به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»؛ بابک کرباسی، تولیدکننده بازی رایانهای «مدافعان کربلا» با اشاره به فعالیتهای انجام شده در بنیاد ملی بازیهای رایانهای اظهار کرد: مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای صنعت بازیهای رایانهای با دستان خالی و بدون حمایتهای واقعی دولت زحماتی را متحمل میشود.
وی با اشاره به بازی رایانهای ضد اسلامی گفت: بزرگترین اشتباه ما استراتژی ماست. نباید با بازیهای ضد اسلامی مقابله به مثل کنیم؛ بلکه ابتدا باید جایگاه خود را بیابیم. حوزههایی همچون سینما، بازیهای رایانهای و انیمیشن آنقدر مهم است که غربیها تفکرات و اهداف خود را بر جوانان تزریق میکنند و بنابراین ما باید از این حوزه با صرف اعتبارات مناسب حمایت کنیم.
تولیدکننده بازی رایانهای مدافعان کربلا تصریح کرد: غرب با لابیهای صهیونیسیتی و آمریکایی اعتبار دریافت میکند و بازی رایانهای ضد اسلامی میسازند و در نهایت با تبلیغات گسترده رسانه روانه بازار میکنند.
با اعتبارات کنونی نمیتوانیم در صنعت بازیها به اوج برسیم
وی بیان کرد: ایران به اندازه حقوق نیروی انسانی تیم متوسط طراح بازی رایانه ای در دنیا، بازی رایانهای تولید نکرده است. گرانترین بازی که در ایران ساخته شده کمتر از 500 میلیون تومان است. با این اعتبارات ما هیچ زمانی نمیتوانیم در صنعت بازیهای رایانهای اوج بگیریم.
تولیدکننده بازی رایانهای «عملیات شیطان» تصریح کرد: صنعت بازیهای رایانهای مدتی زیر نظر معاونت سینمایی و مدتی دیگر زیر نظر مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال بود و اکنون زیر نظر حوزه وزارتی وزارت ارشاد فعالیت میکنیم. هیچفردی دلش برای این صنعت نمیسوزد تا قانونگذاری کند. در دوره گذشته یک سری مسئولیتهایی به بنیاد ملی بازیهای رایانهای واگذار شد که این حجم کار بسیار، سبب شد تا برخی از کارهای آن بنیاد بر زمین بماند و محقق نشود.
وی یادآور شد: مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، وظیفه کنترل مسائل حاکمیتی را دارد و زمانی که بنیاد ملی بازیهای رایانهای تشکیل شد قرار شد تا مرکز از این بنیاد حمایت داشته باشد اما در ادامه شاهد بودیم که اعتبارات بنیاد قطع شد.
ترک وطن بازیسازان ناشی از عدم حمایتهای دولتی است
کرباسی اظهار کرد: بازیهایی همچون لطفعلیخان زند و شمشیر نادر، توسط پویا دادگر به موقعیت جهانی دست یافت؛ چرا باید امروز آقای دادگر به خارج از کشور برود و آنجا را برای ادامه کارش در نظر بگیرد. چرا نباید از این عوامل حمایت لازم را به عمل بیاوریم تا آنها ناچار به ترک وطن نشوند.
وی افزود: آقای دادگر، قرار بود بازی «مرد نکونام» با محوریت زندگی سعدی تولید کند. دموی این بازی یکی از با کیفیتترین دموهای صنعت بود اما آن کار به کل جمع شد. چرا باید شاهد چنین اتفاقاتی باشیم؟
کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: آقای «ملک آرا» با حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای «آسمان دژ1» را تولید کرد و برای ساخت شماره 2 این بازی، با هزینههای شخصی به عرصه تولید رساند و درنهایت در آلمان جازه بهترین بازی مسابقات جهانی را دریافت کرد. اما مسئولان چه حمایت یا تقدیری از ایشان کردند؟؟ آیا این کار باارزش است که بخش خصوصی با هزینه شخصی اثری را تولید میکند که نام ایران را در جهان برجسته میکند یا فیلم اسکاری که تنها برای مدتی کوتاه نام ایران را در جهان نگه داشته است؟ چرا باید در حمایت از عوامل گروه این دو صنعت تفاوت باشد؟
وی بیان کرد: مسئولان و متولیان باید به این باور برسند، بازی رایانهای تأثیرگذارترین و مهمترین رسانه جهان است؛ چرا باید فرزند کوچک خانواده، بازی رایانهای را بازی کند که صحنههای آن بازی مبتذل باشد.
کرباسی اظهار کرد: تا زمانی که چشممان به دولت باشد، باید تا پایان عمرمان سیاستهای یک عده خاصی را انجام دهیم. اگر صنعت بازیهای رایانهای، بازگشت سرمایه داشته باشد؛ قطعاً بخش خصوصی وارد این صنعت میشود.
بستن مالیات به بازیهای رایانهای خارجی
وی افزود: زمانی که بر بازیهای خارجی مالیات نمیخورد و این بازیها در بازار داخلی با ارزانترین قیمت به فروش میرسد دیگر باید چگونه رقابت کرد؟ در خارج از کشور برخی بازیهای رایانهای تنها به والدین فروخته میشود اما در کشورمان دانشآموز، میتواند پول خوراکیاش را به مبلغ یک هزار تومان به خرید بازی خارجی مبتذل صرف کند.
تولیدکننده بازی رایانهای مدافعان کربلا تصریح کرد: بسترسازی، فرهنگسازی، اطلاعرسانی برای والدین، کنترل مدیران و مربیان مدارس، اطلاع رسانی رادیو، تلویزیون، مطبوعات و اینترنت ملزومات صنعت بازیهای رایانهای است.
وی بیان کرد: قرار نیست پول نفت را به این صنعت بیاوریم، بلکه قرار است که این صنعت را آنقدر مستقل کنیم تا زمانی که دریچههای نفت بسته شد ما توانسته باشیم اشتغالزایی کنیم و بازیهای داخلیمان را در خارج از کشور به فروش برسانیم و ارز را وارد کشور کنیم.
کرباسی اظهار کرد: باید متخصصان صنعت بازیهای رایانهای گردهم آیند تا نقشه راهی را برای این صنعت طراحی کنند. کار چندان سختی نیست تنها باید دغدغه این صنعت را داشته باشیم.
وی افزود: کشور ما منطقه تجاری برای بهترین بازیهای آنلاین جهان شده است. آنها راهش را به خوبی یاد گرفتهاند و تمام بازیهایشان را لوکال میکنند و با یک زبان فارسی به خورد کاربران کودک و نوجوان ایران میدهند. بازیهای آنلاین نه مالیاتی میخورد و نه نظارتی بر آنها صورت میگیرد. چرا نباید از بازیهای آنلاین مالیات بگیریم در حالی که میتوانیم با هزینه مالیات آنها بازیهای آنلاین مناسب اسلامی را در شأن کشورمان تولید کنیم.
منبع: ایکنا