به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»؛ بابک کرباسی، تولیدکننده بازی رایانهای «مدافعان کربلا»، با اشاره به ساختار حمایت از بازیهای رایانهای در کشور اظهار کرد: ساختار حمایت از تولید در ایران مستقل نیست و همه پروژهها سفارشی انجام میشود. همچنین بخش خصوصی چندان در این صنعت ورود نداشته است و آن دسته که ورود داشتهاند درباره موضوعات ارزشی تولید داشتهاند. برای مثال از میان یکصد بازی تولید شده از سوی بخش خصوصی، 70 بازی سفارشی است.
وی افزود: وقتی درصد تولیدات بازیهای رایانهای در بخش خصوصی کاهش مییابد، مقصر، بخش خصوصی نیست، بلکه مقصر اصلی، متولی و سفارشدهنده است.
تولیدکننده بازی رایانهای «مدافعان کربلا» تصریح کرد: یکی از دلایل ضعف متولیان و سفارشدهندگان در بازیهای اسلامی، فقر دانش و اطلاعات آنهاست. برای مثال در صنعت انیمیشن و سینما، شاهد آثار اسلامی هستیم، چرا نباید در حوزه بازیهای رایانهای شاهد چنین سفارشات اسلامی باشیم؟ این امر نشان میدهد که ما دارای یک زیرساخت بیماری هستیم که باید آن را علاج کنیم.
عدم تبیین جایگاه بازیهای رایانهای
وی ادامه داد: گاهی اوقات مدیران، تصمیم میگیرند بازی رایانهای ساخته شود که در چارچوب ترویج سبک زندگی باشد، در حالی که هیچ اطلاعی از آن موضوع ندارند. متأسفانه جایگاه بازیهای رایانهای به خوبی تبیین نشده است.
کرباسی اظهار کرد: قرار بود بنیاد ملی بازیهای رایانهای، متولی و ناظر بر کنترل محتوای بازیهای ایرانی باشد، اما متأسفانه آنقدر بار بر روی دوش بنیاد گذاشته شد که از انجام بسیاری از کارها غافل شد. بنیاد وظایف نظارتی، حاکمیتی، حمایتی، مشارکتی، آموزشی، نمایشگاه برونمرزی و داخلی و ده ها مورد دیگر را برعهده دارد، درحالی که این نهاد یک نهاد نوپایی است.
وی بیان کرد: بنده پروانه ساخت اولین پروژه قرآنی جهان به نام داستان حضرت سلیمان(ع) برگرفته از فیلم ملک سلیمان با حضور هنرمندان، صداگذاران و تهیهکننده و با مشارکت شرکت لهستانی را در دست اجرا دارم. این پروژه برای سیستمهای PC، اندروید، IOS و آنلاین است. پروانه ساخت این پروژه نزدیک به سه سال است که صادر شده است اما متأسفانه به دلیل کسری اعتبار کافی و از آن مهم تر نبود انگیزه واقعی ، هرگز ساخته نشد.
وی بیان کرد: اگر این موضوع برایمان اولویت داشته باشد که بازی براساس داستانهای قرآنی تولید کنیم و بتوانیم مباحث قرآنی را به صورت غیرمستقیم به کاربران داخلی و خارجی حتی کشورهای اسلامی انتقال دهیم؛ قطعاً اعتبارات لازم را از هر جایی که امکانش باشد، فراهم خواهیم کرد. مهم آن است که انگیزه کافی برای ساخت بازی قرآنی داشته باشیم و تا زمانی که این انگیزه وجود نداشته باشد شاهد آثار فاخر نخواهیم بود.
ارائه نکات لازم در حوزه محتوا به بازیسازان
تولیدکننده بازی رایانهای عملیات شیطان تصریح کرد: دنیا بر محتوای بازیهای رایانهای (خارج از سبک و ژانر آن بازی) سرمایهگذاری میکند، اما نهایت سرمایهگذاری ما بر محتوا، پنج تا 15 میلیون تومان است. ما آموزشهای لازم را در حوزه محتوا به بازیسازان ندادهایم. همچنین تاکنون چه رفتاری با بازیسازان باسابقه شده است که حالا ما به دانشجویان و نخبگان این حوزه انگیزه دهیم که به سمت صنعت بازیهای رایانهای سوق یابند.
وی بیان کرد: قدر آنهایی که بودند، را چه کسی دانست؟ در شش سال گذشته تا چه اندازه دافعه و جاذبه داشتهایم تا جوانان به این صنعت گرایش یابند؟ تا زمانی که سیاستهای صنعت بازیهای رایانهای را درست نکنیم و قانونگذاری مناسبی را نداشته باشیم و هدف برایمان مشخص نباشد، نمیتوانیم از کسی کمک بگیریم.
از بازیسازان موفق حمایت شود
کرباسی اظهار کرد: در وهله اول باید بگوییم در حوزه بازیهای رایانهای غیر اسلامی چه کردهایم و سپس به حوزه بازیهای اسلامی برسیم. اگر تحقیقی در سه سال گذشته داشته باشید، متوجه میشوید که در سال 89 چه موقعیتی در سطح بین المللی برای بازی «گرشاسب» فراهم شد، چندین تحلیل، ویدئو، مقاله و متن در روزنامهها و سایتهای معتبر دنیا برای این بازی به نگارش درآمد. اما اکنون این گروه بازیساز کجا هستند، چه میکنند؟ مسئولین باید جوابگو باشند
وی ادامه داد: صنعت بازیهای رایانهای را تنها با صنعت رسانه های سمعی و بصری باید مقایسه کرد نه با صنعتی دیگر. فیلمی که جایزه اسکار میگیرد به هنگام ورود به کشورو پس از آن، چه استقبال عظیمی از عوامل تولید آن میشود؛ اما بازیهایی همچون آسمان دژ2، گرشاسب، شمشیر نادر که موقعیتهای شگرفی را در کشورهای مختلف ایجاد کردند، الان تولیدکنندگان آنها کجا هستند و در چه جایگاهی قرار دارند؟
تولیدکننده بازی رایانهای «مدافعان کربلا» تصریح کرد: بخش خصوصی، همت خوبی تاکنون داشت و به خوبی مسیر را طی کرد اما حمایتی از آن نشد تا کارش را ادامه دهد. صنعت رسانه ای کشور همچون صنعت ورزش کشور است که همه اعتبارات ورزش کشور به رشته فوتبال اختصاص مییابد و همه اعتبارات سمعی و بصری و رسانه ای کشور صرف حوزه سینما میشود.
وی یادآور شد: سیاستگذاری کلان صنعت بازیهای رایانهای دچار مشکل است و باید یک نظامنامه، یک قانون و یک سند چشمانداز در این صنعت تدوین شود.
منبع: ایکنا