رئیس پژوهشکده انرژیهای نو دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه تا سال 2050 باید 50 درصد از گازهای دی اکسید کربن کاهش یابد گفت: با تصویب طرح ملی باتریهای لیتیومی سند ملی توسعه فناوری ذخیره سازهای انرژی الکتریکی تدوین و تا دو ماه آینده به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، مهران جوانبخت در نشست هم اندیشی طرح کلان ملی توسعه فناوری و تولید باتریهای لیتیومی با بیان اینکه دانشگاه امیرکبیر از 8 سال قبل فعالیتهای خود را در حوزه باتریهای لیتیومی آغاز کرده است، افزود: پژوهشکده انرژیهای نو این دانشگاه در زمینه ذخیره سازهای انرژی الکتریکی و باتریهای لیتیومی فعال است به گونهای که از 2 سال قبل موضوع بومی سازی این باتریها و تولید صنعتی آنها را به شورای عالی عتف ارائه و مورد تایید قرار گرفت.
مجری طرح کلان توسعه باتریهای لیتیومی به تصویب این پروژه از سوی شورای عتف اشاره کرد و اظهار داشت: وزارتخانههای صنعت و دفاع به عنوان بهره برداران این پروژه محسوب میشوند و سازمان توسعه منابع انرژی به عنوان مجری صنعتی و دانشگاه امیرکبیر به عنوان دانشگاه محوری این طرح کلان تعیین شده است.
جوانبخت از ایجاد کمیته راهبری این طرح کلان در دانشگاه امیرکبیر خبر داد و یادآور شد: تدوین سند ملی توسعه فناوری ذخیره سازهای انرژی الکتریکی در دستور کار این کمیته قرار گرفت و تاکنون بیش از 70 درصد این سند تکمیل شده است و تا دو ماه آینده به شورای عتف ارائه خواهد شد.
وی به جایگاه ذخیره سازهای انرژی اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که موسسه مک کنزی در حوزه مطالعات استراتژیک انجام داده است 12 تکنولوژی برتر تا سال 2025 بیشترین تاثیر را بر اقتصاد جهانی خواهند گذاشت که 2 مورد از این تکنولوژیها در حوزه ذخیره سازهای انرژی است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گلوگاه ذخیره سازهای انرژی الکتریکی را توسعه خودروهای برقی و هیبریدی و شبکههای هوشمند عنوان کرد و افزود: ذخیره سازهای انرژیهای الکتریکی دارای کاربردهای متنوعی هستند که از شبکههای هوشمند، انرژیهای پاک، صنعت هواپیمایی، ایستگاههای مخابراتی، برق پشتیبان صنعت، وسایل الکترونیکی، مترو تا پدافند غیر عامل را در برمیگیرد.
وی به نقشه راه خودروهای الکتریکی و هیبریدی که از سوی آژانس بین المللی انرژی ترسیم شده است، اشاره کرد و گفت: بر اساس این نقشه راه میزان گاز دی اکسید کربن تولیدی دنیا تا سال 2050 باید 50 درصد کاهش یابد و این در حالی است که تا آن زمان پیش بینی میشود که تعداد وسایل نقلیه در سراسر دنیا 3 برابر شود.
جوانبخت با بیان اینکه کشورهای چین، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، اسپانیا و آلمان سهم قابل ملاحظه ای از تولید خودروهای هیبریدی را تا افق 2020 تعیین کردهاند، و خاطر نشان کرد: تعداد خودروهای برقی دنیا از یک میلیون دستگاه فعلی در سال 2014 به 7 میلیون دستگاه خودرو تا سال 2020 افزایش مییابد.
مجری بخش عمدهای از قیمت خودروهای برقی را مربوط به باتریهای آنها دانست و خودروها فراهم خواهد شد.
جوانبخت با مقایسه راندمان انرژی در خودروهای برقی و بنزینی، یادآور شد: راندمان انرژی برای خودروهای برقی حدود 25 درصد و برای خودروهای فعلی کمی بیش از 11 درصد است.
وی در عین حال اضافه کرد: پیش بینی میشود در صورت اضافه شدن 500 هزار خودروی برقی تنها یک درصد به مصرف برق کشور اضافه خواهد شد.