کد خبر:۲۵۹۲۷۱

بازی‌های کامپیوتری غیراخلاقی در شهربازی‌های کشور

شهربازی‌ها و مراکز تفریحی کشورمان با دستگا‌ه‌های بازی‌های مجازی که مملو از مضامین غیر اخلاقی است، روزانه هزاران مراجعه‌کننده کودک و نوجوان را پذیراست!

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، شور، شادی و هیجان در شهربازی‌ها که مملو از وسایل بازی مانند چرخ و فلک‌های غول‌پیکر، کشتی فضایی، تونل وحشت و... است، موج می‌زند. در دهه‌های اخیر به دلیل ورود و نصب دستگاه‌های بازی کامپیوتری این هیجانات بیشتر شده و شکل و شمایل دیگری به خود گرفته است. نوجوانان گاهی فقط برای استفاده از این دستگاه‌ها به مراکز تفریحی مراجعه می‌کنند و بدون آنکه در میان جمع خانواده، دوستان و آشنایان باشند و از وسایل بازی لذت ببرند در تنهایی و با جمع کردن تمامی حواس، سرگرم یک بازی رایانه‌ای می‌شوند.

 

اگر نگاهی گذرا به بازی‌های رایانه‌ای نصب شده در دستگا‌ه‌های ویژه بازی مراکز تفریحی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که این بازی‌ها برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست و بسیاری از آن‌ها مروج فرهنگ غربی هستند. این بازی‌های رایانه‌ای موارد زیادی موضوعات غیر اخلاقی را به تصویر کشیده‌اند که چشمان کودکان و نوجوانان را به دیدن آن عادت می‌دهند و به مرور زمان قبح گناه شکسته و مشاهده چنین صحنه‌ها، برایشان عادی می‌شود.

 

زمانی که در لابلای بازی‌های رایانه‌ای شهربازی‌ها به نوعی مسائل ضد دینی ترویج داده‌ می‌شود، چشم کاربر به آن مسائل عادت می‌کند و دیگر برایش گناه قلمداد نمی‌شود.

 

آیا بازی‌های رایانه‌ای که در شهربازی‌ها و مراکز تفریحی تعبیه شده است از سوی نهادی نظارت می‌شود؟ یا این بازی‌ها براساس سلیقه مدیر شهربازی و مراکز تفریحی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؟

 

برای نمونه در یکی از بازی‌ها، کاربر پس از آنکه پیروز میدان می‌شود به او به عنوان تشویق صحنه‌های غیر اخلاقی نشان داده می‌شود یا در بازی اتومبیل‌رانی، راننده (کاربر) در میان رانندگی، اگر بتواند به دخانیات و یا الکل دست یابد بر سرعت حرکت اتومبیلش افزوده می‌شود و هیجان بازی افزایش پیدا می‌کند. همچنین در بسیاری از بازی‌ها، زنان پوشش‌های نامناسب دارند و قهرمان داستان، نمادهای غربی را به عنوان پوشش استفاده کرده و یا به گردن آویخته است.

 

از آنجا که امروزه بسیاری از شهربازی‌ها و مراکز تفریحی سرپوشیده هستند، در تمامی فصول، کاربران جذب این مراکز می‌شوند. بنابر این مسئولان امر به‌‌ همان نسبت که به بازی‌های رایانه‌ای خانگی حساسیت دارند، مضاعف بر آن باید به بازی‌های موجود در شهربازی‌ها و مراکز تفریحی نظارت داشته باشند.

 

دستگاه‌های بازی‌های رایانه‌ای شهربازی‌ها و مراکز تفریحی از خارج از کشور وارد می‌شوند، به همین دلیل بازی‌های این دستگاه‌ها از معیارهای اخلاقی برخوردار نیستند، در حالی که اگر بتوان ایران خود به تولید چنین دستگاه‌هایی توانمند شود، قطعاً می‌تواند معیارهای اسلامی - ایرانی را در آنجای دهد.

 

صنعت بازی‌های رایانه‌ای بومی، این ظرفیت را دارد که خود تولیدکننده دستگاه‌های ایرانی شهربازی‌ها و مراکز تفریحی باشد و هم می‌تواند ناظر بازی‌ها باشد که تولید چنین دستگاه‌هایی خود یک کار اقتصادی و کارآفرینی است.

 

استفاده از قهرمانان غربی در دنیای کودکان و نوجوانان همچون «بن تن» و «باربی» در شهربازی‌ها و مراکز تفریحی ایرانی، می‌تواند به ضرر فرزندان این مرزوبوم تمام شود چرا که ایران، کشوری قهرمان‌پرور است و در این مراکز می‌توان از قهرمانان و اسطوره‌های ایرانی استفاده کرد.

 

حضور عروسک‌های چینی به ازای برنده شدن در بازی‌های دستگاه‌های خارجی، همه همه دست به دست هم می‌دهند تا فرهنگ ایرانی در این میان گم شود.

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار