به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، درگاههای پرداخت الکترونیکی را میتوان نقاط مجازی فروش نامیداین نوع پرداخت بدون حضور فیزیکی کارت صورت میگیرد. خریدهای اینترنتی از طریق درگاه پرداخت انجام میشود. هرشرکت و سازمانی برای فروش محصولات خود از طریق اینترنت و سایت مخصوصش میتواند یک درگاه پرداخت الکترونیک تهیه کند.
چگونه میتوان برای فروشگاه اینترنتی درگاه پرداخت اینترنتی درخواست نمود؟
با مراجعه به سایت شاپرک میتوان با شرکتها و نوع خدمات ارائه شده توسط آنها آشنا شد و با مراجعه به سایت و یا تماس با شماره تلفن شرکتهایی که دارای خدمات پرداخت اینترنتی میباشند از آنها تقاضای درگاه اینترنتی نمود.
مکانیسم پرداخت اینترنتی به چه شکلی میباشد؟
خریدار با مراجعه به سایت/فروشگاه مورد نظر جهت خرید کالا، کالا یا کالاهای مورد نظر را انتخاب نموده، مطابق با پروتکل فنی که از شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت دریافت شده است کنترل شده و به همراه اطلاعات خرید مانند قیمت محاسبه شده به صفحه پرداخت اینترنتی شرکت منتقل میشودو پس از انجام فرایند پرداخت کنترل و به سایت فروشگاه برمیگردد. سایت فروشگاه موظف است دریافت این اطلاعات و اطمینان از مشاهده رسید توسط مشتری را به سرور اصلی اعلام نماید. برای داشتن اطلاعات دقیقتر میبایست با شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت تماس گرفت.
آیا داشتن SSL برای سایت/فروشگاه اینترنتی ضروری است؟
صفحه پرداخت اینترنتی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت اینترنتی که مجوز ارائه این خدمات را دریافت نمودهاند دارای SSL بوده و نیازی به داشتن SSL نمیباشد مگر در شرایطی که نیازهای امنیتی سایت ایجاب نماید.
مدل تسویه حساب برای پذیرندگان به چه صورت میباشد؟
عملیات تسویه حساب به نوع قرار داد با شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت بستگی دارد. در کوتاهترین مدل تسویه حساب به صورت شبانه (حداقل در اولین سیکل روز بعد میباشد.)
آیا میتوان برای یک سایت/فروشگاه اینترنتی از چند شرکت تقاضای دریافت خدمات پرداخت اینترنتی؟
در حالت عادی باید از یک درگاه پرداخت استفاده نمود ولی در شرایط خاص (برای پذیرندگان با تراکنش بالا) و به منظور جلوگیری از خطر قطع احتمالی سرویس شرکت مذکور میتوان از دو درگاه فعال استفاده نمود.
آیا این ادعا که «برخی از کارتها بر روی درگاه اینترنتی برخی از شرکتها بهتر کار میکنند» صحیح میباشد؟
خیر. کلیه کارتها روی درگاههای مختلف عملکرد یکسان خواهند داشت زیرا کلیه تراکنشها ازطریق سوئیچ شاپرک و سامانههای ملی تسویه برای بانکها ارسال میگردد. هر چند که کیفیت درگاههای مختلف میتواند متفاوت باشد.
آیا درگاههای پرداخت اینترنتی که در گذشته از بانکها دریافت شده قابل استفاده میباشد؟
کلیه درگاههای پرداخت اینترنتی متعلق به بانکها تا پایان آذر ماه 1392 غیر فعال خواهد شد مگر برای پذیرندگانی که قرارداد جدید با یکی از شرکتهای مجاز منعقد نموده و تغییرات فنی و به خصوص تغییرات آدرس صفحه پرداخت URL را اعمال نموده باشند.
چگونه مشتریان از صحت صفحات پرداخت اینترنتی اطمینان حاصل نمایند؟
آدرس همه صفحات پرداخت اینترنتی با» Shaparak. ir» به پایان میرسد توجه به این نکته و توجه به درست بودن آدرس درگاه پرداخت اینترنتی میتواند به تشخیص صحت صفحه پرداخت اینترنتی کمک نماید ضمن اینکه کلیه صفحات دارای SSL معتبر¹ میباشند.
