به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»؛ به نقل از رویترز، در حالی که وزرای خارجه کشورهای مختلف در اوایل ماه جاری میلادی در ژنو برای رسیدن به توافق هسته ای در مورد برنامه هسته ای ایران در تلاش بودند، مسافران شرکت ملی هواپیمایی ایران در نقطه ای دیگر با مشکلی دیگر مواجه بودند.
زمانی که هواپیمای بوئیگ 747 هواپیمایی هما پکن را به مقصد تهران ترک کرد، خدمه ایرانی پرواز هشداری از جانب کابین خلبان دریافت کردند مبنی بر اینکه یکی از 4 موتور هواپیما آتش گرفته است.
خلبان موتور را خاموش کرد، سیستم مقابله با حریق را فعال کرد و مجددا به فرودگاه پکن بازگشت.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاعاتی اتفاقات هوایی اوییشن هرالد، این حادثه که در روز 8 نوامبر اتفاق افتاد و اقدامات انجام شده برای حل و فصل آن، اهمیت نیاز به اقدامی اساسی برای تداوم پروازهای هواپیمایی ملی ایران پس از سال ها تحریم و چالش ها در زمینه تامین قطعات را خاطر نشان ساخت.
به گفته منابع مطلع، سالهاست هواپیماهایی نظیر این بوئینگ قدیمی از طریق خرید قطعات یدکی از بازار سیاه، جاگذاری قطعات هواپیماهای دیگر یا بازتولید قطعات در داخل کشور، همچنان در ناوگان هوایی ایران حفظ شده اند.
اکنون و به دنبال توافق هسته ای هفته گذشته، تهران اجازه خواهد یافت تا خریدهای محدودی در زمینه قطعات هواپیما و انجام تعمیرات انجام دهد.
مشکل عمده ای که ایران با آن مواجه است آن است که به دلیل قدیمی بودن هواپیماهای مورد استفاده، قطعات یدکی این هواپیماها به آسانی یافت نمی شود. هواپیمای بوئینگ مدل 747-100 اولین بار در سال 1966 وارد خط تولید بوئینگ شد و این شرکت از سال 1982 به این سو، تولید این مدل را متوقف کرده است.
تحلیلگران معتقدند، در صورت برداشته نشدن کل تحریم ها، این میزان لغو محدودیت ها برای ایجاد تفاوتی قابل توجه در سود دهی شرکت های هواپیماساز و قطعه ساز جهانی کافی نیست.
اما تجدید روابط تجاری قدیمی می تواند گام هایی اولیه در فرآیندی باشد که بسته به روند دیپلماسی، بازاری که 10 سال بود، بلوکه شده بود را مجددا احیا کند.
ایران پیشتر اشاره کرده است که اگر روابط اقتصادی به صورت کامل بازیابی شود، کاهش تحریم ها می تواند به منزله کاشتن بذر حضور آینده در بازار خرید هواپیما باشد. البته این موضوع بستگی به نتیجه مذاکرات مفصل آینده بین ایران و غرب دارد.
یک مقام ارشد ایرانی در این باره گفت: «با توجه به توافق اخیر ژنو، من امیدوارم ما بتوانیم قطعات را نه از دلالان به قیمتی بالاتر بلکه به صورت مستقیم از تولیدکنندگان خریداری کنیم.»
وی که نخواست نامش فاش شود گفت: «ما در انتظار زمانی هستیم که تحریم ها برداشته شوند و بتوانیم 250 تا 400 هواپیمای بوئینگ یا ایرباس خریداری کنیم.»
در عین حال سخنگوی شرکت ایرباس در این باره گفت: «پیش از اینکه بتوانیم هرگونه ارزیابی تجاری ای انجام دهیم، ما ابتدا باید به تفصیل در مورد تغییرات احتمالی در وضعیت حقوقی کسب اطلاع کنیم.»
منبع: تسنیم