گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ از گذشته ها چنین مرسوم بوده است که اخبار، رویدادها و نمایشگاه هایی که به نوعی مرتبط به حوزه فناوری اطلاعات و پیشرفت های روز بودهاند، علاوه بر مورد توجه بودن از سوی صاحبان امر و متخصصین شاغل و علاقه مند به این حوزه، مورد استقبال و گوشه چشم عوام مردم مخصوصا نسل جوان نیز بوده است.
در ایران نیز به تبع اکثر کشورهای دنیا، نمایشگاه ها و رویدادهای متنوعی در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد که هرساله با برگزاری هرکدام از آنها، خیل عظیمی از جمعیت را بسوی خودشان روانه میکنند.
الکامپ، رسانه های دیجیتال، بازی های رایانه ای، جشنواره های گوناگون موبایل و در نهایت تلهکام، را میتوان گل سرسبد این رویدادها دانست.
هرچند که فصل مشترک تمام این نمایشگاه ها را میتوان حوزه فناوری اطلاعات دانست اما بههر حال هرکدام از آن ها مستقلا از لحاظ محتوایی باید با هم فرق داشته و حرف های جدیدی را به مخاطبان خودشان بزنند. اما متاسفانه و بهخصوص در 5 سال اخیر، به نوعی میتوان گفت که هر سال بدتر از سال گذشته، برگزاری و محتوای اکثر این نمایشگاه ها طوری با هم مخلوط شده است که اگر کسی را چشم بسته وسط آن نمایشگاه بگذارید، قادر نخواهد بود بهدرستی عنوان و هدف اصلی نمایشگاه را حدس بزند.
به جرات میتوان گفت که در اکثر این نمایشگاه ها، 90 درصد فضای نمایشگاه در انحصار چند شرکت است که بهقول معروف گل سرسبد محفلند و شور و نشاط خاصی را بدون هیچگونه نوآوری خاصی نسبت نمایشگاه پیشین، به مردم و بازدیدکنندگان القا میکنند.
درست است که اگر این شرکت های بزرگ، با سرویس های عامه پسندی که نوآوری تلقی نمیشوند و برازنده یک نمایشگاه تخصصی نیستند، هر ساله، به کرات با حضور در نمایشگاه های مختلف مجلس را بهدست میگیرند و مردم را جذب خود میکنند.
اما در واقع اگر ریزبینانه تر به این موضوع نگاه کنیم، ادامه این روند و میدان ندادن به شرکت های هرچند کوچکتر ولی تخصصیتر که در واقع حضور در آن نمایشگاه خاص به آن ها برازنده تر و متناسب تر است، جز نابودی تخصص گرایی و حرکت سریع بهسوی بی محتوایی و صرفا مردم را با رنگ ها و تبلیغات جذاب بسوی خود کشاندن، نوید دیگری را با خود یدک نمیکشد.
نمایشگاه تلهکام امسال هم تافته ای جدا بافته از هم رده هایش نبود.
همانطور هم که قابل پیش بینی بود، امسال نیز این نمایشگاه در تسخیر شرکت های مذکور چنان رنگ و لعاب خودش را به رنگ های زرد و بنفش و آبی و نارنجی تغییر داده بود که حضور و تخصص اندک شرکت های حاضر در نمایشگاه، جز در آخرین سالن و آنهم درست مقابل غرفه هایشان، محسوس و ملموس نبود.
البته اگر بخواهیم حرف تازه ای که کمی بوی تکنولوژی بدهد را بزنیم، باید از سالن اول و شرکت مخابرات گفت که با ارائه و پیش ثبت نام IPTV، حرف تازه ای برای علاقه مندان این حوزه به ارمغان آورده بود.
«فون واژه» نیز دیگر سرویس جدید شرکت مخابرات بود که اگرچه بیشتر مورد توجه نسل اول و دوم قرار میگرفت اما با رونق و استفاده همه گیر آن میتواند حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد.
حضور نمایندگان چینی شرکت هوآوی و فروش گوشی های کره ای و چینی از نکات جالبی دیگری بود که نمیتوان آن را در غرفه یک شرکت بزرگ دولتی نادیده گرفت.
اما چیزی که بیشتر در این نمایشگاه متاسفانه بیش از همه خود نمایی میکرد، سر و صدای ناشی از تبلیغات شرکت های خاص بود که هرکدام به نحوی سعی داشتند مردم را بهسوی خود بکشانند. از حضور بازیگران سینما، خوشامدگویی زنجیروار یکی از اپراتورها از قهرمان ملی کشورمان بگیر تا مسابقه با حضور مجری معروف تلویزیون و ماشین های جذاب و دلربا به عنوان جایزه، همه و همه شاید قرار بود در حالت ایده آل کمی شدت و رنگ و لعاب خودشان را تخصص گرایی بدهند.
خاطره این نمایشگاه نیز اندکی بعد از ذهن ها میگذرد اما امیدواریم تا با عنایت ویژه مسئولین به متخصصین، شاهد حضور پررنگ شرکت های ایرانی و خارجی در این نمایشگاه بوده و دمیدن جان تازه ای در کالبد آن ها را نظاره گر باشیم.