فی‌ها ما نشاء «؛ هرکس دنیا خواه باشد هر اندازه ما بخواهیم (نه او بخواهد) به او خواهیم داد، ولی «جعلنا له جهنّم یصلی‌ها مذموماً مدحورا «﴿2﴾؛ در عالم آخرت دوزخ را نصیب او کنیم که با نکوهش و مردودی به جهنّم درآید.


گروه دوم گاهی اهل دنیا و زمانی اهل آخرتند: «و ٰاخرون اعترفوا بذنوبهم خلطوا عملا ً صالحاً و اخر سیّئاً «. این گروه به گناه خود اعتراف می‌کنند که زمانی عمل صالح و گاهی فعل قبیح به جا آورده‌اند: «عسی اللّه أن یتوب علیهم إنّ اللّه غفور رحیم «﴿3﴾؛ امید باشد که خداوند لطف خود را بر آنان منعطف کند که البتّه خدا آمرزنده و مهربان است. گروه سوم خود و دنیای خود را فروخته و در راه رضای خدا فقط آخرت را خریده‌اند: «و من النّاس من یشری نفسه ابتغاء مرضات اللّه «﴿4﴾ این گروه پیکارگر و مجاهد در راه خدا شمرده شده‌اند:

 

«فلیقاتل فی سبیل اللّه الّذین یشرون الحیوة الدّنیا بالاخرة «﴿5﴾؛ آنان که آخرت را به دنیا خریدند باید در راه خدا پیکار کنند. این گروه اهل آخرتند: «و من أراد الاخرة و سعی ل‌ها سعی‌ها و هو مؤمن فأولئک کان سعیهم مشکوراً «﴿6﴾؛ کسانی که خواهان زندگی آخرت باشند و برای آن به اندازه طاقت خویش تلاش کنند، البتّه به شرط ایمان به خدا، کوشش آنان مقبول و دارای پاداش خواهند بود.


خداوند هم گروه اوّل و هم گروه سوم را در این راهی که خود برگزیده‌اند برای آزمون از مزایای طبیعی و مواهب آن بهره‌مند خواهد گردانید، و گروه دوم که تلفیقی از صالح و طالح دارند در حدّ خود امتحان می‌شوند: «کلّا ً نُمِدّ هؤلاءِ و هؤلاءِ مِن عطاء ربّک و ما کان عطاء ربّک محظوراً «﴿7﴾؛ در عطا و بخشش خداوند ممنوعیت وجود ندارد.


البته سعادتمند، فقط گروه سوم هستند که امیرمؤمنان (علیه‌السلام) در دعای کمیل از زبان آنان می‌فرماید: «و حالى فى خدمتک سرمداً»؛ همواره در خدمت خدا و به یاد او باشم. قرآن با اشاره به حالات هر سه گروه فرمود: «و فی الاخرة عذابٌ شدید و مغفرةٌ من اللّه و رضوانٌ «﴿8﴾؛ یعنی در قیامت دوزخ است و آمرزش گناه که با ورود به بهشت همراه خواهد بود و مقام برین رضوان الهی، گرچه جراحتی در انطباق پیام آیه با گروه‌های سه‌گانه مزبور وجود ندارد؛ لیکن قابل تطبیق خواهد بود.


1 ـ سورهٔ بقره، آیهٔ 86
2 ـ سورهٔ نساء، آیهٔ 18
3 ـ سورهٔ توبه، ایه 102
4 ـ سورهٔ بقره، ایه 207
5 ـ سورهٔ نساء، آیهٔ 74
6 ـ سورهٔ اسراء، ایه 19
7 ـ سورهٔ اسراء، آیهٔ 20
8 ـ سورهٔ حدید، آیهٔ 20

 

مأخذ: (معاد در قرآن، ص 78 ـ 79)


 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار