گروه آزاداندیشی «خبرگزاری دانشجو»؛ کرسی های آزاداندیشی از جمله مهمترین منویات رهبری است که در طول چند سال اخیر در سطح دانشگاه و حوزه در قالب مباحث نظری برپا می شود، اما با وجود برگزاری کرسی های آزاداندیشی در رشته های مختلف تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، از سوی دیگر نمی توان نقش برگزاری کرسی های آزاداندیشی در تحول علوم از جمله علوم انسانی را نادیده گرفت، لذا سامان بخشی به این مهم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، اما خبرنگار خبرگزاری دانشجو در راستای بررسی نقش کرسی های آزاداندیشی در تحول علوم انسانی با دکتر ابراهیم برزگر،عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به گفت وگو نشسته ایم که حاصل آن را می خوانید:
«خبرگزاری دانشجو»- به عنوان اولین سوال، ارزیابی شما از روند علوم انسانی در سالی که گذشت چه بود آیا این روند منجر به تحولی که رهبری مد نظرشان است رسید؟
برزگر: البته در حوزه علوم انسانی و تحول این علوم بسترسازی خوبی انجام شده است و کادر خوبی شکل گرفته و دانشجویان ارشد و دکتری و اساتید جوان فعالیت داشتند، فارغ از این در حوزه سرفصل های رشته های علوم انسانی نیز کارهای خوبی شده است همچنین درباره دغدغه تحول و رهیافت هایی که باید طراحی شود اقدامات مناسب بوده اما طبعا با نقطه مطلوب فاصله دارد،اما به طور کلی سال جاری در حوزه تحول علوم انسانی روند رو به جلو را طی کرد.
«خبرگزاری دانشجو»- فکر می کنید برای گسترش گفت وگو و در بیان دیگر کرسی های آزاداندیشی باید چه راهکارهایی مدنظر باشد؟
برزگر: فکر می کنم کرسی های نقد و نظریه پردازی بسیار اهمیت دارد همچنین کرسی های ترویجی و آزاداندیشی که بتواند نظریه تولید کند، البته کرسی های آزاداندیشی باید اشاعه وترویج داده شود، علاه بر آن مطالعات میان رشته ای را باید گسترش داد چراکه در حال حاضر بیشتر گفت وگو بین صاحب نظران یک رشته است در حالی که برگزاری کرسی آزاداندیشی میان صاحب نظران و دانشجویان چند رشته علوم انسانی می تواند مفید تر باشد.
«خبرگزاری دانشجو»- منظور شما مطالعات میان رشته ای است؟فکر می کنید از این روند استقبال خواهد شد؟
برزگر: بله، قطعا دانشجویان از مطالعات میان رشته ای استقبال می کنند، چراکه منجر به تنوع دیدگاه شده و رهیافت های گوناگون طرح می شود چراکه صاحب نظران مختلف هرکدام موضوعی واحدی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار میدهند. لذا تاکید من بر مطالعات میان رشته ای است که می تواند گفت وگوهای میان اساتید و دانشجویان را افزایش دهد .
«خبرگزاری دانشجو»- به نظرتان برای تولید علم دینی در حوزه علوم انسانی باید از چه روش هایی بهره بگیریم؟
برزگر: علم دینی اولا باید از مرحله تردید خارج شود و باور کنیم که چنین چیزی وجود دارد و در حلقه امکام و امتناع نمانیم، لذا باید از این بحث عبور کرده و امکان و مفروض بگیریم و بعد به طراحی رهیافت بپردازیم و در مورد روش هایی که این امر را محقق می کند بررسی های لازم را به عمل بیاوریم.
«خبرگزاری دانشجو»- برای تولید علم دینی کدامیک از دو نها د حوزه و دانشگاه میت وانند اثربخش تر باشند؟
برزگر: در واقع هردو، نمی توان گفت یکی از دیگری نقش سازنده تری دارد، در واقع این دو تکمیل کننده یکدیگر هستند، لذا بخشی از کار بر عهده حوزه و بخشی بر عهده دانشگاه است.