به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، وحید احمدی با اشاره به نحوه تدوین این سند، افزود: پس از شکل گیری تفکر سیستمی در مدیریت امور قرآنی و تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شکل گیری کمیسیون های تخصصی و تفکیک حوزههای فعالیتهای قرآنی، مسئولیت تدوین نقشه راه توسعه هر یک از حوزهها به کمیسیونها واگذار شد تا پس از تلفیق و جمع بندی در قالب اسناد راهبردی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی جهت تصویب به هیات وزیران ارائه شود.
رئیس کارگروه توسعه پژوهش قرآنی ادامه داد: بر این اساس این وظیفه در کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به کارگروه توسعه پژوهش قرآنی واگذار شد تا با مشارکت و همکاری نهادهای دارای نقش مؤثر از جمله مرکز مدیریت حوزه علمیه قم تهیه شود.
وی، وجود بیش از 200 هزار نفر دانش آموخته رشتههای مرتبط با علوم و معارف قرآن و حدیث، ظرفیت پذیرش سالانه 15 هزار نفری، دلبستگی انگیزشی دانشجویان، طلاب و اعضای هیات علمی به مطالعات قرآنی، وجود بیش از 10 موسسه پژوهشی تخصصی قرآنی دارای مجوز و حدود 30 گروه پژوهشی تخصصی قرآنی در مؤسسات پژوهشی دینی و بخش های پژوهشی متعدد در سازمانها و دستگاههای قرآنی را از جمله ظرفیتهای آشکار و نهان این حوزه در کشور نام برد.
احمدی به ضرورت مدیریت متوازن این ظرفیتها برای پاسخگویی به نیازهای جامعه از جمله احراز مشاغل مرتبط با حوزههای قرآن و عترت با توجه به افزایش آن و توسعه نظام سازی قرآنی اشاره کرد و گفت: مهمترین کارکرد این سند ایجاد زمینه هدایت و جهت دهی این ظرفیتها است.
عضو کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور یکی از علتهای اصلی اجرایی نشدن اسناد راهبردی بعد از تدوین را ضعف مشارکت نهادهای ذی ربط در تهیه اسناد دانست و اظهار امیدواری کرد که کلیه صاحب نظران، ذی نفعان و نهادهای ذی ربط حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی ضمن ارائه دیدگاه ها و پیشنهادات خود، دبیرخانه کارگروه را در تهیه و اجرای سند یاری کنند.