به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، سیزدهم دی ماه بود که سایت صبحانه، برای اولین بار خبر از انجام پروازهای تفریحی بر فراز تخت جمشید با هواپیمای دو نفره داد. بر همین اساس یک شرکت خصوصی برای گردشگران این امکان را فراهم کرده بود که با پرداخت حدود 200 هزار تومان، تخت جمشید را از فراز آسمان ببینند. شاید این کار در نگاه اول جالب به نظر میرسید ولی با کمی دقت میشد متوجه خطرات این کار شد.
ساعتی نگذشت که قائم مقام سازمان گردشگری به این خبر واکنش نشان داد و تاکید کرد کسی اجازه پرواز بالای تخت جمشید ندارد. مهدی حجت گفته بود که اطلاعی از تبلیغات در خصوص این کار را ندارم اما اجازه ندارند چنین کاری را بر فراز تخت جمشید انجام دهند.
وی در خصوص مخاطرات پرواز بر فراز یک اثر تاریخی جهانی گفته بود: این هواپیماها اگر موتوری باشد صدای آنها ویبره و لرزشی را ایجاد میکند که برای آثار تاریخی خطرناک است.
پس از آن، طالبیان مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد هم درباره اقدام یک شرکت خصوصی برای دایر کردن پروازهای تفریحی برفراز تخت جمشید، این اقدام را غیرقانونی دانسته و در عین حال رسما تاکید کرده بود تاکنون پروازی روی این اثر تاریخی با ارزش انجام نشده است.
اما علی رغم موضع گیری رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و اعلام نظر مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد، صبحانه به اطلاعات جدیدی در این زمینه دست یافت و اکنون مدیر فرودگاه زرقان در گفتگویی اختصاصی، با قانونی اعلام کردن پروازهای تفریحی برای مشاهده تحت جمشید، میگوید تاکنون حدود 100 سورتی پرواز برای بازدید از این مکان تاریخی انجام شده است!
علی رضا خواجه در این باره میگوید: طبق هماهنگیهایی که با اداره کل فرودگاههای استان فارس انجام شده و با توجه به استقبال مردم، پروازهایی را ترتیب دادیم تا گردشگران بتوانند مجموعه تخت جمشید را از فراز آسمان ببینند و عظمت این اثر باستانی را بیشتر لمس کنند.
وی ادامه میدهد: این پروازها با رعایت قوانین و مقررات جهت حفظ این اثر باستانی انجام میشود. در توضیح این مسئله باید بگویم که منطقه تخت جمشید «پاپا 7» است، جزو مناطق ممنوعه پروازی است. به همین خاطر هیچ وسیله پرندهای اجازه ندارد زیر ارتفاع 7 هزار پا از سطح دریا و شعاع 5 کیلومتر روی تخت جمشید پرواز کند.
وی میافزاید: فرودگاه زرقان پروازهایی را طبق همین قوانین، برای مشاهده تخت جمشید ترتیب داده است.
مدیر فرودگان زرقان همچنین به صبحانه میگوید: ما تا به حال بیش از 100 سورتی پرواز تفریحی را در این راستا داشتیم. علت آن هم این بوده که ما قوانین و مقررات را رعایت میکردیم و وارد منطقه ممنوعه نمیشدیم. در حقیقیت خطری برای مجموعه تخت جمشید نداشتهایم.
خواجه ادامه میدهد: هدف ما معرفی بهتر و بیشتر این مجموعه است. به جهت اینکه مجموعه تاریخی پرسولیس و مجموعه قناتهایی که اطراف این مجموعه است از پایین قابل لمس نیست ولی از آسمان بسیار تماشایی است. مجموعه گردشگری استان فارس هم آمدهاند و این کار ما را تایید میکنند چون ما قوانین و مقررات را رعایت میکنیم. احتمالا سوء تفاهمی شده که با این توضیحات از برطرف میشود.
وی در باره این صحبت طالبیان مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد که قرار است اگر مجوزی برای پرواز بر فراز تحت جمشید صادر شده، باطل شود، تاکید میکند: پرواز در یک فضای آزاد انجام میشود که قانونی است و در صلاحیت سازمان گردشگری هم نیست که بخواهد پروازی را لغو و یا باطل کند.
این سخنان جدید که قطعا با پس لرزههایی همراه خواهد بود، این سوال را مطرح میکند که اگر واقعا بازدیدکنندگان هوایی مجموعه تخت جمشید، 5 کیلومتر دورتر از این مجموعه پرواز میکنند، چه لذتی از دیدن این اثر به آنها دست خواهد داد که تمایل به چنین اقدامی دارند؟ مگر از این فاصله، تصویر و نمای خاصی قابل مشاهده است؟
همچنین این ابهام مطرح میشود که در صورت بروز سانحهای (خدای ناکرده) که امری طبیعی در همه دنیاست، امکان فرود هواپیمایی که کنترل خود را از دست داده، در محوطه تخت جمشید وجود دارد یا خیر؟ یک محاسبه ساده در زمینه ارتفاع پروازی هواپیما، سرعت متوسط هواپیماهای دو نفره یا چهارنفره و قاصله این هواگرد از تخت جمشید (حتی در صورت رعایت 5 کیلومتر اعلام شده) نشان میدهد همچنان خطر، یکی از مشهورترین آثار باستانی جهان را تهدید میکند.
در عین حال، بیاطلاعی مسئولان سازمان میراث فرهنگی از انجام حدود 100 سورتی پرواز برای مشاهده هوایی تخت جمشید، جای شگفتی و گلایه دارد.
منبع: فارس