کد خبر:۲۷۰۲۹۸
از سوی یک موسسه تخصصی بین‌المللی معرفی شد؛

لوگوی ایران ایر زیبا‌ترین نماد در صنعت هواپیمایی دنیا

لوگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بر‌ترین لوگوی شرکت هوایی به لحاظ بصری در میان تمامی شرکت‌های هواپیمایی دنیا شناخته شد.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، آژانس تخصصی خبر و اطلاعات حمل‌ونقلی اسکیفت در گزارش اخیر خود ارزیابی از لوگوی شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان داشته و بعد از ارزیابی تمام شرکت‌های فعال مطرح شده در زمینه صنعت هوایی توسط یاتا، شرکت ایران‌ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) را دارنده بر‌ترین لوگوی خدمت‌رسانی هوایی معرفی کرده است.

 

اسکیفت در ارزیابی که داشته گفته، لوگو‌ها معمولا شناسه و هویت شرکت‌ها را مطرح می‌کنند و اغلب رکت‌ها و سازمان‌ها وقتی به جایگاه قابل قبولی می‌رسند درصدد نمادسازی ویژه برای خود بر می‌آیند.

 

صنعت هوایی نیز از این جهت حائز اهمیت است که به واسطه مراوات بین‌المللی، بیشتر در دید جهانیان و اذهان عمومی است و از این جهت نماد یک شرکت خوب و موفق قطعا در دیدگاه جهانیان ثبت خواهد شد.

 

این آژانس ضمن اعلام اینکه معیارهای در نظر گرفته شده برای ارزیابی لوگوی شرکت‌های هوایی به هیچ عنوان دقیق و علمی نیست و صرفا تجربه شهودی را به دنبال دارد، گفته است که ایران‌ایر دارای لوگویی ویژه است که علاوه بر رعایت تمامی سمبل‌های صنعت هوایی، از رنگی واحد و خطوطی منحنی شکل استفاده کرده که بر جذابیت‌های بصری آن افزوده است.

 

نماد پرندگان در برچسب‌های اقتصاد هوایی از اولویت بالایی برخوردارند و سایر نشانه‌ها به دنبال آن می‌آید؛ به عنوان مثال بسیاری از شرکت‌ها از پرچم رسمی کشور خود به عنوان برند در لوگو استفاده می‌کنند یا از ترکیب‌های رنگی آن بهره می‌برند؛ از این جهت بعد از سمبل اصلی باید به دنبال نمادهایی این چنینی گشت که تقریبا می‌توان اولویت دوم را به آن‌ها داد.

 

در عرصه کنونی به گفته تحلیلگران این مرکز، شرکت‌های هوایی جدید و کسانیکه حس قدیمی شدن الگو به آن‌ها دست می‌دهد از نمادهای شلوغ و طرح‌های پر رنگ و لعاب استفاده می‌کنند که شلوغی در رنگ‌ها و استفاده از نمادهای متعدد امتیاز منفی برای آن‌ها به حساب می‌آید.

 

در این گزارش اشاره‌ای به نمادهای کشورهای خاورمیانه و عربی که اغلب از نگارش مرسوم خود استفاده می‌کنند نیز شده است و الگوهای نوشتاری با استفاده از زیبا نویسی نیز دارای اولویتی شده که علاوه بر جا انداختن نوعی نماد در اذهان عمومی، فرهنگ کشور مورد نظر را یادآور می‌شود و شرکت‌های عربی نظیر سعودیا و الامارات از این الگو‌ها برای لوگوی خود استفاده کرده‌اند.

 

جالب اینکه در این گزارش به تحریم ایران هم اشاره و گفته شده این لوگو در حالی به عنوان بر‌ترین معرفی می‌شود که خطوط هوایی ایران با تحریم‌های بین‌المللی مواجه هستند و شاید ارتباط پروازی با بسیاری از فرودگاه‌های دنیا نداشته باشد.

 

استفاده از یک رنگ آرام بخش، استفاده از نماد پرنده و همچنین سمبلی پیچ در پیچ و به نوعی انعطافی منجر به این شد که این برند در برابر سایرین دارای جایگاه متمایزی شود.

 

لوگوی ایران‌ایر در سال 1340 شمسی توسط طراح ایرانی ادوارد زهرابیان که در آن زمان 22 سال داشت طراحی شد و در سال 1341 به عنوان نشان رسمی «هما» ثبت گردید.

 

بعد از ایران‌ایر، شرکت‌های هوایی نظیر الامارات، صربستان‌ایر، آلاسکا ایرلاین، Cathay Pacific، کانادا ایر، امریکن ایرلاین، لوفتانزا، باهاماس ایر، Air KBZ (در می‌انمار) و... آمده است.

 

لوگوی سیشل‌ایر ایسلند نیز به عنوان سی‌امین (30) لوگوی بر‌تر شرکت‌های هوایی در دنیا شناخته شده است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار