به گزارش گروه اشتغال «خبرگزری دانشجو» برپا کردن دفتر کار خانگی کار نسبتاً سادهای است. فقط باید در مورد تقسیمبندی محیط دارای نظراتی باشید. البتّه اگر قرار است تمام روز را در آن دفتر باشید (اگر در خانه کار میکنید) حتماً تمام اولّویت برای شما راحتی خواهد بود. حتّی این قضیه هم کار را دشوار نمیکند.
1- یک میز انتخاب کنید. اگر قصد دارید تمام روز را در خانه کار کنید باید یک میز خوب انتخاب کنید. اگر توانایی خرید یک میز نو را ندارید میتوانید یک میز ارزان امّا با کیفیّت را از فروشگاههای مبلمان اداری تهیه کنید. بعضی از فروشگاههای تخفیفات خوبی دارند و محصولات بسیار خوبی هم عرضه میکنند.
2- از تکنولوژی استفاده کنید. باز هم به این بیندیشید که در دفتر کار خانگیتان به چه چیزهایی نیاز دارید. امّا اگر قرار است در آن کار کنید پیشنهاد میکنم یک دستگاه چندکاره برای پرینت و فکس کردن بخرید، اگر دستگاههای مجزّا ندارید. نکته اصلی یک کامپیوتر خوب است البتّه بسته به نوع کارتان نیازی نیست که یکی از سریعترینها را خریداری کنید.
3-روشنایی کافی داشته باشید. نور مناسب با بهرهوری رابطه مستقیم دارد. چه تمام روز در دفترتان باشید یا نه، نور کافی اتاق و نورهای مکمّل انتخابی میتوانند به آسایش بیشتر دفترتان کمک کنند.
4- مهمترین وسیلة شما گرانترین نخواهد بود. یک صندلی خوب اجباری است. حتّی اگر فقط شبها سری به اینترنت میزنید. از صندلی آشپزخانه استفاده نکنید. برای خرید یک صندلی اداری مناسب که سلامت جسمیتان را حفظ میکند، هزینه کنید. مراقب باشید. اگرچه ممکن است صندلیهای بسیار گرانقیمتی وجود داشته باشند، امّا شما با کمی جستجو میتوانید قیمتهای مناسبتری بیابید.
5- مواظب سرک کشیدنهای دیگران باشید. آیا دفتر کارتان یک دفتر خانوادگی است؟ اگر هست، برای هر فردی که از آن استفاده میکند باید محلّی برای قرار دادن مدارک تهیّه کنید. کشوهای فایل یا سبدهای کوچک کمک میکنند که یک محل دارای چند کارمند تمیز و مرتّب باقی بماند. اگر دفتر فقط برای کار شماست، باید برای مرتّب باقی ماندن آن تدابیری بیاندیشید به خصوص که اگر در بیرون از منزل هم فعالیّت کاری دیگری ندارید.
نحوه تهیه لوازم مورد نیاز
امروزه تعداد زیادی از مردم بخشی از منزل خود را به عنوان دفتر کار خود اختصاص میدهند و به این ترتیب مبلمان اداری خریداری میکنند. چه شما یک میز و صندلی ساده بخرید یا یک ست اداری کامل، اینکه بدانید به دنبال چه چیزی هستید تعیین میکند که یک ست راحت داشته باشید که غالباً از آن استفاده کنید یا اینکه یک چیدمان غیرمناسب که به ندرت از آن استفاده میکنید.
1- محلّی را که میخواهید وسایل ادارة خانگی خود را در آن قرار دهید اندازهگیری کنید. دانستن اندازة محلّی که با آن سروکار دارید کار شما را در خریدن مبلمان با سایز مناسب راحتتر خواهد کرد.
2- به دنبال مدلهای راحتتر و کارآمدتر بگردید. داشتن وسایل راحت بسیار مهمتر از داشتن میزی است که برای کار شما بسیار بزرگ است یا میزی که به دلیل بلندی زیاد دسترسی شما به وسایلتان را دشوار میکند.
3- به موّادی که میز از آن ساخته شده است توجّه کنید. بعضی مواد مانند فلزّات عمر بیشتری دارند و در مقایسه با مادّهای مثل چوب دیرتر آسیب میبینند. به خصوص اگر در منزل فرزندانی دارید که ممکن است از میز استفاده کنند، به این نکته بیشتر توجّه کنید. در این صورت باید چیزی بخرید که راحتتر تمیز شود.
4- متوجّه بودجه خود باشید و بیش از آن خرید نکنید. قبل از اینکه راهی فروشگاه شوید بودجه خود را تعیین کنید و طبق آن عمل کنید. تعیین بودجه مانع خریدهای گزاف و دیون مالی آتی میشود.
5- صندلی انتخاب کنید که راحت بوده و قابل تنظیم باشد و قابلیّت حرکت روی تمامی انواع کفپوشها از جمله فرش را داشته باشد.