در حالی که احداث بزرگراه صدر موجب افزایش 6 دسی بل صوت صدر میشد، محققان کشور با مطالعاتی که انجام دادند اقدام به نصب دیوارهای جاذب کردندکه موجب کاهش 70 درصدی انتشار صوت شد.
به گزارش خبرنگار گروه علم«خبرگزاری دانشجو» دکتر علیرضا ابراهیمی در نشست تخصصی مبانی طراحی و روش اجرای دیوارهای جاذب صوت با بیان اینکه قدرت صوت گفت و گوی دو نفر در یک خانه 70 دسی بل است، گفت: آستانه درد شنوایی انسان 130 دسی بل است که در این صورت صدماتی به دستگاه شنوایی وارد میشود ضمن آنکه فرد با عوارضی چون وزوز گوش، ناشنوایی و اثرات فیزیولوژی روانی مواجه خواهد شد.
مشاور طرح مطالعاتی بزرگراه طبقاتی شهید صدر، آستانه شنوایی انسان را 70 دسی بل دانست و اظهار داشت: در صورتی که تراز صوت 70 دسی بل باشد مشکلاتی برای فرد ایجاد نخواهد شد ولی شنیدن صدای بیشتر از 70 دسی بل به طور مداوم موجب کاهش شنوایی میشود.
وی آستانه تراز صوت در فضای باز شهری را 55 دسی بل و در شب 45 دسی بل ذکر کرد و ادامه د اد: این میزان تراز قدرت صوت آرامش افراد جامعه را مختل نخواهد کرد و با توجه به اهمیت این امر پروژه میزان آلودگی صوتی بزرگراه شهید صدر به شرکت پتروگاز خاورمیانه واگذار شد تا مطالعاتی را در زمینه میزان آلودگی صوتی این بزرگراه مورد مطالعه قرار گیرد.
ابراهیمی، اضافه کرد: برای این منظور در کنار تجهیزاتی چون اندازه گیری صوت و کالیبراتور اقدام به طراحی نسخه اصلی نرم افزار Sound Plan برای آنالیز انتشار صوت کردیم.
طرح مطالعاتی بزرگراه طبقاتی شهید صدر ادامه داد: با استفاده از این نرم افزار اقدام به شبیه سازی انتشار و انعکاس صوت بزرگراه شهید صدر در طول 6 کیلومتر انجام شد تا راهکارهای کاهش آلودگی صوتی را ارائه دهیم.
وی با اشاره به جزئیات این مطالعات خاطر نشان کرد: پس از مدل سازی سه بعدی کل منطقه میزان انتشار صوت در طبقه اول مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن با مدل سازی طبقه دوم این بزرگراه اقدام به محاسبه انتشار صوت شد که با محاسبه انتشار صوت در قبل و بعد از احداث این بزرگراه متوجه شدیم که در کدام نقاط بیشترین میزان آلودگی صوتی ایجاد خواهد شد.
ابراهیمی با بیان اینکه در مطالعات انجام شده متوجه شدیم که در صورت ایجاد این بزرگراه در هر ساعت 8 هزار و 500 خودرو از آن عبور خواهد کرد، یادآور شد: برای کاهش انتشار صوت با مطالعه پارامترهایی چون جنس، فرم و ارتفاع 12 نوع دیوار برای جلوگیری از انتشار صوت پیش بینی شد که با مطالعات انجام شده بر روی این بزرگراه که در نهایت دیوار جاذب صوت با نوک خمیده در ارتفاع 3.5 متر انتخاب شد.
وی با بیان اینکه این نوع دیوارهای جاذب صوت در حال حاضر بر روی این بزرگراه کاربردی شده است،اضافه کرد: احداث این بزرگراه به طور متوسط منجر به افزایش 5 تا6 دسی بل صوت در نواحی اطراف شده است که با نصب دیوارهای جاذب در این بزرگراه منجر به کاهش 70 درصدی انتشار صورت در منطقه شده است