به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»؛ ماجرای تعطیلی پنجشنبه های مدارس از همان اول، شیر « بی یال و دم و اشکم » بود. آن روزها وزیر سابق آموزش و پرورش در پاسخ به اعتراضات مجلسی ها و کارشناسان، اعلام کرده بود این روز را برای افزایش فعالیت های پرورشی در مدارس تعطیل کرده است. طرح های عالی با جیب خالی قابل اجرا نیست و به همین خاطر وزارت آموزش و پرورش هنوز طرح را اجرا نکرده از تصمیم فرهنگی کردن پنجشنبه ها کوتاه آمد و ابراز ناتوانی کرد و به این ترتیب ، پنجشنبه ها تبدیل شد به زنگ تفریحی طولانی که به جمعه ها می چسبید، بچه ها را خانه نشین می کرد و برنامه درسی طول هفته شان را سنگین تر؛ بی آنکه هیچ مهارت آموزی یا فعالیت پرورشی خاصی در آنها برای دانش آموزان انجام شود.
آدم ها یا می توانند آنچه را که برای شان رخ می دهد تغییر دهند یا نمی توانند و باید با آن کنار بیایند. خانواده هایی که ناگهان با تعطیل شدن مدارس در روزهای پنجشنبه بدون برنامه ای خاص برای فرزندان شان مواجه شدند، نمی توانستند رأی وزیر را برگردانند پس با تصمیم تازه کنار آمدند و نیمه پر لیوان را دیدند و حساب و کتاب کردند که دو روز تعطیلی آخر هفته مدارس هم فرصتی است برای بچه ها که در خانه بیشتر مطالعه کنند و هم هر از گاه مهلتی کوتاه به آنها می دهد برای سفرهای تفریحی.
حالا اما بعد از دو سال، علی اصغر فانی، وزیر جدید آموزش و پرورش روی تعطیلی پنجشنبه های مدارس خط قرمز کشیده و بار دیگر همه برنامه های دانش آموزان، خانواده های شان و فرهنگیان را که در این دو سال سعی کردند زندگی شان را با تصمیم وزیر پیشین انطباق دهند، به هم ریخته است. فانی قول داده پنجشنبه های بچه ها سخت نگذرد و آنها بی کیف به مدرسه بیایند تا مهارت های زندگی را آموزش ببینند و فعالیت های هنری داشته باشند که سرجمعش می شود همان فعالیت های پرورشی که وزیر قبلی به هوای شان مدارس را تعطیل کرده بود.
به عبارتی دیگر وزیر جدید با همان بهانه هایی تعطیلی پنجشنبه های مدارس را لغو کرده است که نفر قبلی با استناد به آنها پنجشنبه های مدارس را تعطیل کرده بود!
اما نکته جالب این است که هر دو وزیر معتقدند هر گونه فعالیت پرورشی از آموزش مهارت های زندگی گرفته تا یادگیری هنر ، چیزی جدای از وظایف آموزش و پرورش در طول روزهای درسی بچه هاست و این نوع فعالیت ها باید از فرایند درس خواندن بچه ها از شنبه تا چهارشنبه حذف شود و در روزی ویژه که در آن فعالیت درسی متوقف می شود، گنجانده شود حال آنکه وظیفه وزارت آموزش و پرورش همانگونه که از اسمش بر می آید آموزش و پرورش همزمان دانش آموزان است و پرورش بچه ها ، نباید مقوله ای فوق برنامه در مدارس تلقی باشد تا آموزش و پرورش برای جا دادنش در برنامه های مدارس به فکر تعطیل کردن یا نکردن یکی از روزهای هفته بیفتد بلکه باید در همه روزهای هفته، در میان برنامه های درسی دانش آموزان، گنجانده شود.
نکته دیگر این است که علت اجرایی نشدن فعالیت های پرورشی در پنجشنبه ها در دولت دهم، کمبود بودجه آموزش و پرورش بود اما مشکلات مالی آموزش و پرورش نقطه پایانی ندارد، این وزارتخانه حالا هم با همان دست مشکلاتی مواجه است که پیش تر هم بوده است تا جایی که هنوز هم نامه نگاری های مدارس برای کمک مالی گرفتن از والدین دانش آموزان ادامه دارد؛ کمک هایی که اغلب برای فعالیت های فوق برنامه نیست بلکه برای تأمین نیازهای اولیه مدارس یعنی پرداخت قبض های آب، برق، گاز و خرید لوازم تدریس است.
بنابر این اگر وزارت آموزش و پروش واقعاً قصد داشته باشد پنجشنبه های مدارس را از سال آینده به شکل خاص پر کند احتمالاً تعداد نامه های کمک خواهی مدارس از والدین بیشتر می شود در حالی که شمار زیادی از خانواده ها در کشورمان توانایی مالی پرداخت چنین هزینه هایی را ندارند اما وقتی نامه ها را بی پاسخ می گذارند، فرزندان شان قربانی رفتارهای تبعیض آمیز مسئولان مدارس می شوند و در شرایط بد روحی قرار می گیرند که آنها را نسبت به ادامه تحصیل بی اشتیاق می کند.
منبع: جام جم