بر اساس نظر سنجی یک شرکت تولید کننده نرم افزارهای امنیتی 54 درصد از پاسخ دهندگان بر این باور هستند که «اینترنت چیزها» (IoT) علاوه بر آنکه زمینه توسعه مشاغل کوچک را فراهم میکند ولی موجب نفوذهاپذیری و هک سازمانها خواهد شد.
به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، بنا بر نتایج تحقیقی که شرکت متخصص نرمافزارهای امنیتی، ایویجی تکنالاجیز (AVG Technologies) منتشر کرده است، بخش بزرگی از مشاغل کوچک در ایالات متحده (82 درصد) بر این باور هستند که «اینترنت چیزها» فرصتهای تازهای برای کسبوکارشان ایجاد خواهد کرد.
اما این تحقیق که در آن بیش از 2000 مشاغل کوچک ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، و استرالیا مورد بررسی قرار گرفتهاند، این نکته را نیز نشان میدهد که برای کمک به آنها در درک کارکرد واقعی «ینترنت چیزها» اقدامات بسیاری میتوان انجام داد. برای مثال تنها 58 درصد از پاسخ دهندگان این نکته را درک کرده بودند که «اینترنت چیزها» به معنی شبکهای از وسایل مرتبط است که میتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.
دلایل اصلی که پاسخ دهندگان در مورد عدم تمایل مشاغل کوچک به خرید و راهاندازی وسایل هوشمند ارائه کردند شامل امنیت (51 درصد)، هزینه (48 درصد) و هراس از نظارت دولت (27 درصد) بود.
مایک فورمن، مدیرکل بخش مشاغل کوچک در ایویجی میگوید: «اینترنت چیزها» از آن دسته اصطلاحات مبهمی است که صنعت آیتی ابداع کرده و بسیاری از کسانی که میشناسم در مورد معنی واقعی آن سردرگم هستند. ما با این تحقیق میخواستیم نشان دهیم که «اینترنت چیزها» چگونه میتواند فرصتهایی برای مشاغل کوچک ایجاد کند.
بیش از نیمی (54 درصد) از پاسخ دهندگان بر این باور هستند که «اینترنت چیزها» موجب آن خواهد شد که سازمانهاشان در برابر نفوذهای امنیتی یا هک آسیبپذیرتر شوند و تقریباً دوسوم (65 درصد) از افرادی که در نظرسنجی شرکت داشتند موافق بودند که نرمافزارهای امنیتی که خاص «اینترنت چیزها» ساخته شده باشند به آنها امنیت خاطر خواهند داد.
پیچیدگی و هزینه نیز ذهن صاحبان مشاغل کوچک را به خود مشغول کرده است، چنان که 48 درصد از از پاسخ دهندگان فکر میکردند امنیت دادهها در آن پیچیدهتر میشود و 34 درصد بر این باور بودند که تهیه پشتیبان برای دادهها در آن پیچیدهتر خواهد بود. 44 درصد پاسخ دادند که هزینۀ اضافه دلیل عدم سرمایهگذاری بر اینترنت چیزها است.
مشاغل کوچک اعلام کردند که فکر میکنند فواید اصلی اینترنت چیزها از طریق افزایش دسترسی (65 درصد از پاسخگوبان) و دسترسی سریعتر (66 درصد) به دادههای بیشتر و نیز افزایش بهرهوری (59 درصد) حاصل خواهد شد.
اغلب پاسخگویان (56 درصد) گفتند که اینترنت چیزها به جلب رضایت مشتریان کمک خواهد کرد، و 51 درصد اعلام کردند که انتظار دارند در سودآوریشان کمک کند. اکتریت قاطع (80 درصد) از پاسخگویان گزارش دادند که اینترنت چیزها تا حدی به کسبوکارشان مرتبط است.
فورمن میگوید: هدف دیگر این گزارش تأکید بر نقاط اصلی تفاوت بین کشورها بود. برای مثال، این نکته چشمگیر بود که پاسخدهندگان اهل ایالات متحده تنها کسانی بودند که در مورد عوامل بازدارنده از کاربرد اینترنت چیزها، نگرانی از نظارت دولتی را پیش از فقدان تقاضا مطرح کرده بودند.
پاسخگویان بر این اعتقاد بودند که 5 ابزاری که هر یک میتوانند تهدیدی برای امنیت باشند شامل تلفنهای آیپی (66 درصد)، تلویزیون مدار بسته (42 درصد)، تجهیزات کارخانهای (34 درصد)، حسگرها (31 درصد) و فعالکنندهها (28 درصد) هستند.