به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، تلاش دولتها برای دسترسی به اطلاعات کاربران اینترنت امر تازهای نیست. شبکه اجتماعی فیسبوک گزارشی در مورد تلاش دولتهای مختلف برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران این شبکه اجتماعی منتشر کرد.
در سایت دویچه وله آمده است؛ فیسبوک با اشاره به اعتماد و شفافیت به عنوان ارزشهای اصلی کار خود تصریح کرد که انتشار این گزارش برای نشان دادن ماهیت خدماتی است که به کاربران آن ارائه میشود و همچنین تنگناهای قانونی که فیسبوک با آن روبرو است.
نام هفتاد و چهار کشور در گزارش فیسبوک
در این گزارش اسامی 74 کشوری که اطلاعاتی از برخی کاربران فیسبوک را درخواست کردهاند، منتشر شده است. این گزارش همچنین تعداد درخواستهای هر کشور، تعداد کاربران مشخص شده در این درخواستها و درصد درخواستهایی که فیسبوک بر اساس قانون به آنها پاسخ داده را شامل میشود.
این گزارش تأکید میکند که فقط به درخواستهایی پاسخ داده شده که دلایل قانونی کافی برای افشای بخشی از اطلاعات کاربران را ارائه کردهاند. همچنین به بسیاری از درخواستهای «» مبهم و نامشخص «» پاسخی داده نشده است.
اداره کنندگان فیسبوک تأکید کردهاند که این آخرین گزارش از این دست نخواهد بود و امیدوارند در گزارشهای بعدی جزئیات بیشتری از درخواست دولتها و روندهای قانونی طی شده ارائه کنند تا مشخص شود چه سختگیریهایی در ارائه اطلاعات کاربران به دولتها صورت میگیرد.
آمریکا در صدر، ایران و چین غایب
بر اساس گزارش شفافیت فیسبوک، ایالات متحده آمریکا با نزدیک به 11 تا 12 هزار مورد، بیشترین تعداد درخواست را ارائه کرده است. این درخواستها، خواستار دریافت اطلاعات 20 تا 21 هزار کاربر فسبوک بوده، که فیسبوک به 79 درصد از آنها پاسخ مثبت داده است.
هند و بریتانیا به ترتیب با 3245 و 1975 درخواست در رتبههای بعدی قرار دارند که به 50 و 68 درصد از درخواستهایشان پاسخ داده شده است. آلمان، ایتالیا و فرانسه نیز در جایگاههای بعدی قرار دارند.
ایالات متحده تنها کشوری است که تعداد درخواستهای آن برای دسترسی به اطلاعات کاربران فیسبوک به صورت مشخص بیان نشده است. این موضع به علت محدودیتهای قانونی است که شرکتها را از انتشار تعداد درخواستهایی از این دست بر حذر میدارد.
همچنین دادههای این گزارش نشان میدهد که قسمت قابل توجهی از درخواستها از سوی آمریکا و کشورهای اروپای غربی ارائه شده است.
از سوی دیگر در شش ماه گذشته روسیه، صربستان و اوگاندا، ژاپن، ایسلند، هنگ کنگ، کامبوج، بلغارستان نیز تنها اطلاعات کاربری یک نفر را درخواست کردهاند که در این میان تنها به درخواست ایسلند و هنگ کنگ پاسخ مثبت داده شده است.
بیشک این ادعا یک ادعای مضحک است. میدانید فیس بوک منابع درآمد متعدد و متنوعی دارد. از درج تبلیغات و دریافت پول در ازای هر کلیک هدفمند گرفته تا فروش اطلاعات محرمانه کاربران همگی راههای طبیعی کسب درآمد فیس بوک هستند.
فیس بوک به خود این اجازه را داده است که از عکس و فیلم خصوصی کاربران برای تبلیغات تجاری استفاده کند. اگر یک شرکت تولید کننده مواد غذایی عکس کاربری چاق را بپسندد میتواند آن را برای انجام امور تبلیغاتی از فیس بوک خریداری کند.
درآمد فیس بوک از منابع غیر رسمی بسیار بیشتر از بخش رسمی آن است. فیس بوک اجازه دارد اطلاعات حریم خصوصی کاربران را هم به هر شرکت و نهادی که مایل باشد بفروشد. به عنوان مثال اگر مک دونالد علاقهمند باشد بداند که چه تعداد جوان بین 15 تا 25 سال در کدام شهر از کدام کشور جهان همبرگر را به عنوان فست فود محبوب خود انتخاب کردهاند، سریعا به فیس بوک مراجعه کرده و با صرف هزینهای نه چندان کم به اطلاعات مورد درخواست خود میرسد.
سادگی جوانان در سراسر جهان موجب شده است فیس بوک از طریق اطلاعاتی که کاربران در اختیارش میگذارند به سود سرشاری دست یابد.
منبع: جام