به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»؛ احسان پوری، مدرس دانشکده خبر و کارشناس فضای مجازی، با اشاره به تعریف شبکههای اجتماعی اظهار کرد: شبکههای اجتماعی مجازی، وبسایتهای اجتماعی هستند که در پایه وب 2 تولید شدهاند و در روند رشد به سمت وب 3 شبکههای اجتماعی در حال تکامل هستند. به عبارتی شبکههای اجتماعی، سایتهای اجتماعی هستند که هر کاربر یک صفحه مجازی دارد که در آن علاوه بر شخصی بودن صفحه میتواند به ارتباط و اشتراگ گذاری با دیگر کاربران بپردازد.
وی افزود: مزیت شبکههای اجتماعی با سایر وبسایتهای دیگر این است که ارتباط میان افراد ایجاد میشود و فضایی در اختیار کاربران قرار میگیرد تا با یکدیگرهمفکری و مشارکت کنند و درباره موضوعاتی همچون فوتبال، فیلمهای سینمایی مختلف و حتی موضوعات سیاسی به بحث و گفتوگو بنشینند یا برای یکدیگر نوشتهای بگذارند و به تأیید و رد آن بپردازند.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: در قبال فضایی که در مسیر رشد و توسعهای، یک سری امکانات دیگر به آن اضافه شده است. «وینتون سرف» یکی از نظریهپردازی فضای وب است که وی این سیر تکاملی و توسعهای در رشد تکنولوژی و فضای اینترنت را براساس خواسته کاربران عنوان کرده است به این معنی که کاربران خودشان خواستار ایجاد چنین فضای رشد و توسعهای بودهاند.
وی بیان کرد: با انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، تب و تابی در فضاهای اجتماعی به وجود آمد و فیسبوک رونق بیشتری یافت. همچنین گرایش کاربران ایرانی به این شبکهها بیشتر شد.
شبکههای داخلی نتوانستند موفق باشند
پوری ادامه داد: از آن دوره به بعد، سازمانهای ایرانی و گردانندگان فضای مجازی، به این فکر افتادهاند تا شبکه اجتماعی ایرانی، بومی ایجاد کنند. سازمانهای مختلفی همچون تبیان زیرنظر سازمان تبلیغات وارد این حوزه شدهاند، اما در نهایت هیچگاه این شبکههای داخلی، رونق وبسایتهای خارجی و وبسایتهای بینالمللی نداشته است.
وی با طرح این پرسش که آیا نیاز است که نگاه بومی به شبکهها داشته باشیم، گفت: باید ببینیم که شبکههای اجتماعی در قالب بینالمللی تعریف میشوند؟ نگاه جامعه جهانی این است که در قالب بینالمللی باشند. درواقع اگرمیخواهیم شبکههای داخلی داشته باشیم و در عین حال محدودیت بگذاریم، امکانپذیر نخواهد بود چرا که با این نگاه در شبکههای داخلی به خانمها اجازه نخواهد شد که عکسی بدون پوشش را در شبکه اجتماعی مجازی بگذارند.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: شبکههای اجتماعی، در نسل جدید به سمت تخصصی شدن پیش میروند و از شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک، یک پله بالاتر قدم برمیدارند.
وی افزود: اگر میخواهیم نگاهی به شبکههای اجتماعی در کشور داشته باشیم، باید به سمت تولید یا ایجاد شبکههای اجتماعی تخصصی برویم البته نه آنکه نهاد و ارگانی به راهاندازی شبکه اجتماعی بپردازند، بلکه این شبکههای اجتماعی باید کاربرمحور باشند. درواقع این فضا باید از طریق کاربران ایجاد و مدیریت شوند.
شبکههای اجتماعی باید کاربرمحور باشند
پوری اظهار کرد: شبکههای اجتماعی در دنیا همچون فیسبوک از جمله شبکههایی هستند که در ظاهر دولت پشتیبان آن نیست، شاید در آینده پشتیبانی کند و مورد استفاده قرار دهد. این شبکهها در بدو امربه صورت شخصی و از سوی کاربران فعالیت میکردند.
وی افزود: اگر دولت میخواهد که شبکههای اجتماعی تولید کند، نباید روی این حوزه محدودیت بگذارد چراکه هرگونه محدودیت در این شبکهها، سبب کاهش میل و رغبت کاربران میشود.
منبع: ایکنا