علی یونسی که با عنوان دستیار رئیسجمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی طی ماههای اخیر تحرکات گستردهای را آغاز کرده، این بار به شیراز و به میان یهودیهای این شهر رفت و اظهارنظرهای جنجالی مطرح کرد. یونسی که برخی منابع، عملیات رسانهای برای طرح نام عبدالحمید را نتیجه فعالیتهای او در شرق کشور و میان اهل سنت میدانند؛ جمعه شب به کنیسه یهودیان شیراز رفت و در آیین دینی یهودیان شرکت کرد.
به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، علی یونسی در جمع یهودیان حرفهای عجیبی زد. از اظهاراتی که در آن مشکلات عقیدتی بویژه موضوع پلورالیسم در آن مشهود بود تا اظهارنظری که درباره نزدیکی «حکومت بنی اسرائیل» و جریان اصلاح طلبی گفته شد. در ادامه به نقل از ایسنا بخشهایی از این اظهارات عجیب میآید.
یونسی گفت: «فرهنگ ایران عرفانطلب است و بیشتر روح دین و مذهب را طلب میکند تا ظواهر مناسک را اما میبینیم که گاه سینهزنی را تا پاسی از شب انجام میدهد اما زمان اندکی برای نماز اختصاص میدهد. البته من در این مقام نیستم که مناسک را رد کنم؛ من روحانی هستم و مناسکگرا، اما روح ایرانیان اینگونه است.» وی با ابراز خرسندی از حضور خود در یک کنیسه یهودیان، خطاب به آنها گفت: شخصاً هنگام عبادت شما حس خوبی داشتم، کنیسه شما را هم خیلی ساده و بدون پیرایه دیدم، این خیلی مهم است که یک معبد، ظواهرش مردم را جلب نکند که از خداوند بازبمانند، عبادتگاه هرچه سادهتر باشد، بهتر است.
یونسی ادامه داد: عبادت، ارتباط فرد با خدا است؛ با هر زبان و بیان که باشد مهم نیست، شاید شما هم قصه حضرت موسی(ع) با شبان را در مثنوی مطالعه کرده باشید. البته در مقام صحت آن نیستیم، اما یک حقیقت را مولوی میخواسته عنوان کند و آن ارتباط انسان با خداست که ارتباطی عبادی است و این ارتباط در هر دینی دیده میشود. وی 3 ویژگی مهم ادیان الهی را عبادت، اخلاق و دعوت به یک زندگی خوب در دنیای فانی و دنیای باقی برشمرد و گفت: ایرانیان قبل از اینکه مسلمان باشند، ایرانی بودهاند و اخلاق ایرانی و بردباری فرهنگی و بردباری دینی، از جمله ویژگیهای ایرانیان است که سبب شده ایران گهواره ادیان آسمانی باشد. امروز در ایران ادیان الهی و پیروان آن، سابقه بسیار بیشتری دارند و حتی مسیحیان، مداحیان که شاخهای از دین ابراهیم(ع) است و تحت آموزههای حضرت یحیی(ع) عبادت میکنند و سایر ادیان.دستیار ارشد رئیسجمهور در امور اقوام و اقلیتها خاطرنشان کرد: وقتی کورش بزرگ به حکومت رسید و بابل را فتح کرد، بسیاری از بزرگان بنیاسرائیل را که در میانشان پیامبران بزرگی هم بودند از زندان بختالنصر آزاد کرد. این داستان در تورات هم آمده و در حالی که در تاریخ مکتوب متأخر ایران اسمش نبود، در تورات و اسناد مصر و یونان به آن اشاره شده است.
یونسی با بیان اینکه «بررسی سنگنوشتهها و تحقیقات 150 سال اخیر ثابت کرد که آنچه در تورات درباره کورش آمده صحیح است، گفت: کورش شخصیتی بزرگ و اولین مؤسس امپراتوری جهانی است. آن زمان حکومتها محلی بودند و هیچیک جهانی نبودند. این نوع از حکومت اولین بار توسط کورش تأسیس شد، آن زمان در اروپا تنها اقوام وحشی بودند و مصر و فلسطین و قفقاز و جنوب اروپا در حکومت کورش بود.» وی با بیان اینکه «در زمان کورش همه ادیان آزاد بودند»، گفت: آن زمان قوم بنیاسرائیل را که در بابل آزاد کرد، پیشنهاد داد یا به ایران بیایند یا به فلسطین بروند یا در بابل بمانند. آنان که بیشتر روح معنویت را دنبال میکردند، پیام حضرت موسی(ع) را دنبال میکردند و روح شریعت را، به ایران آمدند، تجار در بابل ماندند، زیرا بازار بابل اقتصادی بود و درآمد داشت و شریعتمداران و فقهمداران به بیتالمقدس بازگشتند زیرا آنجا زمینه فقهی بیشتر فراهم بود.
اصلاحطلبان و حکومت بنیاسرائیل! اما این اظهارات یونسی پیشزمینهای بود تا او درباره یک فهم مشترک سخن بگوید. فهم مشترکی که به نظر میرسد بیشتر درونمایهای سیاسی داشته باشد تا ایدئولوژیک. دستیار ارشد رئیسجمهور در امور اقوام و اقلیتها تصریح کرد: ایرانیان سالهای سال است که با بزرگواری و با فرهنگ بردباری دینی که دارند با هم خوب زندگی میکنند. اگر من آخوند و آن خاخام بگذاریم، همه مردم خوب با هم زندگی میکنند. مردم بلد هستند با هم خوب زندگی کنند.
وی با بیان اینکه «یهودیان ساکن در ایران از خلط مبحث یهودیت و صهیونیسم، رنج برده و میبرند»، گفت: این دو موضوع از هم جداست. بسیاری از یهودیان ضدصهیونیسم هستند و حتی امروز حکومت بنیاسرائیل هم در نسل جدید به آنچه نسل جوان ایران درباره همزیستی و اصلاحطلبی میگوید، نزدیک شده است.دستیار رئیسجمهور در این اظهار نظر عنوان «حکومت بنیاسرائیل» را مطرح کرده که بسیار تعجببرانگیز و خطرناک است. منظور آقای یونسی از حکومت بنی اسرائیل چیست؟ قوم یهود درحال حاضر آیا حکومتی در دنیا دارند یا خدایی ناکرده منظور اسرائیل است؟