به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، سایت بی بی سی فارسی این بار به سراغ قبرستان وفرهنگ دفن میت و بهشت زهرا (سلام الله علیها) رفت.
بی بی سی فارسی در این مطلب با عنوان قبرستان در ایران بهشت زمینی به قلم فائقه شیرازی نوشت. از زمان سقوط نظام سلطنتی پهلوی در سال 1979، تغییرات عینی در چشمانداز گورستانهای ایران اتفاق افتاده است.
تغییرات دیگری هم در رابطه با سنتهای ترحیم و تدفین روی داده همانند عکس گذاشتن بر مزار کشته شدگان جنگ ایران و عراق، حکاکی تصویر چهره متوفی روی سنگ قبرها و تغییر نام قبرستانها تا بر باورهای شیعیِ تاکید بیشتری شود.
در ادامه بی بی سی با اشاره به مکانهای اختصاصی در گورستان به جداسازی قبور شهدا از باقی قبور پرداخت و با طعنه هایی به تمسخر آن پرداخت. در ادامه این مطلب اینچنین آمده است.
این جنگ در یک چارچوب دینی، با استفاده از سرمشق «مصیبت کربلا» تعریف شده است.
بنابراین، رزمندگان ایرانی در این جنگ، حتی با اینکه با کشوری مسلمان جنگیدند، شهید تلقی شدند.
استفاده وسیع از کلمه شهید در ایران گیجکننده اس . صفت شهید به کارکنان دولتی نیز تسری مییابد که هنگام انجام وظیفه جان خود را از دست دادند.
به عنوان مثال، اگر یک مسئول دولتی، زندگی خود را در حادثهای از دست دهد، بیدرنگ او به عنوان شهید مفتخر میشود.
شاید آنها در مفهوم شهادت راستین، در مرتبه پایینتری از شهید شناخته شوند، اما عنوان شهید همراه نام آنها بر سنگ قبرشان میآید.
استفاده وسیع از کلمه شهید در ایران گیجکننده است زیرا ورای اعمال قهرمانانه رزمنده جنگ به کار میرود. صفت شهید به کارکنان دولتی نیز تسری مییابد که هنگام انجام وظیفه جان خود را از دست دادند.
بر اساس این گزارش؛ نویسنده با اشاره به واژه شهید پروری ملت ایران آن را مورد تمسخر قرار داده است ومی گوید:
مفهوم شهادت، مفهومی اصیل در فرهنگ شیعی، اسلامی است اما به نظر میآید به مروز زمان مفهوم خود را به علت کاربرد فراوان سیاسی از دست داده است.
در ایران پس از انقلاب همچنین، مکان خاصی برای زندانیان سیاسی که توسط حکومت اعدام شدند، اختصاص یافت.
در بسیاری از گورستان ها، این قربانیان مدفون شده، مورد بیحرمتی قرار میگیرند.
در این آرامگاهها اجازه قراردادن لوله آب و گلکاری داده نمیشود. قبرها هیچ نشانهای ندارند و اگر خانوادهها سنگ قبری بگذارند، شکسته و خرد میشود.
درجه بیحرمتی به این اعدامیها، نمونهای دیگر از جزایی است که بر آنها اعمال میشود زیرا این اجساد سزاوار بهشت زمینی که حکومت ساخته، نیستند.
یکی از تغییرات قابل توجه در گورستان ها پس از انقلاب اسلامی، تغییرات چشمگیر در طراحی آن است. در قرآن، بهشت یا جنت، عموما به جنت النعیم یا باغ سعادت اشاره دارد. اسم بسیاری از گورستان ها هم در ایران بهشت و جنت و پردیس است.
نصب حجله که پیش از این برای جوانان ناکام بود، طی جنگ ایران و عراق به شیوه متفاوتی برای کشته شدگان بیشمار جنگ تغییر کاربری داد.
بسیاری از این کشته شدگان در آغاز جوانی بودند. قابهای فلزی شیشهدار بر سر مزار آن ها با همکاری خانوادههایشان نصب شدهاند.
در ایران، به طور سنتی، روی قبرها سنگی افقی قرار میدهند. در تغییرات اعمال شده گاهی چهره متوفی روی سنگ قبر حکاکی می شود. بر روی بعضی از آن ها هم تصویر رنگی چاپ شده است.
تکنولوژی در خدمت قبرستان
یکی از نوآوریهای تکنولوژی مربوط به مرگ، غسالخانه یا مرده شورخانه خودکار است.
ذکر چند نکته برای کاربران محترم لازم است.
