به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، یک سؤال اساسی در اینجا، مطرح میشود و آن این است که واقعاً سهم کودکان و نوجوانان ایران از نرمافزارهای مذهبی چقدر است؟ تا به حال چند نرمافزار اسلامی مناسب و با شرایطی استاندارد برای کودکان و نوجوانان تولید شده است؟ چند درصد این نرمافزارها بازده قابل قبولی داشتهاند؟ و یا توانستهاند جای خود را در میان کودکان و نوجوانان باز کنند؟ و سوألاتی از این دست که بسیار است.
چه سهمی از بودجه فرهنگی را به کودکان و نوجوانان و تولید نرمافزار و راه انداری پایگاه اینترنتی برای آنها اختصاص دادهایم؟ چند سایت مناسب، مفید و فعال در این زمینه داریم؟ اینها سوالاتی است که باید هر مسئول فرهنگی کشور و تولیدکننده را به فکر اندازد.
یک لوح فشرده چندرسانهای و نرمافزار وقتی که در اروپا با هزینههای میلیونی و با پشتیبانی مرکز حمایت از کودکان در اینترنت راهاندازی میشود و یا برای کودکانشان موتورهای اختصاصی جستجو در اینترنت راهاندازی میکنند تا آنچه را که خود تمایل دارند در جستجو برای کودکان نمایش بدهند! آیا ما هم نباید در شأن دین و اعتقادمان در فضای مجازی برای کودکان و نوجوانانمان هزینه کنیم؟
از هم اکنون نگران تربیت اسلامی نسل آینده باشیم
نکته دیگر این است که نهادها و مؤسسهها در عرصه تولید نرمافزارهای اسلامی برای کودکان چنین دغدغهای نداشته و یا بسیار ضعیف عمل میکنند، حوزههای علمیه که بزرگترین نقش در ترویج اسلام را برعهده دارند و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان باید دغدغه این را داشته باشند که در حوزه نرمافزارهای اسلامی و در کل فضای مجازی برای کودکان حضور داشته باشند. اگر این بخشها نقش گستردهتری را در این رابطه ایفا کنند و با حمایتهای همه جانبه با همکاری دولت، مردم و مسئولان وارد این فضا شوند شاید در آینده دغدغههای تربیت اسلامی کودکان و نوجوانان که آینده سازان کشورند کمتر شود.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا وزارت آموزش و پرورش با منابع گسترده و اساتید توانمندی که در حوزه کودکان دارند میتوانند در این حوزه وارد شوند اما به نحوی که با تولیدات خود خوراکهای فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان را به صورت دغدغهمند ارائه دهند. کارشناسان مذهبی و فرهنگی که در حوزه علمیه پرورش داده میشوند هم باید با علم روز اعم از اینترنت، نرمافزارها، شبکههای مجازی و به کل فضای مجازی نیز آشنا شوند. این موارد میتواند در طراحی الگوی مناسب در تولید نرمافزارهای مذهبی ویژه کودکان و نوجوانان مؤثر باشد.
بخش عظیمی از مراجعه کنندگان به مبلغان و فعالان دینی در نقاط مختلف کشور، کودکان، نوجوانان و جوانانی هستند که به رایانه و اینترنت مسلطند. از این رو آشنایی طلاب با ابعاد مختلف اینترنت امری لازمالاجرا است. حتی میتوان گروهی را تعلیم داد تا در کنار نرمافزارهای مذهبی به شرح محتوای آنها برای کودکان و نوجوانان از طریق رسانههای دیداری مانند تلویزیون بپردازند.
انتشار نشریاتی مانند پوپک، سلام بچهها از سوی دفتر تبلیغات اسلامی و نشریاتی مانند سروش کودک و نوجوان و یا نشریات رشد آموزش و پرورش استقبال کودکان و نوجوانان، در زمان انتشار آنها نشان از تاثیر فعالیت فرهنگی هماهنگ با استانداردها را دارد. ضمن اینکه تشویق و تایید اینگونه نشریات توسط علما و بزرگان دین نشان از ضرورت وجود آنها در عرصه رسانه را دارد. چنین نگاهی نیز باید در حوزه تولیدات مجازی تقویت شود.
تاسیس و راهاندازی پایگاههای مناسب برای کودکان و نوجوانان
شنیدهاید این حکمت ارزشمند را که فرمود: «العلم فی الصغر، کالنقش فی الحجر» باید برای گروه سنی کودک و نوجوان برنامه ریزی کرد. نقل میکنند که استاد شهید مطهری در اواخر عمر گرانبهایشان، فرمودهاند از اینکه برای دانشگاهها وقت گذاشتهاند پشیمانند!. نه اینکه این کار را عبث و بیهوده بدانند ولی معتقد بودند که کار فرهنگی باید از سنین پایین و دوران کودکی صورت بگیرد. امروز اگر سهم کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی زیاد نکنیم، فردا دیر خواهد بود.
منبع: ایکنا