آیا امکان دزدی اطلاعات کارت افراد از طریق جعل صفحه پرداخت وجود دارد؟
از متداولترین روشهای سرقت اطلاعات کارتی به منظور سوء استفاده، ساختن صفحات پرداخت اینترنتی جعلی و مشابه درگاه پرداخت شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت میباشد. با این حال با توجه به آدرس صفحه اینترنتی، توجه به گواهینامه SSL صفحه و تدابیری از این دست میتوان از این نوع سوء استفاده جلوگیری نمود.
در صورتیکه سایت یا فروشگاه اینترنتی مورد حمله هکرها قرار بگیرد، مسئولیت سرقت اطلاعات مشتریان به عهده چه کسی میباشد؟ پذیرنده باید چه اقداماتی انجام دهد؟
مسئولیت حفظ امنیت هر سایت به عهده مالک آن بوده و باید پذیرندگان دائما کنترلهای لازم را انجام دهند. به محض اطلاع از هر اقدام مشکوک بر روی سایت باید مراتب با شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت در میان گذاشته شود تا در صورت نیاز اقدامات امنیتی برای مقابله با رخداد صورت بگیرد.
آیا میتوان از لوگوی شاپرک جهت ایجاد اعتماد در سایت/فروشگاه اینترنتی استفاده نمود؟
تنها از لوگوی اعتمادی که شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت با هماهنگی با شاپرک در اختیار پذیرنده قرار میدهند و با رعایت مقررات مربوط به آن میتوان استفاده نمود.
آیا میتوان از لوگوی بانکها جهت ترغیب یا راهنمایی خریداران استفاده نمود؟
خیر. از لوگوی بانک به عنوان بانک عامل پذیرنده به هیچ عنوان نمیتوان استفاده نمود.
آیا جهت تحلیل رفتار مشتریان میتوان شماره کارت یا نام بانک و سایر اطلاعات کارت را درخواست نمود؟
خیر، اینکار مجاز نمیباشد و در صورت مشاهده تعقیب قضایی به همراه خواهد داشت.
درباره خرید
1 – چه کارتهایی بر روی شبکه الکترونیکی پرداخت کارت کار میکند؟
- کارت همه بانکهای دولتی و خصوصی و یا موسسات مالی و اعتباری که عضو شبکه شتاب باشند بر روی پایانههای فروشگاهی و درگاههای پرداخت الکترونیک متصل به شاپرک کار میکنند.
2 – در خریدهای اینترنتی چگونه از واقعی بودن صفحه پرداخت میتوان مطمئن شد؟
جهت اطمینان از واقعی بودن درگاه پرداخت یک سایت فروشگاهی میتوان از روشهای زیر استفاده نمود:
الف – باید توجه داشت که آدرس صفحه پرداخت حتما به صورت زیر باشد: https: //www در اینجا حرف S به معنی secure یا امنیت سایت میباشد.
ب – همچنین اغلب شرکتهای PSP در صفحه پرداخت توضیحاتی در مورد توجه خریدار به آدرس صفحه و لیست سایتهای عضو آن شرکتها دادهاند که میتوان از صحت صفحه پرداخت مطمئن شد.
ج – باید توجه داشت صفحه پرداخت به لحاظ ظاهری نباید تفاوتی با دیگر صفحات پرداخت آن شرکت داشته باشد و تمام آیتمها باید به صورت کامل در محل مربوطه وجود داشته باشند و صفحه پرداخت به لحاظ کیفیت طراحی گرافیکی دچار نقص نباشد.
د – سایتهای معتبر فروشگاهی باید گواهینامه» نماد اعتماد الکترونیکی» را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت نموده و در صفحه اول سایت در دسترس قرار دهند.
3 – در صورتیکه کالای خریداری شده در اینترنت به دست مشتری نرسد چکار باید بکند؟
در این حالت خریدار میتواند از راههای زیر مشکل را پیگیری نماید:
الف – تماس با کارشناسان فروش سایت مربوطه
ب – تماس با شرکت PSP و ابراز مشکل و درخواست پیگیری و راه حل
ج – شکایت به مراجع قضایی
منبع: باشگاه خبرنگاران