1- قبرستانها در ایران اززمان سقوط پهلوی به این صورت در نیامد بلکه مسلمانان از صدها سال پیش قبور انبیا، اولیای الهی، شهدا و انسانهای مؤمن را گرامی داشته و به هر صورتی که می توانستند آن را گرامی می داشتند. تاریخ وهابیت که از ابن تیمیه شروع می شود، گواه خوبی بر این مطلب است. مبنای کارابن تیمیه از 700 سال پیش مبارزه با همین تکریمها و احترام به قبوربود. البته او می خواست باب زیارت اهل بیت (علیهم السلام) را ببندد ویکی از پله های رسیدن به توحید وکمال را که مسیر زیارت است مسدود کند. (لعنة الله علیه)
2- اینکه بنای جنگ تحمیلی از کربلا گرفته شده است را بی بی سی درست فهمیده است، اما اینکه کشتگان جنگ با آنکه با مسلمانان جنگیدند باز هم شهید لقب گرفتند هم منافاتی با مبانی اسلام ندارد.
اولا رژیم بعثی که صدام آنها را به جنگ ایران فرستاد مسلمان که نبودند هیچ بلکه از کفار هم پست تر بودند. دوما سید الشهدا در کربلا با مسلمانان جنگید. البته آنها عبد دنیا بودند ودین لقلقه زبانهایشان بود ولی به خودشان لفظ مسلمان را اطلاق می کردند.
3-در روایات اهل بیت (علیهم السلام) بعضی از مرگ ها در ردیف شهادت قرار داده شده است. مثلا زنی که در حال کار کردن در خانه و خدمت به فرزندان وشوهر بمیرد، زنی که به واسطه زایمان بمیرد، مردی که در حین کار وتأمین رفاه خانواده بمیرد، اگر مؤمنی با غرق شدن یا آتش گرفتن بمیرد، کسی که برای نجات جان فرد یا افرادی بمیرد. وموارد زیاد دیگری که در ردیف شهدا قرار داده شده اند. که نشان از این دارد که این نوع مرگ بسیار مرگ با ارزش و بزرگی است.
البته در جمهوری اسلامی کسب عنو ان شهید آنقدر هم کار آسانی نیست. امتحانش هم مجانی است.
4-اما بحث مخالفین و منافقین و اعدامی ها به هیچ عنوان آن طور که گفته شد نیست. قبرستان خاوران و امثال آن مخصوص کسانی است که جنگ مسلحانه علیه نظام اسلامی براه انداختند و عده زیادی از مردم را با فجیع ترین نوع مرگ به شهادت رساندند.
اگر به قبور آنها رسیدگی نمی شود به خاطر نفرتی است که مردم از آنها دارند، درضمن اگر کسی از وابستگان آنها بخواهد قبر را تکریم کند به هیچ وجه با ممانعت روبرو نخواهد شد.
از همه مهمتر اینکه آنها که مرگ را پایان زندگی می دانند و دنیا را یک چراگاه می دانند که با بنیانهای فکری منحرف ومسموم خود آن را یه یک چراگاه مدرن وپیشرفته تبدیل کرده اند، دلشان برای قبور هم کیشان خودشان سوخته است؟!!
اگر مرگ پایان زندگی است و بین خوب وبد فرقی نیست دیگر چه فرقی به حال شما می کند؟
5- سایت بی بی سی به چند مطلب اشاره نکرده است. اینکه در جاهای دیگر دنیا خرج دفن و تابوت و ختم و کلیسا و سنگ قبر و طراز کردن تمام قبرهای یک قبرستان با خط کش وهمه اینها بسیار از ایران گران تر است. در ضمن به این هم اشاره نکرده است که در خیلی از کشورها حیوانات هم قبرستان دارند و گاهی یک فرد را در کنار سگش دفن می کنند و برای سگ هم پول قبر می دهند.
6- نکته آخر اینکه دشمنان اسلام بزرگترین ضربه ها را از شیعیان بابت شهادت طلبی و اینکه مسلمانان مرگ را پایان نمی دانند و حاضرند زندگی را با خدا معامله کنند خورده اند. لذا به هر طریقی که می توانند باید شهادت طلبی را تخطئه کنند. آنچه تا به امروز شیعه را حفظ کرده است دو مفهوم شهادت و انتظار است. لذا باید این دو را کم رنگ کنند و این مطالب در این راستاست.
منبع: جام نیوز
اما کاش پيگير بوديم بيشتر مزخرفات بي بي سي رو تحليل و روشن گري ميکرديم.