به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» شهریار زرشناس درمراسم رونمایی و نقد کتاب درباره آزادی آخرین و جدیدترین کتابش اظهار داشت: یکی از موضوعات و شعارها که استعمار برای ما مطرح کرده تلقی مدرن و تلقی لیبرالیی از آزادی است که تدریجا آن را به مسئله محوری برای ما مبدل کرده و کار را به جای رسانده که آزادی را تنها باید به معنای لیبرالی آزادی دید.
وی ادامه داد: لیبرال آزادی هم با دین سر ستیز دارد و هم با عدالت و بستری است برای نظام سرمایهداری.
این استاد فلسفه تأکید کرد: آنها آنچنان آزادی لیبرال را فراگیر کردهاند که حتی در تلقی از روایات در رابطه با مشروطه ایران روشنفکران مشروطه را آزادیخواه میدانستند و ستایش می کردند و مخالفان را ضدآزادی و فاشیزم مینامیدند و هنوز هم مینامند و در حقیقت این آزادی لیبرالی ابزار تخطه میدانستند.
زرشناس تأکید کرد: اعتقاد بنده به این است که آنچه در قرآن آمده سیستم است و قاعده و حکم دارد من معتقدم ریشه قرآن حقیقت توحیدی است نه تعقل اومانیستی.
وی ادامه داد: باید در رابطه با اعتقاداتمان جذم و یقین داشته باشیم غربیها حقوق بشری را که نه استدلال و نه عقل دارد چنان به خورد ما میدهند که انگار وحی آسمانی است برخورد ما با غرب باید ایدئولوژیک باشد وگرنه میبازیم.
وی با بیان این مطلب که تمام قرآن این موضوع را بیان میکند که انسان یا مومن است یا مشرک بیان کرد: من معتقدم آزادی لیبرالی وجود دارد اما ما قبولش نداریم. این انکار آزادی نیست بحث من این است که اینها تصویر وهمآلودی از آزادی به ما ارائه میدهند که عین بردگی است.
زرشناس بیان داشت: ما راه را برای لیبرالیست باز گذشتهایم نظام دانشگاه ما نگاهی لیبرالیستی دارند بخش عمده استادان ما آرا سکولاریستی دارند ما جوانی از خانواده مذهبی به دانشگاه میفرستیم نئولیبرالیسم تحویل میگیریم ما باید از اینکه هر مقدار دانشجوی مذهبی هم داریم تعجب کنیم اینها نتیجه وادادگی وزارت ارشاد و رسانه شکست خورده صداوسیماست که نمیتواند روی مسائل دینی ایستادگی کند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ادامه داد: هنوز غرب مدرن بر ما سیطره دارد و ما هم در برابر آن ناموفق بودهایم واین به خاطر نظام آموزشی و علوم انسانی ماست و اینکه از سال 68 تا به حال سیستم سرمایهداری بر این کشور وجود داشته.
وی در رابطه با نقدی که عبدالکریمی بیان داشت: پاسخ داد من هیچ جا مسئله مدرنیته را پروژه ندیدهام بلکه میدانم تاریخ غرب تاریخ یک وقت هست و وقت را یک پروژه نمیدانم. متفکر کسی است که روح یک دوره را میبیند و گاهی حتی از یک دوره نیز عبور میکند شبه مدرنیتهای که بر ما حاکم است یک پروژه است.
زرشناس ادامه داد: تمام تاریخ غرب تجلی و تجسم محصول نسیان است من سعی کردهام در کتابم توضیح دهم که تمام تاریخ غرب یک عبور تابع وقت است و حاصل این وقت نسیان است.
وی همچنین اظهار داشت: غرب یونانی در هیچ جا ردپایی از عبور دینی ندارد تاریخی است که اساسا با نبود و فقدان دین شروع شده و استمرارش نیز همینطور است تمام نظریههای بعد از نظریه تکامل داروین نگاه ابزارسازی به انسان دارد.
زرشناس در پایان خاطرنشان کرد: من مغرب زمینی را از کسی که تفکر غرب دارد جدا میکند غرب یک تفکر است جغرافیا است وجوهره تفکر غرب مدرن این است که انسان را ابزار میداند. اینکه آقای عبدالکریمی میگویند جوانان ما شیفته غرب هستند در حقیقت به این دلیل است که جهان مدرن بر جهان سیطره دارد و آنها کشورهای اصلی هستند و هفت هشت کشور هسته اصلی مرکزی این سیطره را بر عهده دارند.