به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، پس از پایان تعطیلات نوروزی و تب داغ سریالها و فیلمهایی با تم طنز باز هم معراجیها و چ در صدر اخبار سینمایی کشور قرار گرفتهاند.
فیلمهایی که با نگاه و ساختاری متفاوت به روزهای خاکی جنگ روی پرده نقرهای اکران شدهاند. معراجیها روایت رزمنده شهیدی است که به سختی رضایت خانواده را برای رفتن به میدان نبرد جلب کرده است و در یک روز معراجی همراه همه هم رزمانش به شهادت میرسد.
جلوههای ویژه معراجیها و چ هرکدام صحنههای جدیدی از دفاع مقدس را به روایت تصویر برای مخاطب ترسیم میکند. نگاهی موشکافانهتر را به فیلم معراجیها در گزارشهای بعدی برای مخاطبین عرضه خواهیم کرد.
این مطلب گفتگوی کوتاهی با یکی از همرزمان شهید چمران در عملیات آزاد سازی پاوه است که در ادامه خواهد آمد.
محمد کرمی راد از فرماندهان نظامی سالهای دفاع مقدس در مناطق عملیاتی غرب است که در سراسر عملیات آزادسازی پاوه در کنار شهید چمران حضور داشته و صحنههای جالبی از آن روزها را روایت میکند.
کرمی راد در گفتگو با خبرنگار سرویس جهاد و مقاومت پایگاه خبری مرصاد، فیلم «چ» را یک روایت دهه نودی از سالهای دفاع مقدس عنوان کرد.
در هلی کوپتر چمران یک سپاه سنگر گرفته بود
وی ادامه داد: روایت حاتمی کیا از حضور چمران در پاوه یک نگاه منحصر به فرد است که علاوه بر یک بینش مستند به انچه که به وقوع پیوسته است یک کار حرفهای بر مبنای ساختارهای سینمای حماسی را ارائه میکند.
این همرزم شهید چمران گفت: ورود چمران به پاوه با مخاطرات زیادی همراه بود به طوری که ضد انقلاب هلی کوپتر حامل چمران را دو بار مورد اصابت قرار داد. شاید خود عناصر ضد انقلاب نیز میدانستند که یک سپاه در هلیکوپتر حامل چمران سنگر گرفته است.
وی افزود: حاتمی کیا با ظرافت خاصی نبوغ چمران را به تصویر کشده است و به خوبی تغییر معادلات با حضور چمران در پاوه را به تصویر میکشد. شهید چمران با دانش نظامی خاصی از اندک نیروهای در اختیار بیشترین بهره را برد.
حاتمی کیا از پس صحنههای سخت جنگ در پاوه برآمده است
رئیس اسبق پژوهشکده امنیتی و دفاعی کشور خاطر نشان کرد: گاهی اوقات برخی از صحنههای دفاع مقدس در هیچ قالبی قابل بیان نیست. یکی از این صحنههای عجیب انهدام و سقوط هلی کوپتر حامل مجروحان در پاوه بود که به دستور چمران از زمین بلند شد.
وی ادامه داد: شهید چمران در ده دقیقهای که دستور بلند شدن هلی کوپتر و انتقال مجروحان را داد تا زمانی که بالگرد سقوط کرد و تیغه آن باعث دونیم شدن یک نفر و قطع سر یکی دیگر از افراد شد آن چنان بر افروخته شد که نمیشود گفت او چه لحظات سختی را تحمل کرد اما این صحنه به کمک خلاقیت حاتمی کیا و بهره گیری از فنون روز تولید تصویر به خوبی به تصویر کشیده است.
کرمی راد خاطر نشان کرد: مناجاتهای عارفانه چمران در چهره او دیده میشد. او از روز که در ژاندرمری با ضد انقلاب مذاکره کرد و مهلت خواست تا زمانی که امام حکم جهاد دادند بیصدا در حال مناجات بود و ما این را از چهره او میخواندیم. چمران اشکهای رزمندگانی که مجروحین را از شهر تخلیه میکردند را با مناجاتهای همراه با سکوت خود درک میکرد. او گفت که این حکم امام پاوه را آزاد کرده است.
کرمی راد در پایان خاطر نشان کرد: اگر میبینید که اشتیاق برای دیدن فیلم چمران در میان مردم موج میزد بدانید که مناجاتهای خالصانه چمران با تلاش خالصانه عوامل فیلم ممزوج شده و مردم را پای تصویر مینشاند.
پر اساس این گزارش، پیشتر تعدادی از مردم و یک کارگردان کرمانشاهی نظرات خود را در گفتگو با پایگاه خبری مرصاد در خصوص فیلم چ عنوان کردند که در اینجا قابل دسترسی است.
منبع: مرصاد