یک استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی رشد دانش را نیازمند به اندازهگیری مشاهده و تحلیل دانست.
به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، مسعود درخشانی صبح امروز در نشست تخصصی استادان برجسته اقتصاد با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در سالن اجتماعات این معاونت اظهار داشت: دانش فنی بیش از هر چیز دانش بشری است اما برای ظاهر شدن این دانش در تولید به دادههای مکملی مانند مواد ابزار و تجهیزات نیاز دارد که در اقتصاد سرمایه نامیده میشود.
وی گفت: باید بین تکنولوژی و تکنیک تفاوت قائل شویم، برای رشد دانش فنی مهارت و قابلیت باید وجود داشته باشد و این قابلیتها امروز دادههای ذهنی نام دارد.
این استاد اقتصاد گفت: آنچه امروز ما در دسترس داریم و میتوانیم از خارجی ها دریافت کنیم همان اطلاعات کدبندی شده است.
درخشانی گفت: در بسیاری موارد فقدان دانش فنی مانع رشد دانش محض میشود.
وی تاکید کرد: امروزه رشد دانش به ابزار نیاز دارد که این ابزارها اندازهگیری مشاهده و تحلیل هستند.
درخشانی گفت: از دید صرفا اقتصادی تولید دانش فنی دارای بازار است و بسیاری معتقدند در این بازار دولت نقش مهمی را ایفا میکند.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: پیشرفت دانش فنی نیازهایی را ایجاد میکند که به نوبه خود تقاضای جدید برای تکنیکهای جدید را میطلبد.
درخشانی ادامه داد: رشد دانش فنی مرزهای امکان تولید را جلو میبرد اما کافی نیست باید نهادسازیهایی انجام شود تا اقتصاد کشور نیز خود را پیش ببرد در غیر این صورت بین پیشرفت دانش فنی و اقتصاد تضاد به وجود میآید.
وی گفت: دولت باید الگوی رشد اقتصادی کشور و قطبهای توسعه کشور را مشخص کند تا دانش فنی در آن زمینه وجود یابد.
این استاد دانشگاه افزود: معتقدم دولت باید تشخیص بدهد که دانش فنی را در چه قسمتی رشد دهد تا اقتصاد را به دانش فنی پیوند یابد.