کد خبر:۳۱۴۲۴۷

تبلیغ یا تزریق کتابخوانی؟

حمیده گوهری کارشناس مسائل فرهنگی در مطلبی نسبت به شیوه منقطع، فصلی و تبلیغاتی صرف برخی رسانه‌ها برای مطالعه در هفته کتاب و ایام نمایشگاه انتقاد کرده است.

به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، این روزها هر شبکه تلویزیونی و رادیویی مجموعه ای از تبلیغات کالاها را در خود جای داده‌اند تا شاید مخاطبین از راه این تبلیغات، گرایشی به کالاهای تبلیغ شده پیدا کنند. این تبلیغات در تصمیم گیری عده ای بسیار مؤثر و برای برخی دیگر بلااستفاده و بی‌اثر است. نمی توان منکر تأثیرات تبلیغات تلویزیونی شد اما آیا دقت کرده‌اید سالیان سال است از برخی محصولات و برندها استفاده می‌کنیم بی آنکه تبلیغی از آنها در صداوسیما بشنویم یا ببینیم؟ هیچ بهانه و انگیزه‌ای هم غیر از نیاز و تجربه کردن آن کالا ما را به سوی آن سوق نمی‌دهد.

 

 چگونه است که در طول 10 روز نمایشگاه کتاب، انواع تبلیغات سمعی و بصری به هر نحوی به خورد گوش و چشم مخاطب می‌رود تا مردم به نمایشگاه بروند و کتاب بخرند و بخوانند و در نهایت کتابخوان شوند؟ در آیتمی چند دقیقه‌ای با حضور تعدادی بازیگر معروف سینما و تلویزیون و در کنار آن تعدادی ورزشکار، با عبارات و واژه‌های منقطع و گاه جملات مبهم و سؤالی، مردم دعوت می‌شوند تا کمی فرهنگ مطالعه پیدا کنند و در پی آن به نمایشگاه بروند.

 

 ای کاش مدیران و برنامه‌ریزان فرهنگی ما حداقل به این باور برسند که عدم اقبال به مطالعه و خواندن کتاب، بیماری نیست که با خوراندن قرص‌های تبلیغاتی فقط و فقط در طی 10 روز برگزاری نمایشگاه کتاب یا 7 روز هفته کتاب، بهبود پیدا کند. آیا غیر از این است که همین صداوسیما و صد البته فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی و شبکه خانگی همین بازیگران، اوقات روز و شب مردم را تسخیر کرده‌اند؟ کدام فیلم و سریال جای خالی این فرهنگ گمشده را به نمایش گذاشته و یا به صورت جدی قدمی برای تشویق و ترغیب جامعه برداشته است؟

 

به نظر می رسد آنان که اقدام به ساخت چنین تیزرهای تبلیغاتی کرده‌اند از هیجانی بودن برخی افراد آگاه‌اند و آگاهانه از بازیگر و ورزشکار استفاده می‌کنند تا برای 10 روز، عده‌ای را فرهنگ‌پذیر کنند و سپس از ثانیه‌ها و دقیقه‌ها و ساعت‌های برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی ساخته شده در حوزه کتاب، آمارها و گزارش‌ها ارائه دهند.

 

 ای کاش مدیران و برنامه ریزان فرهنگی خود به این باور برسند که مطالعه و خواندن کتاب، نیاز است یک نیاز واقعی و حیاتی، نیازی همچون نفس کشیدن و غذاخوردن. و اینکه نیاز به هر ترفندی تزریق نمی‌شود. نیاز اساساً خود وجود دارد، حال برای چیزی که وجود ندارد با احتیاط بیشتری قدم بردارند و هزینه کنند.

 

 ای کاش مسئولان فرهنگی به جای صرف وقت و هزینه برای ساخت چنین برنامه‌هایی، کمی زمان بگذارند و بنویسند و همایش برپاکنند تا شاید وزارت آموزش و پرورش دست بجنباند و برای استخدام فارغ التحصیلان کتابداری فکری کند و رونق کتابخانه‌های آموزشگاهی و مدارس را جدی‌تر بگیرد تا فرزندان ایران زمین از آغازین روزهای یادگیری، با کتاب انس و الفتی پیدا کنند تا شاید دل اهل فرهنگ آرام و قرار گیرد.

 

 اقدامات و فعالیت‌هایی که در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و یا هفته کتاب انجام می‌شوند ممدوح اند و قابل تقدیر؛ ولی نهادینه کردن فرهنگ مطالعه، فراتر از ساخت چند تیزر تلویزیونی و بیلبورد تبلیغاتی است و با سیستم فشار و هیجان و در زمان اندک، این فرهنگ حاکم نخواهد شد که نخواهد شد.


منبع: تسنیم

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار