به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، دولت یازدهم با شعار آزادی بیان و حمایت از رسانه ها پا به عرصه انتخاباتی نهاد تا جایی که روحانی در مناظره فرهنگی و اجتماعی که در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شد، گفته بود که «برای جلوگیری از فساد نیازمند آزادی رسانه ها هستیم.»
اما دیری نپایید که با توقیف «یالثارات»، بی توجهی به اهانت های روزنامه های اصلاح طلب و حامی دولت به مقدسات، تذکر به چند رسانه ارزشی و تولد روزنامه «آسمان» خط مشی دولت در زمینه برخورد با رسانه ها برخلاف شعارهای انتخاباتی روشن شد.
زمانی که روحانی با شعار آزادی بیان پا به عرصه رقابت های انتخاباتی نهاد، انتظار می رفت که با رویکردی ناظر بر تحقق این شعار با رسانه ها برخورد می شد، اما رفتارهای دو سویه با رسانه های موافق و منتقد دولت، این روزها سوال برانگیز شده است.
پس از اظهارات وزیر علوم در رابطه با خبرنگاران، انتقاد کارشناسان سیاسی و فرهنگی از رویکرد دوسویه دولت در قبال رسانه ها و تذکر 65 نماینده مجلس به دولت به دلیل رفتار متناقض با شعارهای انتخاباتی، اعطاء مجوز به «روزنامه آسمان» را می توان مهر تاییدی بر عملکرد جانب دارانه دولت یازدهم در قبال رسانه های موافق و منتقد دانست.
آسمان در حالی مجوز روزنامه را از وزارت ارشاد اخذ کرد که پیش از این مواضع انحرافی مدیرانش در قالب هفته نامه به چشم می آمد و از سوی دیگر حمایت دولت از این روزنامه باتوجه به اقدامات خاصی که مدیران آن در سال های اخیر و در جریان فتنه داشتند جای سوال دارد.
برای نمونه هفته نامه آسمان چندی پیش همسو با جریان اصلاحات که قصد داشت با طرح ایده «مساعد شدن زمینه برای طی کردن راه بازرگان»، پروژه «دموکراسی خواهی» را کلید بزند، اقدام به انتشار مقاله ای با عنوان «حقوق بشر خواهی هم پروژه و هم پروسه» کرد.
نگارنده در این یادداشت با طرح این نکته که «بدنه اجتماعی سال هاست به این واقعیت اذعان دارد که برای طرح و پیگیری جدی مطالبات و حقوق خود، نیازمند نمایندگان و سخن گویانی درون ساخت سیاسی است»، می نویسد: «با پیروزی حسن روحانی، به عنوان نامزد اصلاح طلبان و جریان تغییر، پروسه حقوق بشر خواهی، نماینده و سخن گوی خود در ساخت سیاسی را بازیافت و فرصتی برای احیای پروژه حقوق بشرخواهی و استفاده از ظرفیت های سیاسی و حاکمیتی در جهت کاهش موارد نقض این حقوق فراهم آورده است.»
تلاش های اصلاح طلبان اما در پروژه ادامه دادن راه بازرگان در روزنامه آسمان که به تازگی مجوز گرفته بود پیگری شد. به عقیده گفتمانی که آسمان آنرا در پیش گرفته بود، بعد از گذشت 35 سال مجددا فضا برای مطرح کردن راه بازرگان مساعد شده است چراکه هم بازرگان از اعتدال و میانه روی سخن می راند و هم روحانی با شعار اعتدال توانست بر مدیریت دولت یازدهم تکیه بزند.
اما این تنها بخشی از پروژه ضدیت با گفتمان انقلابی بود که هفته نامه آسمان آن را آغاز و به روزنامه آسمان ختم شد و با وجود چنین پروژه های سهمگینی این هفته نامه می تواند مجوز روزنامه اش را بگیرد و در مقابل وزیر ارشاد در واکنش به توهین همین روزنامه به حکم اسلامی قصاص می گوید: «در رابطه با این زمینه اظهار نظر نمی کنم»!
البته رویکردهای این چنینی روزنامه آسمان در مدت کمی که به فعالیت پرداخت به همین پروژه ختم نمی شد و مروری بر یادداشت ها و مدیگر مطالب منتشر شده در این روزنامه به خوبی نشان می دهد که اصلاح طلبان چه رویکردی در قبال دولت یازدهم را پیگیری می کنند.
رصد و تحلیل رفتارهای «آسمان» چه در دورانی که نام هفته نامه را یدک می کشید و چه در روزهایی که در قالب روزنامه منتشر می شد، بخوبی نشان می دهد که در چه مسیری گام بر می داشت و از سوی دیگر تاکید دولت اعتدال به چنین گروهی نشان از عدم اعتدال در برخورد با رسانه ها دارد.
برای پی بردن به اوج اعتقادات «آسمانی»ها نیز می توان به انکار حکم قصاص اشاره کرد. مقاله ای که طی آن «قصاص» غیرانسانی قلمداد کرد و سرانجام بواسطه انحرافات در تفکرات اعتقادی از سوی دادسرای تهران توقیف شد.
نکته قابل توجه در این بین آنجاست که هیئت نظارت بر مطبوعات که چندی پیش «یالثارات» را به استناد چند بند قانونی توقیف برای رسیدگی به تخلفات در اختیار مراجع قانونی قرار داد، نسبت به این هتک حرمت علنی هیچ واکنشی نشان نمی دهد و با اعلام جرم از سوی دادستانی تهران توقیف می شود و این دقیقا همان رفتار دوگانه و دوسویه ای است که این روزها برخلاف شعارهای انتخاباتی روحانی به جریان افتاده است.
به نظر می رسد مدیران وزارت ارشاد و در مقامی بالاتر دکتر روحانی باید تعریف خود را از «آزادی» ارائه دهند تا رسانه ها دریابند «آزادی بیان» ادعا شده از سوی دولت یازدهم به چه معناست.
آیا این روزها تعریف «آزادی بیان» نیز مانند «باسوادی» به حمایت و تعریف و تمجید از اقدامات دولت محدود شده است؟!
منبع: فرهنگ نیوز
چيکار کنيم ما همچنان بي سواد هستيم و بي سواد خواهيم ماند اصلا ما امي هستيم اين که دست خودمون نيست اينطوريم ديگه