به گزارش خبرنگار اشتغال «خبرگزاری دانشجو» اخیرا در طی نامه ای که از سوی مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران برای وزارت کار فرستاده شده است، از آقای علی ربیعی درخواست "لغو فوری" مصوبه استاد - شاگردی را داشته اند.
نظام استاد - شاگردی نوین در شهریور ماه سال گذشته توسط مقامات اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح و در کشور به اجرا گذاشته شده بود.
در نامه ارسال شده به وزارت کار از دلایل خود جهت مخالفت با این طرح چیزی گفته نشده است و تنها در پیوست این نامه چندی از دلایل غیر قانونی بودن این مصوبه آورده شده است.
این که نظام نوین استاد شاگردی چیست و آیا واقعا این طرح به زیان و یا نفع اشتغال زایی می باشد را باید متخصصین بیطرف پاسخ دهند اما آنچه که به نظر می رسد مزایای این طرح بسیار بیشتر از زیان آن می باشد، چه آنکه این طرح در بسیاری از کشورهای پیشرفته و به خصوص کشور های اروپایی یک طرح پذیرفته شده و در حال انجام است و نتایج مثبتی را نیز در بحث اشتغالزایی به خصوص برای جوانان به بار داشته است.
به گزارش خبرگزاری دانشجو نکته مثبتی که در شیوه آموزشی استاد – شاگردی نوین وجود دارد این است که آموزش ها کاملا مبتنی بر نیاز بازار کار است چراکه این آموزش ها در محیط کار ارائه می شود، این طرح همچنین موجب می شود ظرفیتهای آموزشی و اشتغال زایی کشور را به شکل محسوسی افزایش یابد و می توان فرصتهای فراوانی را در بخش های اقتصادی ایجاد کرد.
شاید بد نباشد بدانید که در حال حاضر حدود سه میلیون واحد صنفی در کشور مشغول فعالیت در کشور هستند، در این صورت اگر تنها یک میلیون از این واحدهای صنفی به کانون مهارت آموزی و جذب حداقل یک نیرو اقدام کنند، نرخ بیکاری به نحو محسوسی کاهش خواهد یافت، که البته این حداقلی است که ما در نظر گرفته ایم، تنها کافی شما این محاسبه را برای تنها نیمی از واحدهای صنفی و برای هر واحد دو نفر کارآموز در نظر بگیرید، در این صورت مشکل نزدیک به نیمی از بیکاری کشور حل خواهد شد و مطمئنا دولت نیز کمک های بسیار خوبی را به این چنین واحد های صنفی خواهد داشت.
نکته مثبت دیگری که در شیوه آموزشی استاد – شاگردی نوین وجود دارد این است که آموزش ها کاملا مبتنی بر نیاز بازار کار است چراکه این آموزش ها در محیط کار ارائه می شود و همچنین به انعطاف پذیری روابط کارگر و کارفرما و عاطفی شدن روابط میان آنها منجر خواهد شد.
در این روش همچین در خلاف محیط های آموزشی که تنها بحث آموزش مطرح می باشد، فرد در آموزش و تجربه را در کنار هم می آموزد.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، از دیگر مزایای آن می توان به کسب تجربه و آشنایی با محیط کسب و کار واقعی و آماده سازی شاگرد برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، ارتقای توانمندی های حرفه ای معطوف به نیازهای بازار کار، ایجاد انگیزه و ارتقای خودباوری شاگرد با مشاهده محیط کار واقعی، هماهنگ نمودن آموزش های مهارتی و روزآمد کردن استانداردهای آموزشی با تحولات فنی بازار کار و حفظ و تقویت مشاغل سنتی و صنایع دستی اشاره کرد.
همچنین در صورت اجرای کامل این طرح دریافت مدرک بین المللی، تسهیلات خود اشتغالی به دریافت کنندگان گواهینامه های مهارت، معافیت حق بیمه برای کارفرمایان، بیمه حوادث، احیای فنون و حرفه های در حال فراموشی، ارائه آموزش های رایگان به جوانان، و ارتقای فرهنگ مهارت آموزی از دیگر مزایای این طرح می باشد که در بسیاری از کشور های پیشترفته در حال اجرا می باشد.
ای کاش بجای مخالفت با این طرح درخواست کمک و همیاری دولت با واحد های صنفی فعال در این طرح میشد.
با این حال باید دید که دلایل مخالفت مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با این مصوبه چیست؟
بازگشت به صفحه نخست سرویس اشتغال