کد خبر:۲۸۹۲۱۱

انتشار یادداشتی از دغدغه‌های یک بازی‌ساز در GGJ

یکی از بازی‌سازان کشورمان با انتشار یادداشتی در سایت بزرگترین رویداد بازی‌سازی دنیا GGJ از مشکلات این صنعت در ایران و موضوع تحریم‌های جهانی علیه این صنعت، سخن گفته است.

به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»؛ حمزه آزاد، از بازی‌سازان و دبیر مسابقات جهانی دانشجوی بازی‌ساز با انتشار یادداشتی در سایت Global Game jam به زبان انگلیسی از دغدغه‌ بازی‌سازان ایرانی سخن به میان آورده است. ترجمه این یادداشت از نظر می‌گذرد.

بازی‌سازی در ایران از سال 2007 به صورت رسمی از طرف دولت شناخته شد و از سال 2009 با راه‌اندازی و شروع به کار قوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به اوج خود رسید و تا به امروز شاهد تولید بازی‌های فاخری همچون گرشاسپ، سیاوش، آسمان‌دژ و فرش بودیم. اما روند حمایتی از ساخت این پروژه‌ها به صورت نزولی بوده است و سال به سال بودجه این هنر- صنعت کاهش پیدا می‌کند و هنوز نهادهای خصوصی و سرمایه‌گذاران به آن ورود پیدا نکرده‌اند و از آن بدتر هنوز فرهنگ صحیح استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در خانواده‌های ایرانی جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است.


یکی از دلایل آن نبودن قانون کپی‌رایت است و بازار آشفته فروش محصولات در ایران سبب عقب‌نشینی خیلی‌ها شده است. در ایران ناشر نداریم بلکه فقط پخش کننده بازی داریم. آنها بازی‌های خارجی را به صورت رایگان از اینترنت دانلود می‌کنند و با کمی دستکاری روانه بازار می‌کنند و سود هنگفتی نصیب خود می‌کنند پس به خود زحمت نمی‌دهند تا مبلغی را برای خرید امتیاز پخش بازی ایرانی بپردازند.
 

با بحث تحریم‌ها علیه ایران عملا بازارهای خارجی را از دست داده‌ایم؛ چرا که همه حساب‌های خارجی بلوکه می‌شوند و بعضی از شرکت‌های ایرانی با ترفندهایی در کشورهای دیگر به ثبت شرکت می‌پردازند و آنجا حساب باز می‌کنند که مبحث پرداخت مالیات بیشترهم به این مشکلات اضافه می‌شود. موتور بازی‌سازی UDK و Unity و Game Maker از محبوبت‌ترین موتورهای مورد استفاده در ایران هستند. متأسفانه موتور یونیتی و وبسایت آن بهره‌مندی ایرانیان را تحریم کرده است. ما حتی نمی‌توانیم به راحتی لایسنس این موتورها را تهیه کنیم و به ناچار به نسخه کرک شده آنها بسنده می‌کنیم.
 

ایران برای اولین بار در سال 2012 با دو تیم در GGJ شرکت کرد که تنها یک تیم توانست بازی Snake Hunter را به پایان برساند و این بازی از محبوبیت خوبی از دیدگاه کاربران برخوردار شد. امسال نیز ایران 5 سایت ثبت کرده است که امید می‌رود حدود 15 بازی به این رویداد ارسال کند.
 

مسابقات جهانی بازی‌سازی 24 ساعته نیز اکتبر امسال در ایران برگزار شد و با استقبال خوب بازی‌سازان از سراسر دنیا مواجه شد. ایرانی‌ها در این مسابقات هم خوب درخشیدند و بازی‌های خوبی مثل Light in shadow را تولید کردند.
 

ایران دارای بازی‌سازان مستقل خوبی از جمله مهدی بهرامی است که در عرصه‌های بین‌المللی خوش درخشیدند که برای نمونه‌ای از آن‌ها می توان به Bo: IGF - Honourable mention for Excellence in Design award، Everything Can Draw: Sense of wonder night finalist at Tokyo Game Show، Farsh: IGF student finalist اشاره کرد.
 

امیدواریم جامعه جهانی گیم بتواند با همکاری یکدیگر و جدای از مسائل سیاسی در کنار هم به رشد و بالندگی برسد و تکنولوژی‌های ساخت و بازارهای جهانی را از هیچ کشور و بازی سازی دریغ نکند.

 

گفتنی است که Global Game jam بزرگترین رویداد بازی‌سازی است که به صورت مجازی و با تشکیل حدود 485 سایت از 73 کشور جهان از جمله 5 سایت ایرانی طی 24 تا 26 ژانویه رخ داد. سال گذشته سه هزار بازی رایانه‌ای به این رویداد ارسال شد.
 

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار