محققان دانشگاه فردوسی مشهد، با بررسی عملکرد رادیاتور اتومبیل روشی را برای انتقال حرارت این سیستمها ارائه دادند موجب بهبود طراحی خودروها و کاهش مصرف سوخت خواهد شد.
به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع و تجهیزات، همواره مورد توجه محققان و مهندسین علوم حرارتی بوده است. تاکنون روشهای مختلفی جهت بهبود انتقال حرارت مبدلهای حرارتی و رادیاتورها پیشنهاد شده است.
از سوی دیگر با افزایش نیاز جوامع بشری به اتومبیل، بهبود کارایی موتورها و کاهش ابعاد و وزن سیستم انتقال حرارت در وسایل نقلیه از اهمیتی ویژه برخوردار است. سیال خنککننده رادیاتور اتومبیل مخلوط آب و اتیلنگلیکول است که از نظر انتقال حرارت نسبتا ضعیف است. در نتیجه، برای افزایش کارایی این سیستمها به موادی با خواص حرارتی بالاتر نیاز است.
از جمله روشهای افزایش انتقال حرارت در رادیاتورها، کاربرد نانوسیالها است که در این زمینه محققان دانشگاه فردوسی مشهد پروژه تحقیقاتی خنک سازی رادیاتور اتومبیل به وسیله نانوسیال را اجرایی کردند.
نتایج نشان داده است که نانوسیال میتواند تا 50 درصد سبب بهبود انتقال حرارت شود. استفاده از نتایج این طرح، کاهش اندازه و وزن رادیاتورها را به دنبال دارد.
با کوچک شدن حجم رادیاتور، علاوه بر کاهش هزینههای تولید، امکان طراحی بهتر اتومبیل فراهم میشود. از طرفی خنک سازی بهتر بر مصرف سوخت نیز اثر مثبت گذاشته و سبب کاهش مصرف سوخت میشود.
علاوه بر این در صورتی که موتور سریعتر گرم شود ممکن است سبب انتشار کمتر ذرات به محیط شود، زیرا بیشتر آلایندهها در طول گرم شدن موتور پراکنده میشوند. بنابراین با کاهش زمان مورد نیاز برای ایجاد حرارت لازم این مشکل نیز برطرف خواهد شد.