تقریبا سه نفر از هر 10 نفر کاربر رسانههای اجتماعی اعلام کردهاند که حسابهای کاربریشان هک شده و بیشتر از نیمی از این موارد در سال جاری رخ داده است.
به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، بنا بر نظرسنجی صورت گرفته بر بیش از 2000 بزرگسال آمریکایی که به سفارش شرکت امنیتی ESET و توسط هریس اینترکتیو انجام شد، در حالی که تقریبا دو سوم از پاسخگویان به ظاهر مسئولیت این رویدادها را شخصا به عهده گرفتهاند، بیشتر از نیمی از کاربران شبکههای اجتماعی مخصوص بزرگسالان در ایالات متحده میگویند آخرین نسخههای سیاستگذاری برای حریم خصوصی حسابهای کاربری خود را مطالعه نکردهاند.
بیشتر از یکسوم (28 درصد) اعلام کردند که در مورد سیاستگذاریهای حریم خصوصی اطلاعات بهروزی دارند. 12 درصد گفتند که تاحدی اطلاعاتشان به روز است و 9 درصد نیز اعلام کردند که در مورد اغلب اطلاعات بهروزند.
64 درصد از پاسخگویان اذعان کردند که حفظ حریم خصوصی آنلاین مسئولیتی شخصی است، در حالی که تنها 17 درصد آن را مسئولیت آیاسپی قلمداد کردند، 12 درصد گفتند مسئولیت آن به عهده خود شبکههای اجتماعی است و تعداد بسیار اندکی، سه درصد، اعلام کردند که مسئولیت آن به عهدۀ قانونگذاران است.
نظرسنجی مؤسسه هریس نکته دیگری را نیز نشان میدهد: احتمالا بین پذیرش گسترد مسئولیت شخصی برای امنیت آنلاین و رفتار واقعی ارتباط وجود ندارد. نتایج نشان میدهد که تقریبا یک نفر از هر پنج نفر کاربر هرگز تنظیمات حریم خصوصی را در حسابهای کاربری رسانههای اجتماعیشان تغییر ندادهاند.
به گفته استیون کاب، نویسند گزارش مذکور، ظاهرا بیتوجهی به حریم خصوصی و امنیت در رسانههای اجتماعی در تضاد با باور به مسئولیت فردی است. این موضوع زمانی غافلگیرکننده تر است که از تجارب منفی کاربرانی مطلع میشوید که تعدادشان هم کم نیست. به سختی میشود به این فکر کرد که همه کسانی که تنظیمات اصلی را تغییر میدهند، از دلالتهای ضمنی آن نیز آگاهند.
تعداد زیادی از پاسخگویان، یعنی 91 درصد از آنان، گزارش دادند که در سال جاری لااقل یک پیغام الکترونیک مشکوک دریافت کردهاند و 86 درصد از بزرگسالان امریکایی از آلوده شدن به ویروس یا حملات هکری در هنگام بازدید از وبسایتهای موردعلاقهشان نگرانند اما تنها 35 درصد از پاسخگویان معتقد بودند که وبسایتها در نشان دادن یا فیلتر کردنِ کدهای مخرب خوب عمل میکنند.
تقریبا سه نفر از هر 10 نفر (28 درصد) از کاربران رسانههای اجتماعی گفتند یک یا چند حساب کاربریشان در رسانههای اجتماعی هدف حملات هکری قرار گرفته و برای بیشتر از نصف آن افراد، این اتفاقات در سال جاری افتاده است.
نکته نگرانکننده این است که تنها 27 درصد از کاربران رسانههای اجتماعی آموزشهایی در زمینه امنیت آنلاین دریافت کردهاند.
به گفته کاب تقریبا سهچهارم افرادی که از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند خود رفتار معقول آنلاین را میآموزند. با در نظر گرفتن سطح فعالیتهای تهدیدآمیزی که به ما گزارش داده شده، رقم 27 درصد رقمی هراسآور است. این رقم باید برای کارفرمایان نیز ترسناک باشد زیرا تعداد فراوانی از افراد در مجموعه نیروی کار برای کسب آگاهی و دانش امنیتی آموزشی رسمی ندیدهاند.