به گزارش خبرنگار اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، کنگره الغدیر، عصر روز چهارشنبه، اول مهرماه با حضور حجتالاسلام ابوترابیفرد،نایب رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدعلی آذرشب، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران، حجتالاسلام سعید شاهآبادی، مدیر موسسه غدیرشناسی، و جمعی از صاحبنظران و اساتید در محل دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.
دکتر محمدعلی آذرشب، در این کنگره، با عنوان «غدیر و تمدنسازی» به ارایه سخنرانی پرداخت و گفت: به نظر میرسد مساله تمدنسازی مساله اول اسلام است،البته این مساله با وجود آنکه جزو اصول و فروع دین نیست، اما به دلیل آنکه زاییده «احیا» است، بنابراین مساله اول اسلام محسوب میشود و به نظر من باید با دید احیاگری به قرآن و نهجالبلاغه نگاه کنیم؛ چراکه از این نگرش با جلوه دیگری از این دو کتاب مواجه خواهیم شد.
آذرشب ادامه داد: منظور من از احیا این نیست که آدمهای مرده زیرزمین بیایند روی زمین بلکه منظورم احیا به منظور حرکت در مسیر تکاملی انسانها است که این مولفه را در گسترههای مختلف در وجود حضرت امیر(ع) میبینیم به بیان دیگر حضرت علی(ع) احیاگر است.
وی افزود: مولفههای احیا کلا در نهجالبلاغه و زندگی امیرالمومنین و حادثه غدیر نمایان است؛ از جمله این مولفهها که در غدیر قابل دریافت است مفهوم تعارف به معنای قرآنی کلمه است،اساسا هدف خلقت تعارف است که این مهم در واقع باب تبادل معرفتی است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: این تبادل دستورهای مبادلههای معرفتی در سرتاسر نهجالبلاغه نمایان است و این چنین بیان و تفسیر شده است که انسانها باید دیگران را بفهمند و متوجه شوند که دیگران چه میگویند و حتی از منافق نیز باید حرفش را شنید و این از آموزههای قرآن است که احیاگر این آموزهها حضرت امیر(ع) بود.
وی گفت: مولفه دیگر در مورد احیاگری همان عزت است، جامعه عزیز زنده است و اگر ذلیل شود مرده است. به همین جهت عزتخواهی در نهجالبلاغه فراوان دیده میشود و این عزت در خط مکتب اهل بیت(ع) کاملا نمایان است، ضمن آنکه یادمان باشد که شعار اول کربلا «هیهات من الذله» بود که حکایت از اهمیت عزت دارد.
عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران با اشاره به کنگره غدیر گفت: یکی از مهمترین مسایلی که باید در این کنگره مورد توجه باشد خروجی این کنگره است، این خروجی باید متناسب با نیازهای روز ما و جامعه اسلام باشد،اساسا نیاز روز جامعه اسلام وحدت است.
وی ادامه داد: اگر حضرت علی(ع) و غدیر بهعنوان وسیلهای برای تفرقه بین مسلمین استفاده کنیم در واقع هدف حضرت امیر(ع) و غدیر را مصادره کردهایم،نگاه ما باید به غدیر تمدنی و وحدتبخش باشد و حضرت علی(ع) و اهل بیت(ع) احیاگران تاریخاند.