به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو» همایش روز ملی فلسفه صبح امروز با حضور تنی چند از علما و اندیشمندان در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد و دکتر عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بر ارائه سخنانی پرداخت.
دینانی گفت: وقتی از طبیعت و طبیعی صحبت می شود همه معنی آن را می فهمند که طبیعی در مقابل مصنوع است پس همه طبیعی و غیرطبیعی را به صورت بدیعی می شناسند به خصوص امروزه که تکنیک سیره خود را بر تمام وجود انسان اعمال کرده است. تکنولوژی امروز سلطان قرن است و حتی کسانی که در پشت کوه ها هم زندگی می کنند در سیطره تکنولوژی بیرون نیستند.
وی در خصوص اینکه آیا تکنیک خوب است یا بد و چه عیوبی ممکن است داشته باشد بیان داشت: دو دیدگاه نسبت به تکنیک وجود دارد که یکی آن را ابزاری می داند که ساخته دست بشر است و دیگری تکنیک را ادامه زندگی و وجود بشر می داند مثلا وقتی کمان اختراع شد کمان امتداد دست انسان قرار گرفت دنباله انسان بودن با ابزار بودن تفاوت دارد و این سوال مطرح می شود که تکنیک امتداد وجود من است یا ابزار دست من اگر امتداد وجود است چه تفاوتی با طبیعت می کند تکنیک کار خداگونه انجام می دهد ما مخلوق خدا هستیم و این تکنیک ادامه وجود ماست و وجود ما را توسعه داده پس خوب است کسانی که تکنیک را امتداد وجود نمی دادند این گونه استدلال می کنند. اینها نگاه های مثبت به قضیه است.
چهره ماندگار فلسفه افزود: دیدگاه های که معتقد است تکنیک ابزار است بیان می کند که این ابزار هم می تواند خدمت کند و هم خطرناک است مثلا درجاهای می بینیم که تکنیک در تعارض با طبیعت قرار می گیرد.
دینانی در خصوص معنای واژه طبیعت گفت: واژه طبیعت واژه عربی است که از طبع مشتق شده و به معنای نقش زدن و صورت دادن است طبیعت هم معنای مفعولی و هم معنای فعالی می تواند داشته باشد طبیعت به معنای فعالی یعنی چیزی وجود دارد که مرتب به این عالم صورت می دهد و به آن نقش می زند. طبیعت به معنای مفعولی به معنای آن است که بر روی طبیعت نقش می خورد.
وی افزود: عالم عالم صور است و ما با صورت ها روبه رو هستیم هیچ صورتی به معنی نیست و همیشه معنی در یک شکل ظاهر می شود و تا به حال کسی معنی را بدون شکل ندیده است.
وی بیان داشت: آیا شما طبیعت را می شناسید و با آن روبه رو هستید یا طبیعیات را طبیعت را با طبیعی یکی است یا دو تا؟ طبیعی غیر از طبیعت است طبیعی یعنی چیزی که با طبیعت نسبت دارد و ما طبیعی ها را می بینیم حتی در میکروسکوپ حالا چه کسی خود طبیعت را دیده است؟ کسی طبیعت را ندیده و ما طبیعی ها را می دانیم و نمی دانیم طبیعت چیست.
چهره ماندگار فلسفه بیان داشت: استفاده ها ما از طبیعت زیاد است اما خود طبیعت کجاست کار فلسفه نیز همین طرح سوال است و سوال از پاسخ مهم تر است اما دنیای امروز دنیای سرعت است و به همین اندازه حوصله انسان کم شده و به دنبال پاسخ صریح برای سوالات است دنیای امروز با علوم هم به صورت فست فودی برخورد می کند که این کار اشتباهی است. من با تکنولوژی مخالف نیستم اما معتقدم باید ماهیت آن را شناخت و فهمید که این تکنولوژی می خواهد بشریت را به کجا ببرد. تکنولوژی تیغ دو دم است و دو جنگ جهانی نشان داد تکنیک می تواند خطرناک باشد.
دینانی در خاتمه اظهار داشت: پیشرفت علم موجب عظمت انسان است اما باید دید که آیا اخلاق بشریت و قوانین حکومتی نیز هم پیشرفت کرده است؟ فرعون، فرعون گذشته بادیکتاتورهای امروز چه فرقی دارند هر دو زور می گویند و اخلاق و رفعت بشری پیش نرفته است راهی که به نظر من می رسد این است که به همراه این تکنولوژی اخلاق و محبت نیز پیشرفت کند و آدم ها یکدیگر را دوست داشته باشند.