به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، در مراسمی که صبح امروز برای تقدیر از فعالین داخلی عرصه فضای مجازی و فناوری اطلاعات برگزار شده بود، رییس جمهور در اقدامی بسیار عجیب و سوال بر انگیز به تبلیغ شرکت های آمریکایی فیسبوک و گوگل و یوتیوب پرداخت.
حجت الاسلام حسن روحانی در حالی برای حاضرین در سالن اجلاس سران از آمار بالای کاربران این دو شرکت سخن می گفت که مشخص نبود نسبت تبلیغات این شرکتها با چهارمین جشنواری ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات چیست؟ وی در سخنان امروز خود گفت:" در هر دقیقه یک میلیون و هشتصد هزار لایک در فیسبوک زده میشود و تنها در گوگل در هر دقیقه دو میلیون نفر از این سرویس استفاده میکنند و از سوی دیگر در هر دقیقه هفتاد ساعت فیلم وارد یوتیوب میشود و یک میلیون و سیصد هزار نفر در آن زمان فیلمها را میبینند و دانلود میکنند.
سخنرانی رئیس جمهور به عنوان عالیترین مقام اجرایی کشور در حالی به جلسهای شبیه به جلسه تبلیغات این شرکت های پرحاشیه آمریکایی مبدل شد که گوگل و فیسبوک را در خوشبینانه ترین حالت دو شرکت تجاری خصوصی در بازار بورس آمریکا هستند که سود فعالیت های آنها به شرکت های بزرگ سرمایه گذاری تعلق می گیرد و مالیات قابل توجهی نیز به دولت آمریکا پرداخت می کنند.
بر این اساس جای تاسف و تعجب است که رییس جمهور با نادیده گرفتن این مساله روشن و بدیهی، عملا موجبات تبلیغ این کارتل های اطلاعاتی و اقتصادی را فراهم کردند.
ای کاش مشاوران جناب رییس جمهور به جناب آقای روحانی یادآور می شدند که صنعت فناوری اطلاعات نیز مانند سایر صنایع و بنگاههای تجاری و اقتصادی است و فعالیت در اینترنت ماهیت این شرکتها را تغییر نمیدهد و حتی اگر ابهامات مربوط به فعالیت های جاسوسی و امنیتی و اطلاعاتی شرکت های گوگل و فیسبوک را هم نادیده بگیریم باز از نظر اقتصادی فرقی میان این شرکت ها و شرکت های کوکاکولا، نایک، آدیداس، تویوتا و سامسونگ وجود نخواهد داشت.
همانگونه که فعالیت همه شرکت های خارجی در ایران تابع ضوابط و مقررات خاص است و تبلیغ این شرکت ها نیز توسط مقامات رسمی خلاف و ممنوع است، به نظر میرسد لازم است ریاست محترم جمهور، توجیه قابل قبولی برای سخنان امروز خود داشته باشند.
منبع: رجانیوز