به گزارش گروه سیاست خارجی «خبرگزاری دانشجو»، مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر خارجه کشورمان با حضور در هشتمین همایش بینالمللی امام خمینی(ره) و سیاست خارجی که صبح امروز دوشنبه 12 خرداد برگزار شد اظهار داشت: این همایشها فرصت خوبی است تا اندیشه حضرت امام خمینی(ره) در مباحث مختلف به ویژه در مقوله سیاست خارجی را مورد بحث بگذاریم و تلاش کنیم اندیشههای ژرف را برای نسل جدید به نمایش بگذاریم.
وی ادامه داد: در مورد بحث سلاحهای کشتار جمعی باید گفت که این موضوع به مسئله جنگ برمیگردد و نظریه جنگ عادلانه که در اسلام عدالت مبنای همه چیز است.
سرمدی تصریح کرد: حتی جنگ باید مبتنی بر عدالت باشد جنگ عادلانه دارای سه پایه است نخستین پایه آن که منشا جنگ باید عادلانه باشد دومین نکته روش جنگ است که باید عادلانه باشد و سومین پایه اساسی جنگ عادلانه آن است که جنگ به یک شیوه عادلانه ختم شود.
وی تصریح کرد: در اسلام هر جنگی مجاز نیست جنگی مجاز است که منشا دفاع داشته باشد از این رو جنگ باید پایانی عادلانه داشته باشد چگونگی استفاده از ابزار جنگی در جنگ و برخورد با مردم، سربازان و اسرا نقشی است که به روش جنگ مربوط میشود.
سرمدی قائم مقام وزیر خارجه ادامه داد: در این قسمت باید چند اصل مورد توجه قرار داد اولین نکته نگاه اسلام به انسان است در اسلام و دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) انسان دارای کرامت است و هیچ کس حق ندارد حق زندگی را از کسی سلب کند انسان به عنوان خلیفه خدا بر روی زمین است روح خدا در او دمیده شده؛ این جایگاه در اسلام و در دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) کاملا مشهود است.
سرمدی افزود: همچنین نگاه اسلام به محیط زیست و طبیعت را باید مورد بررسی قرار دهیم ما مجاز نیستیم هر چه خواستیم در جنگ انجام دهیم خداوند محیط زیست و طبیعت را مهد پرورش انسان میداند حتی در اسلام اجازه قطع یک درخت را به ما ندادند موضوع انسان، طبیعت و محیط زیست یک مقوله اساسی در دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) است.
قائم مقام وزیر خارجه ادامه داد: نگاه اسلام برای مقابله با دشمنان اسلام و کسانی که طمع به سرزمین اسلام دارند نیز مورد بررسی است که از این مهم آموزههای داریم.
وی تصریح کرد: مسلمانان باید خود را به امکاناتی مجهز کنند که دشمن را برای جلوگیری از طمع به سرزمین اسلامی به وحشت بیندازد اما با توجه به شیوه جنگ عادلانه یکی از مولفههای آن باید تبعیض قائل شدن بین نظامیان کسانی که در جنگ هستند و مردم عادی که نقشی در جنگ ندارند قائل شد نمیتوان ابزاری به کار برد که هیچ نقشی در صحنه جنگ ندارد را به خطر انداخت هم چنین نباید از ابزاری بهره گرفت که به طبیعت لطمه وارد کرد.