به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، «با وجود آنکه این روزها احساس میشود بهبودی در روابط ایران و آمریکا در حال شکلگیری است، تماشای فیلمهای اخیر روی پرده هالیوود آب سردی بر این دلخوشی است.»
بیبیسی فارسی با انتشار این تحلیل نوشت: در دو فیلم «روبوکاب» و «300: رستاخیز یک امپراتوری» که اکنون بر پرده سینماهای آمریکاست، ایرانستیزی به وضوح به چشم میخورد؛ در روبوکاب با تروریستهای ایرانی روبرو هستیم که تولید ماشینهای جنگی را توجیه میکنند؛ کار به جایی رسیده که بچههای کوچک ایرانی هم تروریست هستند. در فیلم «300: رستاخیز یک امپراطوری»، با چهرهای خشن و سبعانه از ایرانیان دوران هخامنشی روبرو میشویم، ایرانیانی که به غارت، تجاوز و آتشزنی آتن، مهد تمدن اروپا میپردازند.
امیر گنجوی تحلیلگر بیبیسی میافزاید: تصاویر فوق بدون شک حس خوبی به بیننده ایرانی نمیدهد. تازه این انتهای ماجرا نیست، «سپتامبرهای شیراز» با بازی سلما هایک هم در راه است،فیلمی که به نوعی دیگر در فکر دیوسازی ایرانیهاست. به نظر میآید که «آرگو» پایان راه نبود و موجی جدید از ایرانستیزی در هالیوود شکل گرفته است. فیلم جدید 300 که ادامهای بر فیلم پیشین این مجموعه است، به داستان جنگهای ایران و یونان میپردازد.
بیبیسی خاطرنشان کرد: با وجود جذابیت بخش اکشن فیلم، به عنوان یک ایرانی چیزی که به راستی آزار دهنده است چهره بدوی و خشن ایرانیان در این فیلم است. خشایارشا، با بدن نیمه برهنه و قد بلند خود، بیننده را یاد غول علاءالدین میاندازد، با این تفاوت که خوشمزگی آن را هم ندارد و فقط مثل یک جانی هانیبال در فکر کشتار است. ارتش ملخی ایران بینهایت بیکفایت و ضعیف است و تنها ویژگی مثبت آن زیاد بودن آن است؛ همانند فیلمهای رامبو و راکی، این ملخها به وسیله قهرمانان یونانی تارو مار میشوند و با هر «اسپری» شلیک شده عده زیادی از آنها هلاک میشوند.
در ادامه این تحلیل آمده است: دلایل شکلگیری این گونه تصاویر تحقیرکننده در سینما چیست؟ میتوان این تصاویر را در راستای نظریات شرقشناسی ادوارد سعید قرائت کرد و ادعا کرد که استریوتایپ کردن و ایجاد تصاویر هیولایی از شرق پروژهای است از جانب غرب در جهت حفظ نظام استعمار. هالیوود با استریوتایپ کردن منفی شرق، ایرانیها را مبدل به انسانهایی میکند که وحشی هستند و در نتیجه محتاج به کمک و یاری.
منبع: کیهان