کارشناس سیاستگذاری حوزه آموزش عالی علت پذیرش بیرویه دانشجویان دکتری را حفظ منافع استادان دانشگاه دانست.
رضا حسینی در گفتوگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، با بیان اینکه پذیرش دانشجویان دکتری پژوهش محور محاسن و معایب خود را دارد، اظهار داشت: در کشور ما دانشجو بر اساس نیاز تربیت نمی شود، بلکه شورای گسترش بدون سنجش نیاز کشور تعیین می کنند چه تعداد دانشجو پذیرفته شود.
راه اصلی، تامین مالی دانشگاه ها است
این استاد دانشگاه افزود: راه اصلی و دراز مدت اصلاح ساختاری تامین مالی دانشگاه ها است، یعنی استاد با پذیرفتن پروژه از بیرون از دانشگاه حقوق دانشجو و نیاز کشور را تامین می کند تا کار با کیفیتی نیز تحویل بدهد در غیر این صورت روال کنونی طی می شود.
این کارشناس سیاستگذاری حوزه آموزش عالی ادامه داد: علاوه بر این ممکن است با پذیرفتن دانشجوی دکتری پژوهش محور و برآورده شدن نیازهای صنعت مقاله های خوبی هم تولید نشود چون نیازهای ما در صنعت ابتدایی است و وزارت علوم باید عطش مقالات را کم کند، برای نمونه اگر در گذشته دو مقاله آی اس آی می خواست باید آن را به نوشتن یک مقاله کاهش دهد.
حسینی یادآور شد: اگر وزارت علوم شرط نوشتن مقاله را نگذارد کیفیت کارها و سواد دانشجویان پایین می آید ضمن اینکه تعداد مقالات نباید آنقدر زیاد باشد که دانشجو نتواند به کار خود متمرکز شود.
اشکال ما در مقایسه با تمام دنیا
وی گفت: در تمام دنیا پذیرش دانشجو فلسفه خاص خود را دارد در واقع پس از اینکه مطمئن شوند دانشجویان لیسانس توانایی حل مشکل صنعت را ندارند اقدام به پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت می کنند و اگر هم این دانشجویان نتوانند مشکل خیلی تخصصی را حل کنند دانشجوی دکتری می پذیرند.
این کارشناس سیاستگذاری حوزه آموزش عالی افزود: پس باید سطح کیفی که صنعت به دانشگاه ها سفارش می دهد بسیار بالا باشد زیرا دانشجویان دکتری در حال تربیت شدن هستند، گرچه صنعت ما هنوز مشکلات پیش پا افتاده دارد اما باید فیلتر دانشجوی دکتری را سخت بگیرد حتی وزارت علوم این کار را می تواند با دانشجویان ارشد نیز انجام بدهد و مشکلات بسیار تخصصی که البته در کشور ما نیز فراوان نیست را به دانشجویان دکتری بسپارد.
حسینی گفت: در جامعه ما مدرک با منزلت های اجتماعی گره خورده است در حالی که در کشورهای دنیا میزان حقوق را به میزان مهارت می پردازند و ملاک های کارآمدی تعریف می کنند اما به دلیل اینکه ما توانایی تعیین ملاک های کارآمدی نداریم بر اساس مدرک حقوق می پردازیم.
این استاد دانشگاه ایراد کلی سیستم آموزشی را پذیرش بی رویه دانشجوی دکتری بیان کرد و افزود: این اقدام به دلیل بالا بردن رشد مقالات در سطح دنیا است و تعداد دانشجویان دکتری را به اندازه شاخص های جهانی افزایش می دهند.
حسینی ادامه داد: در حالی که شاخص های کشوهای دیگر بر اساس فرآیند طبیعی رشد کرده است نه صرفا براساس نوشتن مقاله، رشد ما به دلیل اینکه شاخص ها را مصنوعی می کنیم کاریکاتوری است.
وی اظهار داشت: وقتی کشوری پویا باشد مراجعه صنعت به دانشگاه بیشتر می شود و خودبه خود تعداد دانشجویان ارشد و دکتری بیشتر می شود و این نشان می دهد که کشور پیشرفت کرده است، این همان مشکلی است که انجمن آموزش عالی، مسئولان و اعضای هیئت علمی باید حل کنند.
حسینی دلیل پذیرش بی رویه دانشجویان دکتری را تامین حقوق استادان و ذینفعان دانست.
این استاد دانشگاه گفت: وزارت علوم برای سنجش دانشجویان دکتری پژوهش محور باید آزمونی با شرایط ساده تری در مقایسه با آزمون دکتری برگزار کند تا میزان سواد آنها نیز سنجیده شود و صرفا با پرداخت پول مدرک دکتری صادر نشود.
به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، وزارت علوم از لزوم داشتن سه سال تجربه عملی و فعالیت تخصصی در موضوع پروژه درسی برای دانشجویان بورسیه دکتری پژوهشمحور اعلام کرده است و وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز اخیرا از تغییر آیین نامه پذیرش دانشجوی دکتری خبر داده است.